مرخصی ها در سربازی

در دوران آموزشی در خوش بینانه ترین حالت اگر قرار بود مرخصی بهمون بدن از پنج شنبه عصر شروع می شد و تا شنبه ساعت 5 صبح ادامه داشت که این حداکثر میزان خودش بود. گرفتن مرخصی در دوران سربازی و علی الخصوص آموزشی از اوجب واجبات بود، حتی چند ساعت؛ چون فشارهای روانی به حدی بود که من فقط آرزو داشتم پامو حتی برای یک ساعت هم که شده بیرون بذارم و برگردم. یادم میاد یه بار سه هفته پشت سر هم بهمون مرخصی ندادن. هفته سوم که شد همه منتظر بودیم دیگه این بار حتی شده برای چند ساعت بهمون اجازه بدن تا بریم بیرون. اما در اوج ناباوری فرمانده یه دفعه گفت که این هفته هم دستور رسیده که شما از مرخصی محرومید. وای انگار دنیا روی سرمون خراب شده بود. من که یه گوشه کِز کرده بودم و مثل همیشه با کسی صحبت نمی کردم. یه دفعه دیدم حدود چند نفر رخت و لباس های مهمونی پوشیدن و با یه لبخند ملیح بر لب و با ذکرِ “ما که رفتیم نگران، تو بمان و دگران” (البته اینقدر مودب نبودند که دقیقا همین کلمات رو استفاده کنند) از جلوی ما دارن رژه میرن و  بعله، این دوستان عزیز ما به واسطه روابطی که با هر یک از فرمانده ها داشتند می تونستند مرخصی بگیرند ولی ما نه. دقیقا توی همین لحظه وقتی این شرایط رو دیدم اشک توی چشمام جمع شده بود و اگه می خواستم دهن باز کنم قطعا بغضم می ترکید و مثل یک بچه دو ساله باید وسط آسایشگاه زار زار گریه می کردم که خدا رو شکر نترکید (یه بار خیلی بدجوری این بغضه ترکید و حالا شاید گفتم کجا و چه جوری، چون خیلی آبروریزیه اگه بگم). روز بعد فرمانده اومد گفت اینایی که برای مرخصی رفته بودن، از بالا دستور رسیده بود و من نمی تونستم مخالفت کنم. کتابچه (کتابچه سربازی یه کتاب کوچکی استت که در اون برخی مقررات و قوانینی و آموزش های مفید! در اون قرار داده شده و همیشه باید توی جیبت باشه) رو که همتون خوندین دیگه. درسته؟ خودتون میدونید لغو دستور جرم هست و من اگه مخالفت کنم باید برم آب خنک بخورم. یعنی منطق  در این حد بود.

بعد از دوران آموزشی هم وقتی توی پاسگاه بودی معمولا با توجه به محل خدمتت و نیروهایی که در اون محل مشغول خدمت بودن میزان مرخصی تعیین می شد. مثلا اگه داخل ستاد فرماندهی در داخل شهر بودی 80 به 15 بود؛ یعنی 80 روز خدمت می کردی و 15 روز مرخصی بودی. میرفتی داخل هنگ می شد 60 به 15؛ و اگه دیگه محل خدمتت پاسگاه های مرزی بود میشد 45 به 15.

همین طور که دیدین به خاطر تقاضای زیاد برای رفتن به مرخصی، فرمانده ها از این اتفاق به عنوان اهرم فشار استفاده می کردن تا به هر نحوی شده سربازها رو مجاب به اطاعت از دستورات بکنند. مخصوصا در دوران آموزشی به سختی مرخصی میدادند و به خاطر هر مساله بی ربط و با ربطی شما می تونستید لغو مرخصی بشین. مثلا اگر گروهان توی مراسم صبحگاه بی نظمی می کرد یا به خوبی رژه نمی رفت یا ادای احترامات رو درست انجام نمیداد یا بی توجهی می کرد به دستورات مافوق، کلِ گروهان لغو مرخصی می شدند. بعضی وقتا هم به دلایل فردی شما لغو مرخصی می شدین. مثلا من خودم به خاطر ناخن بلند بیشتر از یک بار مرخصیم لغو شد چون من نمی دونم چرا رشد ناخن هام از موهام بیشتره. تصور کنید به امید مرخصی آخر هفته هستی بعدش یه دفعه فرمانده همه رو جمع می کنه و می گه می خوام مو و ناخنتون رو نیگا کنم. درست مثل کلاس اولی ها دستامون رو میاریم جلو و فرمانده میاد تک تک ناخن ها را چک میکنه و اسم اونایی که ناخن هاشون بلنده رو می نویسه تا آخر هفته بهشون مرخصی نده. حالا وضعیت بهداشت فقط ناخن و مو نبود. گاهی وقتا فرمانده در یک حمله غافلگیرانه همه رو تو محوطه پادگان توی جِزِ گرما جمع می کرد و می گفت همه لباس هاتون به جز لباس های زیر رو در بیارین و کنارتون بزارین. بعدش میومد نیگا می کرد ببینه کدوم یک از سربازها از لباس زیرهای مخصوص که خودشون تهیه کرده بودند استفاده نکرده و اسماشون رو می نوشت. بعدش می گفت حالا لباس زیرهاتون رو هم در بیارین و کف دستاتون رو بچسبونین پشت سرتون (نمی دونم اگه کسی از بیرون به این صحنه نگاه می کرد و حواسش نبود اینجا پادگانه چه فکرایی می خواست بکنه)  بعدش با دقت از کنارمون رد می شد و زیرچشمی موهای زاید رو چک می کرد؛ البته خدا رو شکر فقط به موهای نواحی فوقانی بسنده می کرد:) . با توجه به شرایطی که گفتم به نظر می رسه بهتره یک اتاقِ اپیلاسیون به همراه یک اپیلاسیونْ کار ماهر هم در هر پادگان در نظر گرفته بشه! والا! آخه ما هیچ مکان امنی برای انجام این کارها نداشتیم. اصلا ما حموم هم که می خواستیم بریم نمی تونستیم با خودمون تنها باشیم. نه توی آموزشی نه توی پاسگاه. اصلا حریم خصوصی توی سربازی معنی نداره. هر جا هستی همیشه یکی دیگه هم کنارته حتی تو حموم. حموم ها به صورت عمومی بود و مجبور بودی با حداقل لباسِ ممکن در کنار بقیه دوش بگیری. یه بار زیر دوش بودم (با همون حداقل لباس ممکن) و داشتم شامپو میزدم و چشامو هم بسته بودم و شادمانه از دوش آب گرم لذت می بردم و غرق رویاها و آرزوهایی که توی اون شرایط نمی شد بهش دست پیدا کنی بودم که یهو چشامو باز کردم دیدم فرمانده با لباس جلوم سبز شد. ای بابا! حتی توی حموم هم دست از سر ما برنمیداره. اول تو چشام نیگا کرد و بعد نگاهش رو چرخوند سمت همون حداقل لباس ممکن. همونطور که داشتم آب دهنم رو قورت میدادم با خودم فکر می کردم یعنی الان می خواد به چی گیر بده؟ خب همون حداقل لباس ممکن رو هم پوشیدم دیگه. برداشت گفت این چیه پوشیدی؟ (یعنی نباید می پوشیدم؟) مگه نگفتم از لباس زیری که بهتون دادیم باید استفاده کنید؟ فقط تنها خوشحالیم این بود که این دفعه به خاطر این حداقل لباسِ ممکن لغو مرخصی نشدم.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:
خاطرات سربازی من

 

51 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

    1. این اتفاقات برای من افتاده بود. البته سربازی و شرایط و قوانین هر پادگان می تونه متفاوت باشه و شاید کسی اصلا برای مرخصی گرفتن با چنین داستان هایی رو به رو نشه.

    2. سلام یه سوال دسترسی مون به تلفن و تماس با خانواده چجوریه هر چند روز چقدر مهلت داریم یا اصلا امکانش هست ؟

      1. سلام. می تونید در اوقات بیکاری از تلفن های عمومی توی محوطه پادگان استفاده کنید.

  1. آره سرباز شدم .
    من الان 40 روز از آموزشیم گزشته اون چیزایی که شما گفتی سر ما در نیاوردن خداروشکر ولی سختیش اینه که ساعت سه و نیم بیدارت میکنن و غیر از ناهار و شام و صبحونه هیچ چیز دیگه ای نمیدن بخوریم. این جا بیشترین سختی که میکشیم بی خوابی و گرسنگی و تشنگیه؛
    من از کاشان هستم و آموزشیم 04 بیرجنده؛

    1. آره خب شرایط توی هر پادگان می تونه متفاوت باشه و سختی ها توی هر پادگان متفاوت هست.

  2. سلام…خواستم بدونم میشه مرخصی هارو جمع کنیم و در آخر به کسری خدمت تبدیلش کنیم؟

    1. سلام. در دوران آموزشی که مرخصی گرفتن زیاد معنی نداره و هر موقع فرصت برای گرفتن مرخصی داشتید حتما استفاده کنید.
      در دوره خدمت، چون من مرزبانی بودم بعد از حدود 50 یا 60 روز می تونستید در حدود 12 تا فکر می کنم حداکثر 20 روز از مرخصی استفاده کنید. البته هر ارگان و هر پادگان قوانین خاص خودش رو داره.
      این مرخصی ها متناسب با نیروهایی که در پاسگاه بودن داده میشد. مثلا حتی ممکن بود شما مدت زمان زیادی رو خدمت کرده باشین اما به خاطر اینکه نیرو به اندازه کافی وجود نداشت اجازه مرخصی بهتون داده نمیشد.
      بر عکسش هم ممکن بود. گاهی اونقدر نیرو زیاد میشد که از ظرفیت آسایشگاه بیشتر بود و اگر درخواست مرخصی میدادی خیلی سریع موافقت می شد.
      اون چیزی که من تجربه کردم این بود که قانون مشخصی نداره و تا حد بسیار زیادی این مرخصی ها به فرمانده بستگی داره.
      البته برای ماه های آخر من بعضی سربازها رو میدیدم که مدت زمان طولانی رو مرخصی نمی گرفتن تا این مرخصی ها جمع بشه و بتونن آخر خدمتشون ازش استفاده کنن.
      حتما باید با فرمانده هماهنگی کنید.

  3. ما هم که تو اضافیم
    دوستان غیبت نکنید غیبت رو نمیبخشن مخصوصا راهنمایی و رانندگی

  4. یه سوال
    بهداری پادگان به خاطر مریضی انفلونزا ۳ روز استعلاجی در منزل داده . بعد از ۳ روز برگردم بهم اضاف میخوره .؟
    راستی تو دوره اموزشی هستم .

    1. والا توی دوره آموزشی اینجور که من شنیدم چیزی به اسم اضافه خدمت نبود و به یاد نمیارم کسی بابت دو یا سه روز مرخصی رفتن اضافه خدمت بخوره. اما یه نکته مهم رو در نظر داشته باش که تحت هر شرایطی اگر میزان غیبت هات به خاطر هر دلیل موجه و ناموجهی از یه حد مشخصی بالاتر بره، مثلا شاید بیشتر از یک هفته، اون وقت یه کمیسیون تشکیل میشه و در اونجا برای شما تعیین تکلیف میشه که آیا نیاز هست که دوره آموزشی شما طولانی تر بشه یا نه؟
      بذار ساده تر بگم. فرض کن شما یه بیماری داری و مجبور بودی دو هفته توی دوره آموزشی حضور نداشته باشی و مدارک پزشکی شما هم موجود هست. یک جلسه برای شما تشکیل میشه با حضور چند تا فرمانده و مسئول آموزش و اینا. بعدش اونجا تصمیم میگیرن که بابت این دو هفته غیبت، دوره آموشی شما طولانی تر بشه یا نشه. این اتفاق برای خود من افتاد. بهم گفتن چون شما دو هفته نبودی، آموزشی شما به مدت دو ماه دیگه هم تمدید میشه! (دوره آموزشی برای مرزبانی سه ماه هست) یعنی همه هم دوره ای های من رفتن و من دوباره دوره آموزشی رو با بچه های جدید هم گذروندم. البته بعد از یک ماه منو اعزام کردند به محل خدمتم. اما اصلا حس خوبی نداشتم از اینکه همه بچه های هم دوره من اعزام شده بودند و من مجبور بودم دوباره یک دوره تکراری رو بگذرونم. پس پیشنهاد می کنم بیخود و بی جهت دنبال گرفتن مرخصی در دوره آموزشی نباشید. البته این تمدید دوره آموزشی هم جزو دوره خدمت شما محسوب میشه.

  5. دوستان من اهل یزد هستم اموزشیم افتاده نیرو دریایی سیرجان
    چجور جایی هست؟
    تک پسرم بعدا میشه تو شهر خودم خدمت کنم؟
    امریه بهم میدن یا نه؟
    منون میشم راهنماییم کنید

  6. سلام .نامزدمن ۱۹اسفنداعزام‌شده به مالک اشترارومیه .سپاه چون دوره طلایی خورده بهشون ۲۸اومدمرخصی تا۱۳الان تاچندم بایدوایسته تابره ب یگان بعدمرخصی بهشون میدن یانه؟؟لطفاراهنمایی کنید

    1. سلام تعداد روزهای مرخصی رو فرمانده و پادگانی که در اونجا خدمت می کنه مشخص میکنن و هیچ قانون دقیق و مشخصی برای مرخصی نیست. در دوره آموزشی، مرخصی میاندوره ای من تقریبا چهار روز بود و بعد از اینکه آموزشی من تموم شد، حدود فکر می کنم پنج یا شش روز بهم فرصت دادند تا خودم رو به پادگان محل خدمتم که در یک شهر دیگه بود معرفی کنم.

  7. سلام
    من توی پادگان مدرس کرج اموزشی بودم
    هر روز مرخصی میدن از ساعت پنج عصر تا شش و نیم فردا
    وضعیت احترام به سرباز و غذا و حمام و … عالیه
    صبح ساعت شش و نیم بیدار باش هست
    شب ساعت ده و نیم خاموشی
    کلا عالیه همه چیز
    بدرود

    1. سلام. من رو که سیر می کرد. در مورد گوشی بردن، کامنت هایی که در مطلب زیر نوشته شده رو بخونید.
      وسایل سربازی
      کلمه گوشی رو سرچ کنید در این صفحه تا راحت تر کامنت ها رو پیدا کنید.

  8. سلام ببخشسد برادر من یک اردیبهشت اعزامه. درسته میگن اعزام که شد بلافاصله بعد از یه روز مرخصی یک هفته ای میدن بهشون تا لباس سربازی که بهشون دادنو فیکس تنشون دوخت و دوز کننو بعد برگردن پادگان؟

    1. سلام. بستگی به نظر فرمانده داره. گاهی همون روز اول که لباس ها رو میدن، ممکنه یه روز یا چند روز مرخصی بدن تا سربازها برن و لباس هاشون رو درست کنن. اما قانون نیست. به من بعد از سه روز مرخصی دادن. من شنیدم گاهی وقت ها به سربازها برای روزهای اول عمدا تا یه مدت طولانی مرخصی نمیدن.

      1. درسته،رفیقم میگفت همون موقع که لباسارو بهش دادن
        به چند گروه تقسیمشون کردن مرخصی دادن
        ولی از شانس بدش جزعه گروه دومی بوده احتمالا
        چون 17روز نگهشون داشتن:\

  9. سلام ی سوالی داشتم داداش من اموزشیش کرمان نیرو انتطامی الان ۱۰ روزه ک رفته
    بنظرتون مرخصی میاد مثلا بعدا از ۲۵ روز؟؟؟؟؟؟

    1. سلام. توی آموزشی یه مرخصی داریم بهش میگن مرخصی میان دوره ای. اگر فرمانده موفقت کنه در اواسط دوره آموزشی سربازها میرن مرخصی. البته همه این ها به نظر فرمانده بستگی داره.

    2. سلام ببخشید میشه بگیدهادی شهر پایگاه قدرناجا مرخصی هاش چطوریه؟نامزد من دیروز اعزام شده و خبری ازش ندارم

      1. سلام. من در این مورد اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی پیام شما رو میبینه و اطلاعی داره پاسخ شما رو بده.

  10. سلام. ببخشید پادگان شهر رضا از لحاظ مرخصی دادن چطوریه؟ خوبه ؟ بعد کی معمولا بعد از اینکه آموزشی تموم شده باشه میشه مرخصی گرفت؟! بیشتر از دو تا سه ماه طول میکشه تا مرخصی بدن؟ ساکن کرجم توپخانه شهرضا افتادم!

    1. سلام. من توی این پادگان خدمت نکردم و اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی اطلاعی داره بهت پاسخ بده.

  11. ضمن داداش
    من یکم تیر ۹۸ عازمم و بعد از اینکه برگ سبز رو گرفتم برای پذیرش نیروی انتظامی در شهر خودم اقدام کردم .ولی الان برای اموزشی در کرمان برای نیروی زمینی ارتش (نزاجا) افتادم ، مگه میشه اموزشی ارتش باشم و بعد اموزشی به نیروی انتظامی فرستاده شم؟
    ممنون میشم اگه اطلاعی داری راهنمایی کنی و پاسخ بدی.

    1. سلام. نه نمیشه. اگر شما آموزشی نیروی انتظامی باشی، نمیتونی بعد از آموزشی مثلا بری توی ارتش. در مورد سوالی هم که پرسیدی، بعید میدونم کسی نیروی انتظامی باشه و بعد برای آموزش بفرستش توی ارتش. از پلیس +10 هم بپرس.

    1. برای اینکه وضعیت بهداشت رو ببینن ازتون میخوان لباستون رو در بیارید تا موهای زاید زیر بغل رو ببینن. اتفاقا خیلی کار درست و خوبی هست. توی سربازی از همه قشر آدم وجود داره. اگر برای بهداشت سخت گیری نکنن معلوم نیست برای 140 تا آدم که توی آسایشگاه کنار هم هستند، وضعیت بهداشت به چه شکلی خواهد شد.

          1. سلام. بستگی به نظر فرمانده داره. زمانی که من آموزشی بودم به جز پنج شنبه ها، در سایر روزهای هفته به ندرت به کسی مرخصی میدادن. حتی پنج شنبه ها رو هم باید با کلی مصیبت مرخصی می گرفتی.

  12. کس از پادگان باهنر باغین کرمان خبر داره که مرخصی میان دوره بهشون میدن ؟؟ بااین شرایط فعلی حساس ..امروز باید میدادن . ۱۹ آذر ها رو ….‌

    1. سلام. امیدوارم کارت تلفن براش گذاشته باشی. این رو هم یادتون باشه که تعداد کیوسک های تلفن و زمان های تماس محدود هست و هر زمان دوست داشته باشین امکان برقراری تماس نیست.

  13. چقد به شما ظلم شد خدایی . من سال ۹۸ اموزشی حسن رود بودم هوای عالی کنار ساحل فرماندهان با شخصیت بچه های تحصیل کرده امکانات عالی تازه ما که بومی بودیم بخاطر ماه رمضون از ساعت ۴ به بعد مرخصی بهمون میدادن بریم خونه هر روز :)) واقعا متاسفم واس بقیه سربازا که بهترین پادگان آموزشی ایران تجربه نکردن و انشاالله کسایی که میخوان برن حسن رود انزلی بیفتن و بقیه پادگان های ایرانم به سطح این پادگان برسن و اصول برده داری رو ملقا کنن

  14. سلام.
    یکم شهریور ماه اعزام میشم.با این خاطراتی ک از نظافت گفتین یچیزی ذهنم درگیر کرده.من شوره سر دارم وبا هیچی حل نشده.نه هر روز استحمام،یا دارو یا هرچی.قراره پوستمو بخاطرش بکنن؟؟

دیدگاهتان را بنویسید