خلاصه بخش 5 از کتاب the power of introverts

این فصل از کتاب با عنوان beyond temperment, the role of free will یعنی فراتر از خلق و خو، نقش اراده  می باشد.

ماشین FMRI  ماشینی است که می تواند مشخص کند که کدام بخش از مغز زمانی که شما در مورد چیزی فکر می کنید و یا یک وظیفه مشخصی را انجام می دهید در حال فعالیت است.

خلق و خوی شما فارغ از اینکه دارای واکنش پذیری بالا باشید یا پایین، در زمان بزرگسالی به صورت کامل ناپدید نمی شود.

ما می توانیم شخصیت های خودمان را منعطف تر کنیم اما تا یک نقطه مشخص، به شکلی که فارغ از زندگی و محیطی که ما در آن هستیم خلق و خویی که ما با آن متولد می شویم روی ما تاثیر گذار است.

طبق فرضیه rubber band theory ما مثل باندهای پلاستیکی هستیم که تا یک اندازه مشخص الاستیک هستیم و می توانیم کش بیاییم.

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهد درونگراها در مقایسه با برونگراها نسبت به انواع مختلف محرک ها حساس تر هستند، از قهوه گرفته تا صداهای بلند. همچنین درونگرا ها و برونگراها اغلب به سطوح مختلفی از انگیزه نیازمندند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

با دانستن مطلب بالا شما می توانید با توجه به درونگرا و برونگرا بودن خودتان، در محیط هایی قرار بگیرید که متناسب با شخصیت شماست و در آن احساس راحتی می کنید، روانشناسان به آن”optimal levels of arousal” یا”سطح برانگیختگی بهینه” و همچنین “sweet spots” یا “نقاط لذت بخش” می گویند و با قرار گرفتن در این سطح از برانگیختگی شما احساس انرژی زیاد و سرزندگی می کنید. مثلا اگر شما درونگرا هستید و بعد از مطالعه کتاب خسته شده اید و زیر حد برانگختگی خودتان هستید شما می توانید با دوستانتان در یک کافی شاپ بروید و یک گپ دوستانه بزنید تا دوباره به نقطه لذت بخش خودتان برسید، حال اگر شما وارد یک جشن خیلی پر سر و صدا شوید احتمالا دچار برانگیختگی بیش از اندازه می شوید و از نقطه لذت بخش خودتان دوباره فاصله می گیرید.

دانستن sweet spot به ما در مورد رضایت از زندگی خیلی می تواند کمک کند مثلا درونگرا در هنگام انتخاب خانه به دنبال خانه های کوچک هستند در حالی که برونگراها ترجیح می دهند خانه هایشان دارای هال خیلی بزرگی باشد.

همچنین sweet spot  می تواند پیامدهای مرگ و زندگی داشته باشد، با توجه به اینکه درونگراها به محرک هایی کمتری برای قرار گرفتن در sweet spot نیاز دارند، در مقایسه با برونگراها در هنگام کم خوابی بهتر عمل می کنند. به همین علت برونگراها در هنگام رانندگی و در هنگام خستگی و خواب آلودگی باید بیشتر مراقب باشند یا حداقل اینکه سطح برانگیختگی خود را از طریق نوشیدن قهوه یا گوش دادن به موسیقی افزایش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید