فیلم infernal affair (اعمال شیطانی)

 

 

فیلم اعمال شیطانی فیلمی جنایی و رازآلودی که در سال 2002 در هنگ کنگ ساخته شده است. فیلم در مورد تقابل پلیس با یک گروه تبه کاری هست که در زمینه مواد مخدر فعالیت می کنند. نکته جالب این فیلم این هستش که هم گروه تبه کار و هم پلیس ها، یک خبرچین توی جبهه مخالف دارند که باعث کش و قوس های جذابی بین این دو تا گروه میشه و هر دو گروه تلاش های زیادی میکنند تا این شخص خبرچین که توی زبان انگلیسی بهش mole می گن رو هر چه سریع تر پیدا کنن.

همونطور که گفتم فیلم هنگ کنگی بودش و قیافه ها و اسم هاشو خیلی شبیه هم بود و اسم های عجیب غریبی هم داشتن. مثلا اسم دو کاراکتر اصلی فیلم که داستان حول اونها می چرخید Lau Kin Ming  و Chen Wing Yan بود. حالا هر دفعه اسم اینا رو میگفتن من قیافم شبیه علامت سوال میشد که این کدوم بود؟ بدتر از اسم هاشون قیافه هاشون بود. باور کنید بیشتر از انگشتان دست مجبور شدم تا فیلم رو به عقب برگردونم ببینم این کی بود؟ این پلیسه بود یا دزده؟ مخصوصا این مشکل وقتی خیلی حاد می شد که فیلم به گذشته اونها و وقتی جوون تر بودند فِلَش بَک می زد و دیگه اون موقع مجبور می شدم چهار تا چهره رو از هم تشخیص بدم. دیگه کم کم اعصابم خورد شد و به هر شکلی بود فیلم رو تموم کردم رفت پی کارش. بعدش یادم اومد قبلا توی سایت یک پزشک یه مطلب در همین مورد خونده بودم. به این پدیده که نتونی چهره یک شخص رو تشخیص بدی میگن prosopagnosia  یا  کوری چهره. حالا اینکه من نتونستم مثل همیشه چهره های آدم هایی از نژاد دیگه رو به درستی تشخیص بدم و دایم قاتی می کردم یک حالت خاص از این پدیده هست که دشواری در تشخیص چهره افراد نژادهای دیگر نامیده می شود.

تصور کنید وقتی هنگ کنگی ها دارن فیلم جدایی نادر از سیمین رو می بینن، وسطش فیلم رو متوقف می کنن و با خودشون میگن: ای وای، این شهاب حسینی بود یا پیمان معادی؟ و حسابی هم قُر قُر می کنند که چقدر این ایرانی ها همشون شبیه هم هستن و نفهمیدم اصلا فیلم چی شد!

اگه فکر می کنید شما هم دچار پدیده prosopagnosia هستین شاید بد نباشه تستی که در این وبسایت هست رو چک کنید. البته امیدوارم حداقل تعدادی از شخصیت های مهم رو بشناسید تا بتونید این تست رو انجام بدین. 

دیدگاهتان را بنویسید