رویافروشان و کاسبان در بازارهای بورس و فارکس

پیش نوشت: با توجه به اینکه علاقه زیادی به حوزه بازارهای مالی مثل بورس و فارکس دارم، تصمیم گرفتم به عنوان یک میکرواکشن، بخش جدیدی با عنوان بازارهای مالی در سایت ایجاد کنم تا متعهد بشم مطالعات بیشتری در این حوزه داشته باشم و یادگیری خودم رو عمیق تر کنم. هر چند که در وبلاگ قبلی خودم، بعضی از خلاصه نویسی هایی که در این حوزه انجام دادم رو نوشتم، اما سعی می کنم در اینجا در حد توانم، از حالت طوطی وار کمی خارج بشم.

اگر شما هم به بازارهای مالی و به خصوص بورس و فارکس علاقه مند باشید و قصد سرمایه گذاری در این بازارها رو داشته باشید، با انبوهی از کلاس ها و پیام هایی مواجه میشید که فرد یا افرادی در اون دعا می کنند که با یک دوره آموزشی چند ماهه و چند هفتگی و گاهی یک روزه، رمز و رازهای این بازار رو در اختیار شما قرار میدند و شما می تونید در یک مدت کوتاه به ثروت هنگفتی دست پیدا کنید.

بزرگترین هزینه چنین ادعاهایی برای شما، فقط هزینه مادی که از جیب میدید نیست. بلکه مهمتر از اون، امیدی هست که در شما کشته میشه و بعد از اینکه به نتیجه نمی رسید دچار سرخوردگی می شید و درآینده می تونه اعتماد به نفس و عزت نفس شما رو هم هدف قرار بده و تضعیف کنه.

اما چطور می تونیم این کاسبان موفقیت و امیدفروشان رو در این بازارها بشناسیم؟

قبل از اینکه در هر دوره ای شرکت کنید یا در هرکانال تلگرامی وارد بشید، به ادعای آموزش دهنده توجه کنید. هر کدوم از ادعاهای زیر نشون دهنده این هست که این فرد با احتمال بالایی دروغ گو هست و قصد خالی کردن جیب شما رو داره:

  • اگر به شما گفت که یک سیستم، استراتژی، مدل خاص و منحصر به فردی از معامله کردن داره که خودش تهیه و اختراع کرده و همیشه جواب میده. معمولا هم با آب و تاب بسیاری در مورد سیستم معاملاتی خودشون صحبت می کنند، گویی که راز و رمز هستی را کشف کرده اند.
  • اگر حرفی از قطعیت زد. مثلا می تونید ازش بپرسید اگر ما در دوره های شما شرکت کنیم یا کتاب شما رو بخونیم و کاملا اجرا کنیم، صد درصد دیگه سود می کنیم؟ بعد از شرکت در این دوره سود ما قطعی هست؟ اگر جواب مثبت داد بهش خیلی شک کنید.
  • اگر بهتون گفت از یک اندیکاتور و یک نرم افزار و یا ربات رویایی استفاده می کنه که همیشه بازار رو به درستی پیش بینی می کنه و با داشتن این اندیکاتور و نرم افزار با خیال راحت می تونید پول پارو کنید.
  • اگر کانال تلگرامی و اینستاگرامی داره و دایما پست های گذشته خودش رو بالا میاره و ادعا میکنه که ما در گذشته این چنین گفتیم و بنابراین تمام پیش بینی های ما درست بود و این چنین شد و همه افرادی که در کانال وی آی پی ما عضو هستند، به سودهای سرشاری دست پیدا کرده اند.
  • اگر درصد مشخصی از سود رو تضمین کرد. مثلا گفت اگر در کانال ما عضو بشید و از سیگنال های خرید و فروش ما استفاده کنید یا در دوره های اموزشی ما شرکت کنید، می تونید هر روز 5 درصد سود قطعی کسب کنید.

اما در کنار ادعاهای دروغینی که در بالا مطرح شد، من اساتید بسیاری رو هم دیدم که دوره های آموزشی و کانال های بسیار مفید و پربار و رایگانی دارند و در اون بدون هیچ چشمداشتی به آموزش می پردازند و اگر هم دوره ای برگزار می کنند، هرگز ادعاهای بالا رو هم مطرح نمی کنند و بسیار سر به زیر و بی ادعا هستند.

به قول میثم مدنی، هر چیزی که بوی انجام کاری بزرگ در زمان و با هزینه کم میده، حتما پشتش یه تله قرار داده شده.

متاسفانه برخی افراد که در بازارهای مالی مثل بورس و فارکس سرمایه خودشون رو از دست میدن، تبدیل میشن به آموزش دهنده این بازارها. البته آموزش دادن قطعا کار بدی نیست حتی اگر توسط افرادی انجام بشه که از زیان کننده های این بازارها باشند، اما اگر در اون ادعاهایی فراتر از واقعیت سرمایه گذاری در این بازارها مطرح بشه، جای اشکال هست.

اگر دوست دارید با برخی از اساتید و اشخاصی که به نظر من می تونن راهنمای خوبی برای این بازارها باشند، آشنا بشید، مطلب زیر رو بخونید:

لیست منابع آموزشی و اساتید بازارهای مالی (بورس و فارکس)

من مطلبی که علی کریمی نوشته رو خیلی دوس دارم و پیشنهاد می کنم شما هم بخونید:

کاسبان سیستم های پیچیده

6 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. با سلام
    احسنت. واقعا خوب نوشتید. کار درست و حسابی تو این زمونه، همت زیاد و حوصله کافی میخواد و غیر از این هر کسی تبلیغ کاری رو بکنه یا نمیدونه و یا واقعا کلکی تو کارش هست. ای کاش روزی برسه که همه ماها کمتر دنبال راه میانبر باشیم.
    متشکرم

  2. سلام
    از مطالب ارزنده تون لذت بردم
    اگر امكان داره چند استاد يا كتاب يا فيلم آموزشي بورس كه بيشترين كارايي رو داره بهم معرفي كنيد
    ممنون ميشم

    1. سلام محمد جان. قصد دارم یه پست در مورد معرفی اساتید و منابع آموزشی که استفاده کردم بنویسم.

  3. سلام استاد … این چیزهایی که مینویسی در حد اراجیفه … میدونم تایید نمیکنی اما بورس چیزی فراتر از این بچه بازیها و ملا لغتی هاست

دیدگاهتان را بنویسید