گزارش بخش سوم کتاب the upside of irrationality

این بخش از کتاب با عنوان why we overvalue what we make  نوشته شده است.

تا حالا به این مساله توجه داشته اید که انسان ها برای چیزی که خودشان خلق کرده اند ارزش زیادی قائل هستند و عاشق آن می شوند؟ به طور نمونه اگر شما تونسته اید که یک شمشیر چوبی برای فرزند خودتان درست کنید، از آنچه خودتان به وجود آورده اید لذت زیادی می برید یا اینکه وقتی شما غذای خوشمزه ای را درست می کنید، یا حتی وقتی شما در نقش پدر یا مادر خانواده باعث به وجود آمدن یک انسان دیگر می شوید شما از آنچه خلق کرده اید لذت می برید و عاشق فرزندانتان می شوید چرا که ساخته دست شما است.

همچنین انسان ها ارزش آن چیزی را که خودشان خلق کرده اند بیش تر از ارزش واقعی آن قلمداد می کنند، برای همین است که پدر و مادر همیشه فکر می کنند که فرزندانشان بانمک ترین، زیباترین و باهوش ترین بچه است و حتی این تصور را هم دارند که بقیه هم همین نظر را نسبت به فرزندان آنها دارند.

به علاوه طبق تحقیقات دن ایرلی، ثابت شده است که انسان ها در صورتی از ساخته خود راضی هستند و آن را ارزشمند می شمارند که آن چیزی را که ساخته اند به صورت تکمیل شده باشد مثلا اگر شما سعی کرده اید که یک صندلی بسازید ولی در نهایت موفق نشده اید، این صندلی نیم ساخته ارزشی برای شما ندارد.

از این ویژگی انسان ها شرکت های تجاری برای فروش کالاها و خدمات خود نیز بهره برده اند برای مثال شما می توانید از طریق اینترنت کفشی را منحصرا برای خودتان طراحی کنید با هر شکلی و جنسی که می خواهید یا اینکه برخی از شرکت های خودروساز یا سازنده موتور برای مشتریان خودشان این امکان را فراهم کرده اند که ماشین یا موتور را به آن شکل که دوست دارند به کمک متخصصین طراحی کنند، به این فرآیند شخصی سازی گفته می شود و شما از طریق شخصی سازی لذت درست کردن و خلق را تجربه خواهید کرد و محصولی را که بدین شکل تولید شده است را می توانید همانند فرزند خودتان دوست داشته باشید و به آن عشق بورزید.

در آخر یادتان باشد که برای اینکه در زندگی رضایت بیشتری را به صورت بلند مدت تجربه کنید سعی کنید تا خودتان را از فعالیت هایی که لذت خلق و درست کردن چیزی را برای شما به ارمغان می آورد محروم نکنید، گاهی درست کردن غذا در خانه یا نگهداری و کاشتن گل در باغچه کوچک خانه تان می تواند لذت بیشتری را در مقایسه با خریدن یک غذای آماده از بیرون یا استخدام یک باغبان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید