برنامه سین: یک روز سرباز در آموزشی چگونه می گذرد؟

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که یه سرباز رو در اتوبوس یا داخل مترو دیده باشید یا حتی به ملاقاتش رقته باشید و زمانی که چهرشو میبینید به شدت خسته و کوفته به نظر میرسه و در اندک زمان هایی که به دست میاره ترجیح میده چرت بزنه و استراحت کنه.

سرباز خسته

حتما براتون این سوال پیش اومده که این سربازها واقعا از صبح تا شب دارن توی اون پادگان چیکار می کنن که اینقدر بی رمق و بی انرژی هستن؟

خب حالا می خوام در مورد یک روز سرباز در داخل آموزشی بیشتر صحبت کنم.

اینکه دقیقا چه کارهایی انجام میدن. از صبح تا آخر شب.

سعی می کنم با جزییات کامل بگم تا بتونید درک درستی از فضا داشته باشید.

برنامه دقیقی که یک سرباز باید درست مثل یک ربات بهش عمل کنه و حق نداره تخطی کنه، اصطلاحا گفته میشه برنامه سین.

اگر به سربازی تشریف ببرید این برنامه رو همون روز اول روی تابلوی اعلانات ملاحظه خواهید کرد و فرمانده هم دایما نکات اون رو با چاشنی تهدید به شما گوشزد میکنه.

این برنامه رو از سر صبح شروع میکنم.

من توی زمستون سرباز بودم و ساعت ها رو متناسب با اون فصل سال در نظر گرفتم.

قبل از نماز صبح حدود ساعت 4 صبح شما باید بیدار بشید. حدودا نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه زودتر از نماز صبح.

اول از همه برق ها روشن میشه. سعی کنید یاد بگیرید دقیقا در همین لحظه از خواب بیدار بشید. از همون روز اول یه قول و قرار با خودتون بذارید. تحت هر شرایطی از خواب بیدار میشم.

اگر به سرعت از خواب بیدار نشید، مجبورید با صدای بلند ارشد گروهان (یکی از بچه ها که در نبود فرمانده، وظیفه ایجاد نظم رو داره) و سپس با صدای عربده های خیلی بلندتر یکی از فرمانده ها که با تهدید و ارعاب همراه هست با ترس و وحشت از تخت بلند بشید.

اگر باز هم تصمیم گرفتید مقاومت کنید و به تخت بچسبید، این دفعه دیگه اسمتون توسط ارشد گروهان یا فرمانده ای که بعدا میاد نوشته میشه و تنبیه میشید. مثلا لغو مرخصی.

بلافاصله بعد از اینکه از تختتون اومدید پایین باید کمدتون رو دستمال بکشید که یه وقت گرد وخاک نداشته باشه. روی تخت و زیر تخت رو هم نگاه بندازید که یه وقت آشغالی چیزی نباشه. تختتون رو هم مرتب کنید. بهش میگن آنکارد. عکسش رو در زیر می بینید. 

آنکارد تخت در سربازی

دو تا پتو و دو تا ملحفه رو به شکل خیلی منظم و با یه ترتیب خاص که همون روز اول بهتون یاد میدن مرتب می کنید چون فرمانده دوباره اول صبح میاد و نظم و ترتیب آسایشگاه و تخت ها رو نگاه میکنه و اگر ذره ای غفلت کرده باشید، تنبیه خواهید شد.

در سربازی مهم اینه که تختتون و کمدتون تمیز باشه. تحت هر شرایطی.

بهانه هایی مثل ببخشید دیشب مریض بودم نتونستم، دیشب پُست دادم (نگهبان بودم) خسته بودم یادم رفت درست مرتبش کنم، من مرتبش کردم دوستم اومده روش نشسته خراب شده، دوستم زیرتختم آشغال ریخته، این لیوان بالای کمد مال من نیست، به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد.

دوره سربازی، دوستان سرباز به شدت اهل پیچوندن و گفتن انواع و اقسام دروغ ها هستند و متاسفانه، تر و خشک با هم میسوزه و گوش فرمانده ها از این بهونه ها پره.

پس بهتره اگر بی نظمی کردید، منت نکشید و خودتون رو کوچیک نکنید و بابت بی نظمی عذرخواهی نکنید. چون در نهایت تنبیه میشید.

در حد یه پست دادن و لغو مرخصی و بدترین حالتش هم بازداشتگاه! (از بازداشتگاه نترسید. من که گذرم به بازداشتگاه نیوفتاد ولی بچه هایی که رفته بودند میگفتند توی یه اتاق که درش بسته هست از صبح تا شب فقط می خوابی و غذا هم براتون میارن. البته ممکنه یکم مجبورتون کنند تا بعضی از قسمت های پادگان رو جارو بکشید.) 

بعد از نظم و ترتیب شخصی، لباس سربازیتون رو می پوشید و میرید سراغ سرویس بهداشتی و گرفتن وضو و آماده میشید برای خوندن نماز. نماز هم اجباری هست.  (نماز به سبک اجباری)

اگر هم نیاز به حموم دارید باید نیم ساعت زودتر از ساعت مقرر برای بیدارباش از خواب بیدار بشید. مثلا ساعت 3.30 صبح.  

اجبار در نمازهای صبحگاهی کمتره و حضور غیاب خاصی برای حضور در مسجد وجود نداره چون به جز یک فرمانده که تا صبح باید در پادگان حاضر باشه (افسرنگهبان)، بقیه فرمانده ها غایب هستند. پس فشار اجرای فرمان ها کمتر هست.

بعد از نماز صبح به آسایشگاه (آسایشگاه محلی هست که تخت های همه سرباز ها کنار هم هست) بر میگردید و یه ظرف با قاشق برمیدارید و به سمت سلف سرویس حرکت می کنید تا صبحونه بخورید.

آسایشگاه سربازی
منبع عکس: (+) (عکس با کیفیت تری نتونستم از آسایشگاه پیدا کنم)

معمولا سربازها رو در گروه های 5 نفری در هر میز تقسیم می کنند و با ظرف های سربازی که اصطلاحا به اون یغلبی میگن، میرید و توی صف صبحونه می ایستید. عکس یغلوی رو هم در زیر می بینید.

یغلوی در سربازی

بعد از صرف صبحونه برمیگردید آسایشگاه. پوتین پاتون می کنید، کلاه میذارید و میرید برای تمیز کردن و نظافت محیط داخل آسایشگاه و داخل محوطه پادگان.

نظافت در سربازی

منبع: (+)

سربازها رو در گروه های پنج، شش نفری تقسیم می کنند و هر گروه مسئولیت تمیز کردن یه بخش از پادگان رو داره. مثلا داخل اسایشگاه، پله ها، حیاط پادگان، آشپزخونه، سرویس های بهداشتی و هرجایی که نیاز باشه.

جارو، آفتابه، سطل زباله و در صورت لزوم تِی، دستتون میدن و باید محیط رو تمیز کنید.

زیاد به غرورتون برنخوره، همه دارن این کار رو میکنن. دکتر و فوق لیسانس و لیسانس و دیپلم و زیر دیپلم همه در کنار شما نظافت محیط رو انجام میدن. به صورت اجباری

تمام این مراحل بالا تا حدود ساعت هفت صبح طول می کشه. بعدش میرید و یه اسلحه خالی مثلا کلاش یا ژ3 بهتون تحویل میدن.

این اسلحه از اول تا پایان دوره آموزشی متعلق به شما هست و می بایست در حفظ اسلحه و قطعات اون کوشا باشید. اگر حتی قطعه ای از اون گم بشه می تونه براتون دردسر ایجاد کنه و حتما اذیتتون می کنن.

بعد از اینکه اسلحه رو گرفتید توی حیاط سر و کله فرمانده گروهان پیدا میشه و با صدای بلند داد میزنه.  یک دو سه (عَک اِ اٌ). با این شمارش ضرب پا میگیرید. با شماره یک، پای راست رو محکم می زنید و با شماره دو، پای چپ و به همین ترتیب به همراه گروهان خودتون راهی میدون صبحگاه میشید.

در میدان صبحگاه در محلی که برای گروهان شما در نظر گرفته شده می ایستید. همچنین، هر سرباز می بایست دقیقا در نقطه مورد نظر خودش باشه.

روز اول سرباز ها رو به ترتیب قد مرتب می کنند به شکلی که سربازهای بلند قند در جلوی صف و کوتاه قدترین اونها در انتهای صف هستند. 

در عکس زیر حالت خبردار ایستادن سربازها (ایستادن بدون تکان خوردن سربازها) در میدون صبحگاه رو می بینید. (منبع عکس +)

خبردار در میدان صبحگاه

داخل میدون صبحگاه، گروهان های دیگه پادگان رو هم میبینید.

ابتدای هفته، فرمانده میدان صبحگاه دستور پیش فنگ رو ادا می کنه. همه سربازها به صورت هماهنگ اسلحه رو به صورت عمودی رو به روی صورت خودشون قرار میدن و یک صدای جالب هماهنگ از اسلحه ها خارج میشه که خیلی لذت بخشه. مثل صدای خشاب عوض کردن توی بازی های کامپیوتری.

عکس پیش فنگ یک سرباز رو می تونید در پایین ببینید. تصور کنید که کلی سرباز به این حالت رو به روی پرچم ایستادن و سرود ملی هم نواخته میشه.

پیش فنگ در سربازی

منبع عکس (+)

گروه موسیقی هم با بالا بردن پرچم، سرود ملی رو مینوازه. اون لحظات حس خیلی خوبی بهم میداد.

بعضی از روزها هم، آهنگ مخصوص ناجا رو با موسیقی می خوندیم.

در دوره سربازی اینقدر از محیط بیرون دور بودیم که حداقل من آرزوم خوندن همین موسیقی ناجا و همراهی با گروه موسیقی بود. حس حضور توی کنسرت بهم دست میداد. 🙂

در کلیپ زیر این آهنگ رو میتونید ببینید. البته آهنگی که می خوندیم تفاوت های اندکی با این ویدئو داشت.

بعد از مدت ها بود که این آهنگ رو دوباره شنیدم و انگار خاطرات تمام اون صبح بیداری ها و تلخی ها و شیرینی هاش برام زنده شد.  

 
در ادامه مراسم صبحگاه، بعضی اوقات فرمانده های با درجه بالاتر هم صحبت می کنند.
 
اگر تا حالا نماز جمعه نرفتید و تکبیر نفرستاید، این نوید رو بهتون میدم که هر روز توی مراسم صبحگاهی با صدای بلند، فریاد های مرگ بر آمریکا و اسرائیل و منافقین رو سر خواهید داد.
 
بعضی روزها در هفته هم در حضور فرمانده پادگان یا فرمانده های با درجه بالا، گروهان های مختلف رژه میرن. 
 
رژه رفتن در سربازی
 
عملکرد گروهان شما در رژه و میزان رضایت فرمانده، رابطه مستقیمی با مرخصی های آخر هفته داره.
 
دو روز در هفته هم بعد از اینکه مراسم صبحگاهی تموم میشه، ورزش اجباری دارید و برای بالا بردن آمادگی جسمانیتون معمولا با اسلحه دور میدون صبحگاه میدوید و اگر کوتاهی بکنید یا خسته بشید، باز هم با جریمه و تنبیه رو به رو خواهید شد. 
 
بعد از مراسم صبحگاه کلاس های درسی شروع میشه. 
 
اگر همیشه فکر می کردید که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه از شر کلاس و درس و جزه نوشتن راحت شدید، باید بگم سخت در اشتباه هستید.
 
دوره دانشگاه هر کلاسی رو که دوست نداشتید می تونستید بعضی جلسات رو غیبت کنید اما در سربازی حضور شما در کلاس ها الزامی هست و چیزی به اسم غیبت هیچ توجیهی نداره و حتی باید جزوه و قلم هم داشته باشید تا از کلاس ها یادداشت برداری کنید. 
 
در یه مطلب جدا در مورد درس هایی که توی سربازی تدریس میشه، صحبت می کنم اما می تونم بگم که اکثر اونها بسیار قدیمی و خسته کننده و غیرکاربردی هست و بدتر از همه اینه که بعدا از همین درس ها هم از شما امتحانات تستی و تشریحی گرفته میشه.
 
با این وجود در این کلاس ها من یکی از سربازها رو میدیدم که همیشه با خودش یک کتاب رمان داشت و خیلی راحت آخر کلاس میشست و رمان می خوند. تبدیل تهدید به فرصت 🙂
 

کلاس های صبح از حدود ساعت 8 شروع می شه و تا ساعت 11.30 صبح ادامه داره.

بعد از اینکه کلاس ها تموم میشه به آسایشگاه بر می گردید و پوتین هاتون رو درمیارید و دمپایی می پوشید و آماده میشید برای رفتن به نماز.

اما حتما باید رفتن به نماز به صورت گروهی باشه. مثلا شما نمیتونید تک و تنها بعد از اینکه وضو گرفتید سرتون رو بندازید پایین و راهی نمازخونه بشید بلکه باید صبر کنید و وقتی اکثر سربازهای گروهانتون حضور پیدا کردند توی صف های منظم و به صورت دسته جمعی حرکت کنید. این مسایل به خصوص در روزهای اول به شدت سخت گیری میشه.

بعد از اینکه نماز خوندید همه سربازهای گروهان در یک محل مشخص جمع میشند تا فرمانده گروهان و کمک های فرمانده هم حاضر بشند.

اون وقت حضور و غیاب می کنند ببینیند چه افرادی برای نماز حضور داشتند و چه کسانی غیبت داشتند.
از افراد غایب بعدا توضیح خواسته میشه و تنبیهاتی هم براشون در نظر گرفته میشه.

معمولا فرمانده از این فرصت استفاده می کنه و دایما قوانین رو گوشزد می کنه و تهدید می کنه که خیلی بی نظم هستید و تا حالا همچین گروهان بی نظمی نداشتم.

نصیحت فرمانده در سربازی
منبع (+)

من از خیلی از دوستام هم که می پرسم همه متفق القول بهم گفتن که توی دوره آموزشی همیشه فرمانده ها این جمله رو می گن که شما بدترین گروهان و بی نظم ترین سربازهایی بودید که تا حالا داشتم و اگر منظم نشید قطعا باهاتون برخورد می کنم.

همین طور که قبلا یه پست در مورد تنبیهات سربازی نوشتم، اکثر تنبیهات درست در همین موقع از روز اتفاق میوفته. حتی بعضا دیده شده فرمانده کل گردان هم از این فرصت استفاده می کنه و تنبیهات خودش رو اعمال می کنه و یا شروع به نصیحت های دوستانه و اکثرا تهدیدکننده می کنه.

تنبیه در سربازی
منبع (+)

بعد از اینکه نصیحت ها و تهدید ها تموم میشه، شما به آسایشگاه می رید و یغلبی (ظرف غذا) خودتون رو بر میدارید و میرید برای صرف ناهار.

طبق پیشنهادی که قبلا توی پست وسایل مورد نیاز برای سربازها گفته بودم، بهتره حتما پلاستیک فریز داشته باشید و روی ظرف غداتون بکشید تا مجبور نباشید توی صف طولانی برای شستشوی ظرف ها اونم در سرویس های بهداشتی معطل بشید.

بعد از اینکه غذا رو میل کردید دوباره اسایشگاه بر می گردید و کلاس های بعد از ناهار شروع میشه. حدود ساعت دو ظهر. این کلاس ها در دوجلسه و تا ساعت پنج عصر پیدا می کنه.

بعد از اتمام کلاس ها از حدود ساعت پنج عصر تا نزدیک نماز مغرب و عشا بیکار هستید هستید و با توجه به اینکه فرمانده ها خیلی کم هستند برای نماز مغرب و عشا به اندازه نماز ظهر سخت گیری زیادی وجود نداره.

بعد از نماز مغرب وعشا برای صرف شام به سمت سلف سرویس حرکت می کنید و تا حدود ساعت 8.30 شب در اختیار خودتون هستید.

بعدا توی یه پست در مورد تفریحات سربازها و کارهایی که در این زمان ها انجام میدند یکم توضیح میدم.
شاید دوست داشته باشید بدونید اون همه سرباز در این وقت بیکاری اندک چه کارهایی انجام میدن.

در نهایت راس ساعت 8.30 شب همه سربازها جمع میشند و شخصی به اسم افسر نگهبان برای آمارگیری از همه سربازهای پادگان حاضر میشه.

افسر نگهبان، فرمانده ای هست که از شب تا صبح در نبود بقیه فرمانده ها، مسئولیت مراقبت از پادگان و سربازها رو به عهده داره و برای کنترل این همه سرباز مجبور هست که به شدت بداخلاق و تند باشه و از ابزارهای تنبیه استفاده کنه تا سربازها ازش حساب ببرن.

افسرنگهبان در سربازی
منبع (+)

با اینکه هیچ وقت ازشون خوشم نمیومد اما الان که فکر می کنم بهشون حق میدم.

اگر در سربازی، یکم به سربازها رو بدید و آزاد بذاریشون از سر و کولت بالا میرن و تًره هم برات خورد نمی کنن. 

افسر نگهبان وقتی حاضر میشه، بلافاصله شروع می کنه به حضور و غیاب و بعد از اون شروع می کنه به تهدید.

عمده تهدید ها در دودسته قرار می گیرند. تهدید های مربوط به کل گروهان و تهدید های مربوط به نگهبان ها.

در بخش تهدید های مربوط به کل گروهان به همه سربازها هشدار میده که راس ساعت نُه شب همه باید خواب باشند و اگر کوچکترین صدایی از آسایشگاه شنیده بشه همه سربازها در محوطه پادگان حاضر خواهند شد و تنبیهاتی برای همه در نظر گرفته خواهد شد.
یا مثلا میگه حتما دمپاییتون زیر تخت و در سمت چپ پایه تخت باشه و اگر کسی دمپایی خودش رو مرتب نذاشته باشه اسمش نوشته میشه و تنبیه خواهد شد. یا پوتین هاتون باید حتما واکس خورده باشه و جوراب هاتون هم حتما شسته و به لبه تخت آویزون باشه و اگر جوراب کسی بو بده حتما اسمش نوشته میشه و مجبور هست نصفه شب از خواب بیدار بشه و جورابشو بشوره و برگرده.
حالا یه خاطره در مورد همین بو کشیدن جوراب ها توسط فرمانده می گم 🙂 واقعا جوراب بو می کشید ببینه جوراب های کی بو میده.

تهدید هایی هم داشت که مربوط به نگهبان هایی می شد که اون شب پست داشتند. بهشون هشدار میداد که اگر من سر بزنم و یکی از نگهبان ها خواب باشه یا سر پست خودش نباشه یا روی زمین نشسته باشه، حتما باهاش برخورد می کنم.
سعی می کرد یه ترس خاصی رو حکم فرما کنه تا بقیه سربازها ازش حساب ببرن.

در نهایت راس ساعت 9 شب خاموشی زده میشد و نزدیک چهار صبح هم می بایست بیدار می شدید.

هر روز دوره آموزشی دقیقا به همین شکل می گذره و تموم میشه و شما مثل یک ربات در یک ساعت خاص بیدار میشید و در یک ساعت مشخص هم می خوابید.

البته در این بین روزهایی هست که شما به میدون تیر میرید یا سه روز میبرنتون اردوگاه توی بیابون و روزهایی هم هست که ازتون امتحانات تئوری و عملی گرفته میشه.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:
خاطرات سربازی من

156 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام
    خسته نباشید
    در مورد مرخصی می خواستم بدونم شرایطش عموما چطوریه؟؟
    چند روز می دن؟؟
    و چند بار میشه در کل دوره گرفت؟؟
    ممنون

    1. سلام. یه مطلبی در مورد مرخصی نوشتم شاید بد نباشه بخونی. مرخصی ها در سربازی
      در دوره آموزشی مرخصی ها با اجازه فرمانده صادر میشه و گروهی هست و معمولا آخر هفته ها و برای روزهای جمعه هست. البته همیشه اینجوری نیست که انتظار داشته باشید آخر هفته به مرخصی برید. خیلی وقت ها، فرمانده ها برای تنبیه سربازها به صورت گروهی یا فردی اونها رو لغو مرخصی میکنه.
      معمولا در دوره آموزشی در اواسطش، یه مرخصی میان دوره ای چند روزه هم به همه سربازها داده میشه. البته توجه داشته باشید که حتی آخر هفته ها هم که به کل گروهان مرخصی میدن، حتما باید تعدادی سرباز در پادگان حضور داشته باشن و نمیشه کل پادگان یه دفعه خالی بشه.
      در مورد مرخصی شخصی هم خیلی سخت گیر هستند. حتما باید دلیل موجه داشته باشید. مثلا اگر خدایی نکرده بیماری سختی بگیرید یا یکی از عزیزانتون فوت کنه. سعی نکنید در دوره آموزشی مرخصی شخصی بگیرید مگر اینکه مجبور باشید، چونکه اگر تعداد روزهایی که در دوره آموزشی حضور نداشتید زیاد باشه (چه با دلیل موجه و چه غیرموجه) حتما براتون کمیسیون تشکیل میشه و ممکنه تجدید آموزش بشید.
      در دوره بعد از آموزشی هم متناسب با جایی که هستین مرخصی ها داده میشه. مثلا من یه مدت خیلی کوتاه مرزبانی بودم و معمولا هر 50 یا 60 روز حدود 18 روز مرخصی میدادن. خب اگر مثلا ارتش باشید و محل خدمتتون در شهر خودتون باشه یا در شهر غیرمحل سکونتتون باشید، حتما مرخصی هاتون تغییراتی خواهد داشت.

      1. ممنون
        یه سوال دیگه
        مثلا مرخصی که خودشون می دن جزو تعداد روز های آموزش حسابی میشه یا نه؟؟
        منظورم اینه بابت مرخصی به تعداد روزهای آموزشی اضافه میشه؟؟

        1. سلام من یک ۶اعزاممه ولی میگن اموزشی شده یک ماه درسته ؟بعدشم میشه کاری کنم مرزبانی نیوفتم؟

          1. سلام. در مورد مدت زمان دوره آموزشی و قوانین جدیدش اطلاعی ندارم. برای اینکه مرزبانی نیوفتین، بهتره خودتون اقدام کنید و سعی کنید امریه بگیرید.

        1. سلام. توی آموزشی تا جایی که یادم هست خیلی تفاوتی نداشت بین فرد متاهل و مجرد. کلا مرخصی ها بستگی به فرمانده داره

  2. سلام. خدا قوت. خیلی خیلی ممنون از مطالبتون. کمی استرسم را کم کرد. کمی راهنمایی ازتون میخوام ممنون میشم تا یک اردیبهشت اعزام نشدم جواب بدید.
    1. من مرزبانی محمد رسول الله بیرجند افتادم بخاطر همین خیلی خیلی ترس و اظطراب و استرس دارم. به نظرتون چیکار کنم از این حالت خارج بشم دارو خاصی بخورم، دکتر برم، یا اعزام رو تمدید کنم.
    2. واقعا باید سه ماه آموزش ببینم؟ چون سه ماه هست آسونتره؟
    3. چه مواقعی اجازه میدن از تلفن همگانی استفاده کنیم؟ هر روز میشه؟ بعد از خاموشی 9 شب چطور؟
    4.خدمت تو مرز چجوریه؟ خیلی میترسم مرزبانی سیستان و بلوچستان بیفتم.
    5. این پادگان خیلی دور از شهره اگر مرخصی بدن خودشون اتوبوس و ماشین دارن تا شهر برسونن؟ واقعا باید چیکار کنیم؟
    6. میشه بعد تقسیم اگر مرز افتادیم انتقالی بگیریم.

    1. 1. اعزام رو که تمدید نکنید به هیچ وجه. استرس نداشته باشید. این هم یه مرحله از رندگیتون هست که میگذره و تبدیل میشه به خاطرات. سربازی رو اگر سخت بگیرید، سربازی هم به شما سخت می گیره.
      2. آره. آموزشی سه ماه هست. سه ماه بودنش ربطی به آسونی و سختی نداره.
      3. آره هر روز میشه. در وقت های استراحت. مثلا بعد از ناهار. عصر ها. بعد از ساعت 9 شب نمیشه چون باید در آسایشگاه استراحت کنید.
      4. خدمت توی مرز سختی های خاص خودش رو داره. اما نمیشه یه فرمول ثابت به همه بدیم که هر کسی مرزبانی بیوفته حتما بهش خیلی سخت می گذره. بیشتر ارتباط داره با پاسگاهی که میوفتید. فرمانده ای که دارید. افرادی که باهاش خدمت می کنید. بهتره از الان ذهنتون رو باهاش درگیر نکنید.
      5. خودشون که اتوبوس نمیدن. خیلی هم از شهر دور نیست. البته من اونجا خدمت نکردم اما دانشگاهم بیرجند بود. بالاخره یه ماشینی چیزی پیدا میکنی که باهاش بری. نگران اینجور چیزا نباش.
      6. آره. اما کار خیلی آسونی نیست. مثلا میتونید بیوفتید نیروی انتظامی و سرباز پاسگاه بشید. اما نمیتونید از مرزبانی برید ارتش.

        1. سلام. اون دوستمون سوال پرسیده بود که خیلی استرس دارم و دوباره تمدید کنم یا نه. من هم گفتم به خاطر ترس و اضطراب اعزام رو تمدید نکنید. چون به هر حال چند ماه بعد هم که بخواید تشریف ببرید باز هم این استرس و اضطراب با شما هست.

  3. ۳ ماهه اموزشیم تموم شده و متاهل بودم و زنم رو گذاشتم تهران و رفتم دزفول اموزشی. ۲ هفته اول خیلی خیلی سخت میگذره. بعدش کم کم بهتر میشه. هم شما عادت میکنید، هم فرماندها کم کم خسته میشن و یکم اسونتر میگیرن. ولی به خدا قسم وقتی از اموزشی برگشتین دلتون براش پر میکشه. من وقتی خاطراتش یادم میاد بغض میگیرتم.

    قدرشو بدونین، جزو ناب ترین تجربه های عمرتون خواهد بود.

  4. سلام اقای شاکری،بنده ۱۹ام اعزامم،چنتا سوال ذهنمو درگیر کرده یکیش اینه که تک پسری بودن این امکانو میده که نزدیکترینجا بندازن،۲.بنده بخاطر مشکلات روحی معاف از رزم شدم، حالا واقعا چه تاثیری داره؟ بعد اینکه چه زمانی برای گرفتن کسری اقدام کنم چون پدرم 21ماه ایثارگر بوده 4.بمن گفتن دهم تا دوازدهم برگ سبزم میاد، پدرم میتونه از ادارشون برام امریه بگیره؟

    1. سلام. راستش من خیلی وقته دیگه از فضای سربازی فاصله گرفتم. اینکه تک پسر بودن الان چقدر می تونه توی تقسیم شدن بهتون کمک کنه واقعا در جریانش نیستم. در مورد امریه و سوال دیگه ای هم که پرسیدین مطلع نیستم. وقتی معاف از رزم میشید، یکم بهتون آسونتر میگیرن. مثلا اگر میدان صبحگاه به بقیه خیلی سخت می گیرن که باید چند دور بدوید و دراز نشست و شنا انجام بدید، چون شما معاف از رزم هستید یکم سخت گیری ها کمتر هست. اما شما هم تیراندازی دارید و همچنین پست نگهبانی هم باید بدید.

  5. سلام خسته نباشید.
    ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من اگر بخوام توی سربازی عضو گروه موزیک بشم باید چیکار کنم؟ اصلا میتونم درخواست بدم که عضو بشم و یا اینکه همه چیز شانسیه؟

    1. سلام. آره. معمولا اون اوایل فرمانده یه جلسه برای سربازها می ذاره و ازشون می خواد هر کسی هر استعدادی داره بگه. ممکنه یه نفر نقاشی سختمانش خوب بشه، یکی لوله کشی بلد باشه، یکی موسیقی بدونه و…. بعدا از این سربازها و مهارت هاشون استفاده می کنن.

      1. با سلام و خسته نباشید من 19 /5 اعزامم هسته مرکز آموزش سیرجان افتادم میخواستم بپرسم وقتی خواستم برم چه چیزهایی باید همراه داشته باشیم ممنون میشم اگه جواب بدین و دوم این که مرخصی میان دوره مدتش چند روز هسته و سوم این که حتما باید موهامو بتراشم وقتی میرم آموزشی

        1. 1. وسایل مورد نیاز رو اینجا نوشتم. کلیک کن روش و بخون. وسایل مورد نیاز و ضروری برای سربازی
          2. مرخصی میان دوره برای ما سه چهار روز بیشتر نبود اما بستگی به محل خدمتت داره. زیاد و کم ممکنه بشه.
          3. بهتره بتراشی وگرنه مجبوری با ماشین اصلاح خود پادگان این کار رو انجام بدی.

    2. سلام احتمالا تا الان افتاده باشی گروه موزیک ولی بد نیست بگم…هرکی میخواد بره گروه موزیک اگه ارتش باشید باید حتما تقسیم بشید توی گردان خدمات و از اونجا تقسیم بشید توی گروهان موزیک اگر رفتین توی گروه موزیک خودتون رو به ارشد موزیک نزدیک کنید تا بعد ترخیصی اون که احتمالا از زمان ورود شما بین 2 تا 5 ماه طول بکشه شما ارشد بشید و تمام ساز های گروه (طبل بزرگ . طبل ریز . ترمپت ) رو یاد بگیرید و یک ساز رو به صورت تخصصی یاد بگیرید بقیه رو در حد متوسط

  6. دادا ،ما به زودی اعزام میشیم
    خواستم بگم اونجا وضعیت رژه چجوریاست؟
    واسه یکی مث من با قد174احتمالا آخرین صف قرار میگرم مگه نه؟

    1. سلام. این که کجای صف رژه هستید بستگی به سربازهای دیگه داره. روز های اول فرمانده همه سربازها رو به ترتیب قد در صف های رژه قرار میده. روزهای اول هم تا زمانی که برای رژه رفتن هماهنگ بشید خیلی باید رژه برید. فرمانده ما همیشه می گفت که نظم و انظباط هر گروهان رو از روی رژه رفتنشون میشه تشخیص داد. اگر رژه رو درست انجام ندن یعنی بقیه آموزش ها رو هم درست یاد نگرفتن.

      1. استدلال خوبی داشتن پس خخخ
        یه چیزه دیگه ،کادری ها شامل کیا‌هستن؟
        یعنی ممکنه بعد آموزشی
        محل خدمت مشخص شد منم جزعه اونا باشم؟

  7. سلام.خدا قوت
    . درمورد ساعات ورود و خروج از پادگان در دوره خدمت توضیح بدین چطوری هست؟ ایا طبق ساعات اداری هست و قوانین خاصی داره؟ و مرخصی های اخر هفته به چه صورت هست.. ایا قانون مشخصی هست یا خیر

    1. سلام. دوره آموزشی که ساعت ورود و خروج خیلی معنی نداره. چون مرخصی به سختی داده میشه و اکثر وقت ها هم در پادگن هستید. شاید آخر هفته مرخصی بدن یا در اواسط دوره هم مرخصی میان دوره ای بهتون تعلق می گیره. بعد از دوره آموزشی هم بستگی به پادگانی داره که خدمت می کنید. ممکنه فقط ساعات اداری باشید و بعد از ساعات اداری خونه خودتون برید یا شاید هم کلا مجبور باشید در پادگان بمونید. مرخصی های آخر هفته برای جایی که من بودم، پنج شنبه عصر اجازه میدادن بریم مرخصی و صبح شنبه ساعت 5 صبح هم باید خودمون رو معرفی می کردیم. البته این مرخصی همیشگی نبود و بعضی آخر هفته ها به سربازها مرخصی میدادن. من قبلا یه پست در مورد مرخصی ها نوشتم که شاید بد نباشه بخونی.
      مرخصی های سربازی

  8. درواقع میخوام بدونم چند روز درهفته باید تو پادگان بمونه، این هم اضافه کنم که اون سرباز تو شهر خودش مشغول خدمت هست،

    1. توی دوره آموزشی که کلا باید توی پادگان باشه مگر اینکه بهش مرخصی بدن. بعد از دوره آموزشی هم بستگی به محل خدمتش داره.

      1. سلام یه سوال،بعد از دوره اموزشی چی میشه؟ دقیقا باید اون موقع چکارکنیم؟

        1. سلام بعد از اینکه دوره آموزشی تموم شد، یه برگه بهتون میدن که داخلش تاریخ اعزام و محل خدمت رو نوشته. توی اون تاریخ خودتون رو باید به محلی که گفته شده معرفی کنید.

  9. سلام و عرض خسته نباشید
    من ۱۹ خرداد با مدرک دیپلم اعزام میشم
    میخواستم بدونم مدت دوره آموزشی برای من ۲ ماهه یا سه ؟

    1. سلام. راستش دقیقا نمیدونم سوالتون رو جواب بدم. من آموزشی مرزبانی بودم و آموزشی ما سه ماهه بود. سربازهایی که در پادگان بودند، مدارک فوق دیپلم تا دکترا داشتند. فکر می کنم بستگی به ارگانی داره که در اون خدمت می کنید. اما باز هم از پلیس +10 سوال کنید. من اطلاع دقیقی ندارم.

  10. سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    اعزام من تیره و خیلی گرمایی ام. می‌ خوام ببینم شرایط آموزشی تو تابستون چطوریه؟ راحت‌ تر نمی‌ گیرن تو یه سری چیزا؟
    و اینکه اضافه خدمت بخاطر غیبت رو میبخشن یا نه؟

    1. سلام. من آموزشیم زمستون بود و در مورد تابستون نظری ندارم. خیلی بعید میدونم راحت تر بخوان بگیرن! راستش سوال دومت رو نمیدونم. از پلیس +10 بپرسید.

  11. سلام من اعزامی یک تیرم.ولیعصر آباده فارس.ازش اطلاعی داری ؟؟ من متاهلم.زنم بارداره.پا به ماهه.چیکارکنم که موقعیتمو درک کنن و بزارن هر اخر هفته ببینمش و هروز زنگ بزنم؟؟ لطفا جواب بدید از خوزستانم

    1. سلام. از پادگانتون که اطلاعی ندارم. راستش متاسفانه اینقدر سربازها حرف های نادرست می زنن و بهانه های مختلف برای گرفتن چند ساعت مرخصی می گیرن، اگر کسی واقعا مشکل داشته باشه یکم باور کردنش برای فرمانده ها سخت میشه. به هر حال مشکلاتتو با فرمانده در میون بذار و امیدوارم بهت کمک کنن. هر روز که می تونی زنگ بزنی مشکلی نیست. توی تایم استراحت می تونی این کار رو انجام بدی.

  12. سلام. من ورزشکار حرفه ای رشته ی سه گانه هستم. با یکی از تیم های ناجا برای حضور در تیم به عنوان بازیکن صحبت کردم و قبول کردن که به جای کل دوره خدمت به جز آموزشی برگردم خونه که تمرین کنم. اما گفتن که ممکنه 2 تا 4 هفته طول بکشه که منو از آموزشی در بیارن. میشه تو پادگان آموزشی تو اوقات بیکاری، تمرین ورزشی کرد؟ مثلا تو محوطه میدان دوید؟

  13. سلام دوران بعد از اموزشی یعنی حین خدمت چ سپاه چ ارتش چ انتظامی وقت استراحت اینقدری هست ک بخوام درس بخونم برای کنکور
    خواهشا جواب بدید ضروریه

    1. سلام. بعد از دوره آموزشی بستگی داره کجا بیوفتی. ممکنه جایی باشی که فقط وقت اداری مجبور باشی خدمت کنی و بعد از اون وقت آزاد هم داشته باشی که بتونی درس بخونی. امکانش هم هست محل خدمتت خیلی وقتتو در روز بگیره که زمان آزاد زیادی نداشته باشی. اما اکثر دوستای خودم که واقعا قصد درس خوندن و آمادگی برای کنکور یا حتی آزمون های استخدامی داشتن، از تایم سربازی تونسته بودن استفاده کنن.

  14. سلام و خسته نباشید
    دوران اموزشی میشه مسابقات ورزشی رو دنبال کرد مثلا از طریق تلویزیون؟

    1. سلام. اگر توی تایم استراحت باشه آره. مثلا عصرها. من خودم بازی استقلال-پرسپولیس که عصر برگزار شد رو توی آسایشگاه دیدم. اما برای نماز مغرب و عشا باید حتما می رفتیم مسجد و نماز رو میخوندیم و بعد دوباره بر می گشتیم تا بازی رو ببینیم.

    1. سلام. بعضی ها کتاب می خوندن. بعضی با هم دوست میشدن و خاطره برای هم تعریف می کردن. بعضی ها می خوابیدن. بعضی ها که صداشون خوب بود آواز میخوندن. بعضا از فرصت استفاده می کردن و دور از چشم فرمانده رقص و پایکوبی می کردن. گاهی وقت ها هم درباره خاطرات روز و تنبیهاتی که می شدیم و اتفاقات با مزه ای که میوفتاد صحبت می کردیم و می خندیدیم. ورق که قطعا مجاز نیست اما چون کارت تلفن خیلی توی سربازی رو زمین میوفتاد، سربازها 52 تا کارت تلفن برمیداشتن و به عنوان ورق ازش استفاده می کردن! بعضی از بچه ها هم منچ و روپولی آورده بودن و بازی می کردن و بعضی ها هم شرط می بستن اما اگر فرمانده میفهمید برخورد می کرد.

    2. اره قلیون دو سیب ام میدن بهت، نه بابا کل تفریهمون این بود تو اسایشگاه رژه بریم به خودمون ۲تا خیلی خوب بدیم عشق کنیم

  15. استرس تو هر کاری هست سربازی هم که جای خودشو داره اما مطمئن باشید اون دو ماه هم به سرعت خواهد گذشت بعد از گذشت چند ماه و بالاخره بعد اتمام سربازی چند تا خاطره خوب از رفیق هایی که داشتید نسکافه هایی که با رفیقاتون از بوفه خریدید و خوردید چیز زیادی یادتون نخواهد اومد اون نخ بهمنای کمیاب ؛ در مورد وسایل اگه شهر های نزدیک افتادید وسایل زیاد نبرید اگه دور افتادید وسایل مفید مثل خرما خشک و دستمال کاغذی دو سه دست لباس زیر ببرید البته همه چیزو خودشون میدهند اگر ندهند که احتمالش نزدیک به یک درصد هست که وسایل ضروریو ندهند بوفه هست میتونید بخرید بوفه هاشون از نوشابه گرفته تا نسکافه و بستنی و ساندویچ و کش برای گتر شلوار ،کارت تلفن مخصوص پادگان؛ مهمترین مسئله حفظ آرامش و استرس بیهوده نکشیدن هست ؛ مطمئن باشید اون دو هفته ای که قبل اعزام استرس دارید سخت تر و غیر قابل تحمل تر از موقعی هست که رفتید مرکز آموزش ؛ روزای اول وقتتون به اندازه کردن لباس و یاد گرفتن اصول ابتدایی مثل آنکادر کردن گتر شلوار میگذره بعدشم حساب کار دستتون میاد خودتون اوستای مسایل میشید

    1. سلام ممنون بابت وبلاگتون راستش من ۱۹ سالم هست و مرداد اعزامم از چند تا از این سایت های بیگانه خواندم که سربازهای که سن کمی دارند رو اذیت و آذار میکنند و گاهی هم تجاوز درسته

  16. سلام علیکم ورحمة الله
    اقا من سیرجان اموزشی دارم و بعدش انتقال میدن خرمشهر چون ساکن ابادانم و متاهلم و بچه دارم میگن تو شهر خودشون فقط سوالم اینه واسه اینه محل زندگی نزدیکه و متاهلم و بچه دارم میشه یعنی تایم ادری باشه یا یروز درمیون ؟؟؟؟؟

    1. سلام. یه روز در میون که نمی تونید خدمت برید. دوره اموزشی هم تا جایی که من میدونم باید به صورت کامل در پادگان باشید. بعد از دوره آموزشی متناسب با جایی که میوفتین ممکنه تایم اداری باشین.

  17. داداش من یه سوال داشتم اگه از مرخصی هام چه تو دوره اموزشی و چه بعد از اون استفاده نکنم از خدمتم کم میکنن یا بهم تشویقی میدن یا نه چون من اصلاندوز اردبیل افتادم از محل سکونتم دوره مرخصی اخر هفته بدردم نمیخوره

    1. سلام تو دوره آموزشی که استفاده بکنی یا نکنی از خدمتت کم نمیشه. توی دوره خدمت هم تا جایی که یادمه براشون فرقی نداشت که تو استفاده بکنی یا نکنی. اگر استفاده نمی کردی از دستت میرفت. اما بعضی از بچه ها وقتی به پایان سربازی نزدیک میشدن مرخصی نمی گرفتن و یه مرخصی پایان دوره طولانی تر می گرفتن و به نوعی سربازیشون رو با اون تموم می کردن. الان نمیدونم دیگه شرایط چطور شده

  18. خیلی خوندنش جالب بود
    مخصوصا وقتی یه خانم هستی و هیچ وقت قرار نیست گذارت به گذروندن این مراحل بیوفته
    برام جالب بود مرتب کردن قد افراد گروهان از بلند به کوتاه و یکم عجیب بود
    و چون نیروهوایی زندگی میکردیم صدای ضرب پای سربازای نیروهوایی رو شنیدم
    یه جور حس نظم به ادم القا میکنه و قدرت
    همشون پایدار باشن و به سلامت پیش خانواده هاشون برگردن

  19. سلام خوبین؟ من خیلی استرس دارم نامزدم یک شهریور به پادگان جوادنیا قزوین رفته تنها سوالی که دارم اینه که میتونم براش نامه بفرستم؟اگه بفرستم کسی بجز خودش میتونه قبل اینکه نامه دستش برسه بخونتش؟ یا مثلا میتونم برم دم پادگان ببینمش؟ مممنون از سایت خوبتون لطفا جواب بدین واقعا دارم دیوونه میشم از دوریش

    1. سلام. پیشنهاد می کنم به تعداد زیاد کارت تلفن براش بخرید و بهش بدید. در وقت های استراحت مثلا ظهر ها یا عصر ها می تونه باهاتون صحبت کنه.
      زمانی که من سرباز بودم، عصرها حدود ساعت 6 وقت ملاقات بود. از بلندگو اسم سرباز رو صدا میزنن و می تونید در اتاق ملاقات ببینیدش. مثلا می تونید براش خوراکی یا میوه یا پسته و اینجور چیزا هم ببرید. در مورد نامه هم می تونید براش پست کنید. اینکه کسی بخونه یا نه رو اطلاعی ندارم. اما خب من موقعی که سرباز بودم، میدیدم که بعضی از سربازها بسته های پستی که به پادگان فرستاده میشد رو می رفتن و تحویل می گرفتن. اما این بسته ها بازرسی میشه که چیزهای غیرمجاز داخلش نباشه.

  20. سلام وقت بخیر من شانسی معاف از رزم شدم ارتوپدی خواستم ببینم میشه در حین خدمت باطلش کنم چون من سالمم در اوج ناباوری معاف از رزم شدم و فرق معاف از رزم با بقیه سربازا چیست مرسی داداش ۱۹ /۹۸/۶ اعزامم هست

    1. سلام. در مورد اینکه باطلش کنی یا نکنی اطلاعی ندارم. زمانی که من آموزشی سرباز بودم، همه بچه های معاف از رزم رو توی یک گروهان جمع کرده بودند و فرمانده ها کمتر بهشون سخت می گرفتن. مثلا توی ورزش صبحگاهی یا توی امتحانات ورزشی یا تنبیهاتی که برای سربازها در نظر می گرفتن. چون خیلی هاشون مشکل داشتن و ممکن بود این ورزش ها و تنبیهات به سلامتشون آسیب بزنه.

    1. سلام. منظورت از کد خوردن اینه کی میری سر خدمتت بعد آموزشی؟ من ده روز قبل از اینکه آموزشیم تموم بشه، توی یه کاغذ تاریخ معرفی به ستاد فرماندهی شهر مربوط رو نوشته بود. به همراه اون برگه به ستاد فرماندهی شهر مربوط مراجعه می کنید، بعدش با توجه به نیازشون یا شما در همون ستاد فرماندهی خدمت می کنید یا می فرستن شما رو به هنگ یه شهر دیگه. وقتی می رین هنگ، یا به شما نیاز دارن و همونجا هستید یا شماره رو اعزام می کنن به یه پاسگاه. این نحوه تقسیم توی مرزبانی وقتی من خدمت رفتم بود.

  21. سلام سوال داشتم ۱ـ اگر مشکلی داره هر سرباز باید مدارک پزشکی با خودش ببره پادگان ؟ ۲ معاف از رزم چه درجه ای میدن به سرباز ؟!

    1. سلام. آره مدارک پزشکیتو با خودت ببر که پزشک پادگان وقتی اون ها رو میبینه به فرماندت میگه که مرخصی بگیری که اگر مشکل خاصی داری یا نیاز به درمان در طول دوره سربازی داری، راحت بتونی مرخصی بگیری. معاف از رزم از درجت کم نمی کنه اما خب وقتی معاف از رزم میشی و واقعا مشکلی داشته باشی مثلا ممکنه توی امتحان ورزش نمرت کمتر بشه که باعث بشه درجت پایین تر بیاد. برای اینکه بهت درجه بدن از همه درس هایی که بهتون آموزش میدن امتحان میگیرن. حالا اگر نمراتت پایین باشه درجه پایین تری هم نصیبت میشه. اما خب مدرک هم تاثیر داره. مثلا موقعی که من رفتم با مدرک فوق لیسانس درجه ستفان 3 بهم رسید. حالا من هر چقدر هم که گند میزدم تو امتحانات، درجه گروهبانی بهم نمیدادن که! یا ستفان سه میشدم یا ستفان دو.

  22. سلام پسر من قرص اعصاب میخوره تاثیری در سربازیش به طور کلی داره ؟ ینی میشه از این مورد استفاده کرد برای سخت گیری کمتر

    1. سلام. باید قبل از سربازی برای معاف از رزم شدنش اقدام کنید. یا اگر دفترچه رو ارسال کردید در طول دوره سربازی باید بره کمیسیون پزشکی تا بتونه معاف از رزم بشه. برای معاف از رزم ها سخت گیری ها کمتره.

  23. سلام… ممنونم از اینکه نکته هایه مفیدی رو به اشتراک گذاشتین…من کف دستام خیلی عرق میکنه و تپش قلب هم دارم…دفترچم رو هم پست کردم…واسه معاف از رزم شدن باید داخل امدزشی اقدام کنم یا بعد از اموزشی؟؟اصلا میتونم معاف رزم بشم یا نه؟؟؟؟

    1. سلام. در دوره آموزشی می تونید برای معاف از رزم شدن اقدام کنید.

  24. یه سوال : بعد از دوران اموزشی باید ۲۴ ساعت تو پادگان باشیم چجوریه ی؟؟ یا مثل یه کارمند مثلا ۶ میری تا ۲ ظهر بعد میری خونه ؟

    1. سلام بستگی به جایی داره که میوفتی. هر دو تا حالتی که گفتی امکان پذیر هست.

  25. سلام خسته نباشی من معاف از رزم شدم ولی بهم برگه ای چیزی ندادن چجوری باید تو اموزشی ثابت کنم معاف از رزمم یا تو برگه معرفی نامه میزنه ؟!
    راستی دوره معاف از رزما با بقیه فرق داره ؟!
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام. من قبل از دوره آموزشی معاف از رزم نبودم. یادم نیست مدرکی میخواست یا نه. زمانی که من سرباز بودم بچه های معاف از رزم یه گروهان دیگه همه با هم بودند و فرمانده ها هم بیشتر مراعات حالشون رو می کردن.

    2. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم تو پادگان ها ساعت خاص و مشخصی هست که سربازا میتونن تماس بگیرن یا نه هروقت بیکار بودن ؟

  26. سلام خسته نباشید
    سوال داشتم،میشه اعزام هر ارگانی خورد همون یک هفته مونده بش عوض کرد؟

    1. سلام. نه دیگه نمی تونید. مثلا اگر نیروی انتظامی بیوفتی باید بری همونجا!

  27. سلام . من بیماری برگشت اسید معده به مری با ی فتق کوچیک دارم با فعالیت سنگین بدنی و دویدن و رژه رفتن علائمم خیلی تشدید میشه و حتی حالت تهوع شدید میگیرمولی حالت عادی مشکلی ندارم و علائمی ندارم توی دوره آموزشی با توجه به اینکه دوست ندارم معاف از رزم بشم چون روی استخدام تاثیر می ذاره چیکار کنم ممنون میشم ؟

    1. سلام. زمانی که من سرباز بودم اگر مرزبانی افتاده بودی، آموزشی سه ماه بود و برای ارگان های دیگه دو ماه. اخیرا رو اطلاع ندارم.

  28. سلام خسته نباشید،
    خیلی ممنون از مجموعه توضیحاتی که راجع به خدمت در پیج های مختلف دادین، واقعا استفاده کردم دستتون درد نکنه.
    من ساکن گیلان هستم و آموزشی 19 مهر افتادم آباده استان فارس، میخواستم ببینم با توجه به مسافت 900 کیلومتری بین لاهیجان و آباده اگه بخوام مرخصی بگیرم چه جوری خودمو به شهرم برسونم که وقت کم نیارم؟ آخه اگه بخوام پنجشنبه عصر برم مرخصی و شنبه ساعت 5 صبح برگردم که دیگه وقتی واسه دیدن خانواده ندارم و همش توراهم.

    1. سلام. آره می فهمم چی میگید. زمان ما هم همچین مشکلی وجود داشت. یکسری از سربازها راهشون خیلی دور بود و اگر مرخصی های آخر هفته ای هم بود نمی تونستن برن خونه و خونوادشون رو ببینن. البته این سربازها از مرخصی استفاده می کردن و می رفتن داخل شهر دور می زدن و اخر شب دوباره برمیگشتن. توی دوره آموزشی، یه چیزی هست بهش میگن مرخصی میاندوره ای. تایمش بیشتره. مثلا می تونه 5 یا 6 روز باشه. می تونید از این مرخصی استفاده کنید و برید به شهرتون و خونوادتون رو ببینید.

      1. راستي اقي شاكري ١٩ مهر اعزام داريم گوشي ساده با خودم ببرم دژباني تحويل بدم مشكلي نداره؟؟؟

        1. نه. می تونید گوشی هاتون رو دژبانی تحویل بدید و موقع مرخصی دریافت کنید.

  29. سلام خسته نباشید آقای شاکری از مطالب خوبتون
    من اموزشی هفته دیگه اعزامم مرزبانی کرمانشاه
    میخاستم بدونم بعدش حتما مرز میندازن ؟آشنا میدا بشه تاثیری داره یا درهرصورت شهر مرزی میندازن ؟
    ممنون میشم زود جواب بدین

    1. سلام. اینکه مرزبانی باشید خب باید در مرزبانی خدمت کنید. قرار نیست حتما لب مرز بیوفتید. ممکنه ستاد فرماندهی یه شهر نزدیک مرز باشید. اما به هر حال آشنا اگه داشته باشید و برش داشته باشه می تونه بهتون کمک کنه که لب مرز نیوفتید و خدمتتون توی شهرهای نزدیک مرز باشه. مثلا من دوستم مرزبانی بود اما ستاد فرماندهی تهران خدمت می کرد.

  30. و اینکه چون اموزشی مرزبانی افتادم خدمت 18 ماه یا از الان مشخص نیست تا موقع تقسیم ؟

    1. سلام. طول دوره خدمت بستگی به محل خدمتتون داره. مناطق پرخطرتر و محروم تر چند ماهی از سربازیتون کم می کنه. البته زمان ما اینجوری بود. جدیدا رو نمی دونم.

    1. سلام. این مشاغل رو اگر نیاز داشته باشن از سربازها استفاده می کنن. بستگی داره به نیازهای سازمان و اینکه مهارت های شما به دردشون می خوره یا نه.

    1. نه. اضافه که نمی خوری. بالاخره در نهایت قبول میشی. امتحان تیراندازی زمانی که من سرباز بودم، بعضی از سربازها نتونسته بودن حداقل نمره رو کسب کنن و بعد از اتمام دوره آموزشی ازشون خواسته بودن تا دوباره بیان و امتحان تیراندازی بدن. یکم علاف میشی اگه بخوان واقعا گیر بدن. تا حد ممکن خودشون هم سعی می کنن که همه رو قبول کنن.

    1. سلام. بعد از اینکه آموزشی تشریف بردید، دو یا سه روز بعدش همه وسایل لازم رو بهتون تحویل میدن. شما قرار نیست کاری انجام بدید یا چیزی رو بگیرید.

    1. سلام. والا سوالتون رو درست متوجه نشدم. اگر منظورتون اینه با مدرک لیسانس میشه توی ارگان های دولتی استخدام شد یا نه؟ خب من هم مثل شما دقیقا نمی دونم چه اتفاقی در آینده قراره بیوفته. اما با لیسانس هم میشه استخدام شد! حتی به نظر من اگر دنبال کارهای دولتی باشید، خیلی وقت ها خود دولت هم دوس داره با مدرک لیسانس استخدام کنه تا حقوق کمتری در مقایسه با فوق لیسانس بده.

  31. سلام وقتتون به خیر
    عذر میخوام مدت زمان اموزشی و نحوه تماس توی این مدت به چه شکل هست؟

    1. سلام. آموزشی که دو یا سه ماه هست. بستگی به محل خدمتتون داره. مثلا زمانی که من سرباز بودم، آموزشی مرزبانی سه ماه بود. الان رو دیگه اطلاع ندارم.
      توی سربازی تلفن کارتی هست که می تونید باهاش تماس بگیرید. بعضی وقت ها هم مرخصی بهتون می دن که می تونید استفاده کنید. در طول روز هم، توی یکسری زمان مشخص که عصرها هست می تونید ملاقاتی داشته باشید.

    1. سلام.جایی که من بودم آسایشگاه تلفن نداشت که بشه بهش زنگ بزنی. داخل محوطه تلفن وجود داشت و میشد تماس بگیری.

      1. سلام من صافکارم داخل پادگان ازاین کارها استفاده مشه مثلا کسی یک حرفه ای داشته باشه

        1. سلام اره از سرباز هایی که حرفه ای رو بلد هستن استفاده می کنن. مثلا زمانی که من آموزشی بودم، سربازهایی که نقاشی بلد بودن یا لوله کشی، ازشون استفاده می کردن.

  32. سلام
    من دوره آموزشیم در پادگان 05 کرمان بود، پاییز سال 1390.
    با خوندن این پست بسیاری از خاطراتم زنده شد.
    من تمام خاطرات اون 2 ماه رو نوشتم و دارم بعد از 8 سال میخونم.
    با اینکه سخت بود ولی به نظرم بهترین دوران سربازی همین 2 ماه آموزشی هست.

    موفق باشید

    1. بنی آدمی روز بد و ناخوش رو هم برا خودش یگ سرگرمی تحت عنوان خاطره تعریف میکنه! به امید اختیاری و حرفه ای شدن سربازی

  33. سلام ممنون بابت این اطلاعات خوب و مفید موفق و سلامت باشید
    تو دوران سربازی کار یا حرفه ای یاد نمیدن؟

  34. سلام ممنون بابت این اطلاعات خوب و مفید موفق و سلامت باشید
    تو دوران سربازی کار یا حرفه ای یاد نمیدن؟

    1. سلام. به ما که هیچی یاد ندادن. فقط وقت تلف کردن بود. فکر کنم اخیرا یکسری برنامه هایی برای سربازها دارن.

  35. سلام.خسته نباشید
    من دفترچه پست کردم ۱۰/۱ اعزام میشم افتادم مرکز آموزش ولیعصر زابل.
    اونجا مرزبانی نیروی انتظامی هست؟ چون میترسم از مرزبانی و سخت گیری های زیادش
    اموزشی تموم بشه حتما باید در یکی از شهرهای مرزی خدمت برم؟

    1. سلام. در مورد محل آموزشیتون که آیا حتما مرزبانی هست یا نه اطلاعی ندارم. اما اگر مرزبانی باشید، ممکنه داخل ستادهای هر شهر هم بیوفتید. مثلا ستاد فرماندهی تهران یا هر شهر دیگه. اما خب خیلی باید شانس داشته باشید. در غیر این صورت باید به شهرهای مرزی برید.

  36. سلام…
    تاریخ اعزام چه ربطی با یگان داره …
    شنیدم بعضی سربازا میگن تاریخ آعزامشون میگه …نیروی انتظامیه یا سپاه یا … میفتن …

    ممنون میشم نظر بدین …

    1. سلام کیهان جان. سال 94 که من سرباز بودم حدود 100 تومن اینا بود. درجات متفاوت هم 10 یا 20 تومن اختلاف با هم داشتن. اخیرا رو اطلاعی ندارم.

  37. سلام من اعزامی ۱ دی ۰۴ بیرجند پادگان امام رضا هستم ….من بیماری خاصی ندارم ولی بخاطر مقاومت بدنی پایین و کم تحرکی و چاقی دویدن و فعالیت سنگین بدنی حالمو خیلی بد میکنه و بسیار زود خسته میشم ؟ خواستم بدونم چقدر در دوران سربازی دویدن رو در طول روز تجربه میکنیم؟

    1. سلام سعید جان. راستش توی دوران آموزشی، زمانی که من سرباز بودم، دو روز در هفته که باید ورزش صبحگاهی انجام می دادیم و خب مسلما دویدن هم توی برنامه ورزش صبحگاهی بود. خیلی وقت ها هم فرمانده ها از هر فرصتی استفاده می کنن و برای بهبود وضعیت بدنی سربازها و افزایش آمادگی جسمانی و گاهی تنبیه سربازها، اونها رو وادار به دویدن می کنند. اما خب به نظرم زیاد نگران نباش. توی دوره سربازی همه این مشکلات رو دارن و تنها نیستی.

  38. سلام نامزد من پنج روزه رفته آموزشی از ی جایی تونست پیام بده که نمیتونه باهام تماس بگیره تلفن عمومیا خرابه ….الان من چیکار کنم یعنی کل این دو ماه نمیتونم صداشو بشنوم ….درست نمیشه دیگه تلفن عمومی توروخدا جواب بدید

    1. سلام. والا من از پادگانی که ایشون در اونجا خدمت می کنن که اطلاعی ندارم. زمانی که من آموزشی بودم با یکم زحمت اونم به خاطر شلوغی می شد تلفنی صحبت کرد. امیدوارم خیلی سریع این مشکل تلفن عمومی حل بشه که بتونید باهاش صحبت کنید.

      1. سلام و عرض ادب.
        ببخشید اگر از لحاظ آمادگی بدنی شرایط خوبی داشته باشی،تاثیر خاصی داره تو آموزشی؟ مثلا درجه یا مرخصی و یا….

        بعد این که از لحاظ ورزشی هم به کسی نیاز دارن اونجا؟

        بعد این که امتحانای وزشی و تیراندازی به چه صورت هست تو دوران آموزشی؟

        ممنونم

        1. سلام. والا نه تاثیر خاصی نداره. حداقل زمانی که من سربازی بودم هیچ کسی رو ندیدم که به خاطر آمادگی بدنی امتیاز خاصی بهش بدن.
          برای تیراندازی با تفنگ کلاش و کلت چند بار تیر اندازی می کنید و باید حداقل امتیاز رو بگیرید.
          امتحانات ورزش هم دو، درازنشست، شنا و اینجور چیزاست.

  39. سلام اقای شاکری
    ممنون از اطلاعات دقیقتون?
    میخواستم بدون دو دوران اموزشی میتونیم به ملاقات سرباز‌، به پادگانشون بریم؟
    اجازه میدن ببینمش؟
    مشکلی براش درست نمیشه؟
    ممنون میشم اگه جوابمو بدید?

    1. سلام. بله اجازه ملاقات بهتون میدن. فقط باید زمان ملاقات رو ازش بپرسید.

  40. سلام خیلی ممنون بابت توضیحات خوبتون

    من سربازی افتادم سپاه روی سینم تتو دارم آیا اونجا گیر میدن به تتو؟؟

    1. سلام گیر خیلی خاصی نمیدن. زمان ما که بچه ها تتو داشتن فقط وقتی حموم میرفتن، فرمانده اگر اونجا بود یه نگاه بد بد بهشون مینداخت!

  41. سلام. ممنون بابت وقتی که میگذارید.میشه درباره زمان ورزش ( دویدن) و رژه بیشتر صحبت کنید ، اینکه تقریبا چند ساعت طول میکشه در هر روز ؟؟؟ چون متاسفانه مشکل من همین قسمت دویدن و…هست اخه وقتی میدوم حالت تهوع و سرگیجه میگیرم و پایین قفسه سینه م هم درد میکنه. الان هم در بیشتر ساعات روز بدنم خسته ست.میشه بیشتر توضیح بدید لطفا!!!!!

    1. سلام. زمانی که من سرباز بودم دو روز در هفته ورزش صبحگاهی داشتیم که شاید حدود یک ساعت طول می کشید. البته علاوه بر این ورزش، هر موقع فرمانده دستور میداد برای تنبیه یا هر بهانه دیگه ای مجبور بودیم مسیر نسبتا کوتاهی رو بدویم.
      روزهای اول هم هر روز رژه داشتیم. شاید سه یا چهار ساعت. اما بعد از دو هفته که رژه می رفتیم و هماهنگ می شدیم، مدت زمان رژه رفتن در طول روز خیلی کاهش پیدا می کرد و فقط توی بعضی از روزها توی مراسم صبحگاه رژه می رفتیم.

  42. سلام اطلاعات خوبي دادي. من شنيدم از تفريحات سربازان شوخي خرکي ير آسايشگاه پادگانه مثه زدن کف گرگي پس گردني يا چک زدن تو گوش رفيق درسته?

  43. تو سربازي مافوقت يا يه دژبان ميتونه بزنتت يا نه چون يکي از دوستاي من تو خدمت از دژبان ارشد به ناحق دوتا سيلي محکم خورده بود انگار تفريحشون کتک زدن سربازا هست

    1. نه همچین چیزی نیست و کتک زدن نداریم و کسی حق همچین کاری به هیچ وجه نداره.

  44. سلام ممنون بابت وبلاگتون راستش من ۱۹ سالم هست و مرداد اعزامم از چند تا از این سایت های بیگانه خواندم که سربازهای که سن کمی دارند رو اذیت و آذار میکنند و گاهی هم تجاوز درسته

    1. سلام. نه من همچین چیزی اصلا ندیدم. اینجا هم مثل محیط های دیگست. دبیرستان و دانشگاه. دیگه تو محیط نظامی از اینجور خبرا نیست

  45. سلام میخواستم بدونم من عینکی هستم شماره بالای ۲.۵ هست هردو تا و این که قد ۱۷۴ وزن بالای ۱۰۰ ایا این باعث میشه معاف از رزم بشم؟ ممنون

    1. سلام. از زمانی که من سربازی رفتم خیلی میگذره. راستش از قوانین اطلاعی ندارم. بهتره از طریق پلیس +10 پیگیری کنید.

  46. سلام مطالب جالبی بود. فقط یک سوال گفتید کسایی که نیاز به حمام دارند باید نیم ساعت زودتر صبح بیدار بشند. برای حمام باید از کسی اجازه گرفت؟ و اینکه در ساعات فراغت مثل غروب ها چطور؟ آیا میتونیم نظافت کنیم مثل حمام؟ یا لباس شستن؟ نیاز به اجازه داره؟ یا حتما باید صبح انجام بشه؟

    1. سلام. شب ها موقع خواب یه نگهبان بود که ورود و خروج بچه ها رو ثبت می کرد.
      در مورد سوال دومت، بستگی به پادگان و فرمانده ها داره. مثلا اون روزهای اول میگفتن که گروهان های مختلف در روزهای مشخصی از هفته میتونن حموم برن. بعضی وقت ها هم عصرها حموم رو باز می کردن و هر کسی دوست داشت میرفت.
      لباس هات رو هم عصر ها می تونی بشوری. نیازی نیست که حتما توی حموم لباس بشوری. اونجا تشت و اینجور چیزا نیست. یادم میاد سربازها چون تشت نبود، با فرچه فرش لباس ها رو میشستن. تاید یکم حتما با خودت ببر

  47. سلام دوست عزیز ممنونم از بیان تجربیات خوبتون
    یه سری سؤال برام پیش اومد

    ساعت سین تو تمام پادگانها مشخصه؟مثلاً ممکنه پادگانهای لب مرز زودتر از 4 یا 5 بعد از ظهر سرباز رو مرخص کنن؟
    دوم اینکه یه عده رو دیدم راست یا دروغش رو نمی دونم ولی میگفتن با خودشون گوشی هوشمند می بردن پادگان و اتفاقا دژبانی هم خیلی اوکیه و اصلاً نمی گردشون!!همچین چیزی ممکنه اصلاً؟ زیاد شنیدم سربازی گوشی عادی با خودش ببره ولی این یکی بنظرم خیلی رویایی بود.میخوام مطمئن بشم چنین چیزی ممکنه یا خالی بنده بوده

    بازم ممنونم از پاسخگویی تون

    1. سلام. 1. والا اطلاعی ندارم تو پادگان های مختلف چه جوریه.
      2. تو آموزشی که اصلا فکر نمی کنم جایی اجازه بدن. بعد از آموزشی هم، جایی که من بودم گوشی اجازه نمیدادن ببریم داخل. بستگی به پاسگاهی داره که میوفتی. ممکنه همچین اتفاقی هم بیوفته. اما شما اینطور تصور کن که اجازه نمیدن گوشی ببری.

  48. سلام من برای اینکه بیفتم سپاه تا خدمتم اسونتر شه و آموزشی نرم اقدام به گرفتن کارت سبز کردم و دوره اول ۳۰ روزه رو گذروندم
    الان یه دوره ۱۵ روزه مونده که شبانه روزیه و باید برم و من استرس زیادی دارم
    میشه اگه اطلاعی راجبش دارین یه کم توضیح بدین چطوریاست چیکار میکنن؟

    1. سلام من اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی پیامتون رو میبینه بهتون جواب بده

  49. سلام من ۱۹سالمه وقصد رفت به سربازی را دارم می خواستم بدونم در دوران سربازی وقت برای درس خواندن برای کنکور هست یانه واگر هست چقدره

    1. سلام. توی دوره آموزشی عصر ها شاید یکی دو ساعت فرصت کنید که مطالعه کنید. بعد از دوره آموزشی هم بستگی داره به محل خدمتتون.

  50. سلام. شما چه سالی اعزام شدین و کجا افتادین؟ و اینکه مدرک تحصیلیتون چی بود؟ برای کسایی که فوق هستند راحت تر نیس خدمت؟

    1. سلام من سال 94 رفتم. مدرکم فوق لیسانس بود و نیروی انتظامی افتادم. توی خدمت بیشتر از اینکه مدرک مهم باشه، محل خدمت مهمه. ممکنه تو مدرک فوق داشته باشی و یه جای خیلی بد بیوفتی. پس زیاد دلخوش به مدرک نباش.

  51. سلام من معاف از رزم شدم دقیقا کدوم قسمتای از برنامه برام اسون تر گرفته میشه و اینکه برنامه ی زمانی چقدرش برای استراحت و خواب میمونه و پست دادن و نگهبانی چطوره تو اموزشی؟ سر پست نگهبانی میشه کتاب خوند؟

  52. سلام ببخشید یعنی نمیشه در زمان استراحت هایی که بیرون رفتن مجاز هست بتونن تلفن همراه رو داشته باشن وبعد برگشتن تحویل بدن؟

    1. سلام. بله میتونن تلفن همراه رو از دژبانی بگیرن و موقعی که دوباره میان به دژبانی تحویل بدن.

  53. سلام وقت بخیر
    من نامزدم رفته سربازی. یک هفته س. اجازه میدن من برم ملاقاتش ؟؟؟

  54. سلام … خسته نباشید … میخواستم ببینم در این ۴۵ روز اموزشی چقدر باید بدویممم… اخه من مشکی ندارم با دویدن ولی زود نفسم میگیرهه میخواسم ببینم روزی چند ساعت باید بدوییم یا اگه کسی نتونه بدوهه چه تنبیهاتی هست براش ؟؟

    1. سلام. نگران نباشید اکثرا مثل هم هستن و همه ورزشکار نیستن. بعد چند روز بدنتون هم عادت میکنه. معمولا در هفته دو روز ورزش صبحگاهی هست و گاهی وقت ها هم ممکنه در طول روز چند دقیقه ای با هم بدوید.

دیدگاهتان را بنویسید