یادداشتی بر فیلم revenant یا بازگشته

فیلم Revenant یا بازگشته بر پایه رمانی از مایکل پانک نوشته شده است که با بازی دیکاپریو در نقش گلس و تام هاردی در نقش فیتس جرارد و با کارگردانی ایناریتو ساخته شد که دی کاپریو توانست بالاخره اسکار بگیرد.
فیلم بازگشته برای من فیلم زیبا و نفسگیری بود که ارزش یک بار دیدن را حتما دارد. چیزی که بیشتر از هر چیز برای من جذابیت داشت صحنه های بکر و زیبای طبیعی بود که می توانست مانند یک فیلم مستند شما را حیرت زده کند. فیلم پر بود از صحنه های خشن، درگیری بین انسان ها که سخت ترین شکل آن را در انتهای فیلم دیدیم؛ جایی که گلس توانست انتقام خود را از فیتس جرارد بگیرد. درگیری بین سفیدپوستان و سرخ پوست ها. درگیری بین انسان و حیوان جایی که گلس به شدت توسط خرس مجروح شد و تا آستانه مرگ نیز پیش رفت و به جرات می توانم بگویم یکی از بهترین و واقعی ترین صحنه های اکشنی بود که تا کنون دیده بودم. شاید این درگیری ها و به خصوص سکانسی که در آن گلس شکم اسب را بیرون میریزد و در آن می خوابد یا از فرط گرسنگی گوشت را خام خام می خورد به نوعی می خواهد به ما یادآوری کند که انسان حتی می تواند به درجه حیوانیت هم تنزل کند.
نام فیلم که به معنای بازگشته یا آدم زنده شده یا از گور برخاسته است اشاره دارد به زنده ماندن معجزه آسای گلس از مرگ و بر خاستن او از گوری که فیتس جرارد او را در آن قرار داده بود.
 با گلس می شد همدلی کنیم و پا به پای او تا  انتهای دستان برای گرفتن انتقام پیش برویم اما بر خلاف تصور ما، بعد از گرفتن انتقام گلس به هیچ وجه خوشحال نشد و در آخر گفت که انتقام در دستان خداست نه من و در آخرین صحنه هم با چشمانی اشک بار به ما می نگرد و در پایان می توانیم صدای نفس های عمیق او را بشنویم که ارتباط داشت به یکی از جملات فیلم که تا زمانی که نفس می کشی باید بجنگی.

در آخر هم چند جمله زیبا از این فیلم :

As long as you can still grab a breath, you fight.

تا زمانی که می توانی نفس بکشی بجنگ.

When there is a storm and you stand in front of a tree, if you look at its branches, you swear it will fall. But if you watch the trunk, you will see its stability.

زمانی که طوفان به پا می شود و در جلوی درخت ایستاده ای، اگر به شاخه ها نگاه کنی قسم می خوری که سقوط خواهد کرد اما وقتی به تنه نگاه می کنی پایداری آن را می بینی.

You came all this way just for your revenge, huh? Did you enjoy it, Glass?… 'Cause there ain't nothin' gon' bring your boy back.

تو این همه راه برای انتقام آمدی؟ حالا ازش لذت ببر. ولی هیچ چیزی پسرت رو بهت بر نمی گردونه.

Revenge is in God's hands. Not mine.

انتقام در دستان خداست نه من.

 

دیدگاهتان را بنویسید