لیست کامل وسایل مورد نیاز برای دوره آموزشی سربازی و یگان

وسایل لوازم مدارک مورد نیاز لازم و ضروری برای شروع آموزشی یا اعزام به خدمت و یگان

یکی از بزرگترین استرس ها قبل از شروع دوره سربازی برای من این بود که هیچ درکی از محیط و فضای اونجا نداشتم و اصلا نمیدونستم چه اتفاقاتی ممکنه برام بیوفته و برای همین از دوستانی که این دوره رو گذرونده بودن سوال می کردم.

یکی از سوال های خیلی مهم این بود که چه وسایل و لوازم شخصی و مدارکی لازم هست تا برای شروع دوره آموزشی و اعزام به خدمت و یا شروع یگان با خودم ببرم؟

خب به خاطر همین تصمیم گرفتم یک لیست جامع از وسایل و لوازمی که به نظر من خیلی مهمه بنویسم تا افرادی که میخوان این دوره رو شروع کنند استرس کمتری داشته باشن.

من اینقدر وسایل مختلف توی ذهنم بود که اگر قرار بود همه رو با خودم ببرم یک چمدون بزرگ هم به سختی می تونست همه رو داخلش جا بده اما باید توجه داشته باشیم که فضایی که در اختیار شما قرار میگیره خیلی محدوده. خب حالا چی با خودمون ببریم؟

قبل از اینکه شروع کنم اینو بگم که بهتره روز قبل از آموزشی مثل یک بچه خوب برید و موهاتون رو با شماره صفر بزنید. دیگه باید قبول کنید که میخواید برید سربازی و هرچقدر هم که این دوره رو پیچونده باشین، این شتر بالاخره در خونه شما هم خوابیده.

من وقتی روز اول وارد پادگان شدم سربازهایی رو میدیدم که با گیسوانی بلند هنوز باور نداشتن که باید موهاشون رو از ته بتراشن و دنبال معجزه بودن. اما متاسفانه مجبور میشدن که همون روز اول برن آرایشگاه پادگان و با ماشین اصلاحی که هر روز موی هزار تا آدم حسابی و ناحسابی رو می تراشیده و اصلا وضعیت بهداشت خوبی هم نداره، موهاشونو بزنن.

خب پس سعی کنید تا جای ممکن از آرایشگاه پادگان استفاده نکنید و هر وقت مرخصی میگیرین موهاتون رو کوتاه کنید.

خوراکی ها:

من چون خیلی شکمو هستم طاقت هر چیزی رو داشتم جز گرسنگی، پس سعی کردم تمهیدات لازم در این زمینه رو حسابی فراهم کنم. البته این رو باید بدونید که داخل پادگان بوفه هست اما این برای من کافی نبود.

چند روز قبل از اعزام پلاستیک های کوچیکی در اندازه یک جیب پیراهن تهیه کردم و داخل هر کدوم از پلاستیک ها رو به اندازه کافی از گردو و خرما و کشمش و پسته و بادوم پر کردم. خوبی این روش این بود که من هر روز سریع از داخل کمدم یکی دو تا از این پلاستیک ها رو تو جیبم میذاشتم و در طول روز هر وقت احساس گرسنگی یا ضعف می کردم سریع یکیشو باز می کردم و شروع می کردم به خوردن.

عسل: اگر تاریخ اعزامتون به خصوص در زمان های سرد سال باشه شما حتما با معضل سرماخوردگی و سرفه های مداوم و خشکی گلو رو به رو خواهید شد. با توجه به اینکه در آسایشگاه حداقل صد نفر در کنار هم هستند، ویروس ها به راحتی هر چه تمام تر به همدیگه منتقل خواهند شد که باعث میشه درمان بیماری هم سخت تر بشه. من خودم تا یک ماه اول همیشه گلودرد داشتم.

اما برای مقابله با این مریضی و خشکی گلو، یه دونه سس موشکی خریدم و سس های داخلشو خالی کردم و اون رو با عسل پر کردم. حالا هر روز صبح که میخواستم برم برای صبحونه، کمی عسل داخل لیوانم می ریختم که وقتی با آب جوش یا چایی مخلوط میشد کمک می کرد تا معضل گلودرد و خشکی گلو برای من به طرز چشمگیری بهبود پیدا کنه.

نبات: گاهی پیش میاد که به دلایل مختلف از جمله غذاهایی که بهتون میدن دچار دل درد بشید. برای رفتن به دکتر هم نیاز دارید تا فرمانده رو پیدا کنید و ازش امضا بگیرید تا بهتون اجازه داده بشه که به بهداری پادگان مراجعه کنید. اما بهتره برای بیماری ها و دردهای مرسوم و رایج از قبل فکری کرده باشید.

خیلی وقت ها با خوردن چای نبات می تونید دل درد رو تسکین بدید. پس بهتره کمی نبات هم در اختیار داشته باشید.

قرص جوشان: به خاطر اینکه غذاهای سربازی نمیتونه نیازهای بدن شما را تامین کنه و میوه هم در این دوران بسیار بسیار کم و به ندرت در اختیار شما قرار خواهد گرفت، ممکنه با ضعف بدنی رو به رو بشید که علاوه بر اینکه احتمال ابتلای شما به انواع بیماری ها را میسر می کنه، می تونه روند عادی فعالیت های روزمره شما رو هم در طول روز و شب تحت تاثیر قرار بده. با توج به این مساله، استفاده از قرص های جوشان و تقویتی حتما می تونه به شما کمک کنه. پس اون را فراموش نکنید.

دفتر و ورق آچار: اگر فکر می کنید بعد از اتمام دوره تحصیل دیگه مجبور نیستید سر هیچ کلاسی حاضر باشید، سخت در اشتباه هستید چراکه در دوران آموزشی کلی کلاس غیرمفید و گاها مفید براتون تشکیل میشه و شما باید در همه کلاس ها بالاجبارحاضر باشید و از مطالبی که گفته میشه یادداشت برداری کنید چون از همون مطالب امتحان هم گرفته میشه. واقعا بیخود نبوده که قبلا به این دوره میگفتن اجباری.

خودکار و ورقه آچار هم همیشه همراهتون باشه. بیشترین کاربرد ورق آچار برای من وقتی بود که مجبور میشدم درخواست مرخصی رو داخلش یادداشت کنم. علاوه بر این ها، یک دفترچه کوچک یادداشت در اندازه جیب های بالایی لباس نظامی هم با خودتون داشته باشید.

بیشترین استفاده این دفترچه در دوره خدمت آموزشی مربوط میشد به ارشد هر گروهان. ارشد های هر گروهان که قدبلندترین افراد جلوی صف بودند مجبور بودند تا قبل و بعد از نمازهای یومیه اجباری تمامی حضور و غیاب ها رو داخل این دفترچه ها بنویسن که در پایان هفته این دفترچه ها تحویل فرمانده می شد تا در صورت نیاز تنبیه هایی رو برای بچه های غایب در نظر بگیره.

اگر هم خیلی رمانتیک هستید و دلتون میخواد خاطرات رو ثبت کنید یه دفتر خاطرات هم میتونید با خودتون ببرید. روزهای آخر آموزشی همه بچه ها با خودشون یه دفتر میاوردن تا بقیه براشون یادگاری و شماره تلفن هاشون رو بنویسن.

وسایل بهداشتی و شخصی:

خمیر دندان و مسواک و شامپو: البته بعد از چند روز همه این ها رو  بهتون میدن.

ژیلت: اگر میخواید که لغو مرخصی نشید و در عین حال مسائل بهداشتی رو هم رعایت کنید مجبور هستید تا برای یکسری نظافت ها حتما ژیلت با خودتون همراه داشته باشید.

این رو هم بدونید که ورود تیغ هم به داخل پادگان ممنوع هست.

یکی از دوستان هم در کامنت ها نوشته که اگر در مناطق گرمسیری یا فصول گرم سال قراره خدمت کنید، جهت جلوگیری از سوختگی کشاله ران در حین تمرینات، دو عدد پودر بچه بزرگ همراه خودتون داشته باشید.

داروها:

قرص های مرسوم مثل سرماخوردگی، تهوع، استامینوفون، آنتی هیستامین و کپسول های چرک خشک کن رو حتما همراهتون داشته باشید.

اگر قرص یا داروی خاصی رو دائما استفاده میکنید حتما به اندازه کافی و حتی کمی بیشتر از نیاز با خودتان همراه داشته باشید.

در دوره آموزشی حتی اگر رو به مُوت هم باشید به علت دروغ های فراوان سربازان هیچ کسی به حرف های شما و نیازهای دارویی شما توجهی نمی کند.

وسایل ضد سرقت:

حتما دو تا قفل کوچک و یک زنجیر با خودتون ببرید. کمدی که به شما می دهند، البته اگر کمدی باشد که بدهند، فاقد هر گونه قفلی می باشد و بعضا درهای آن هم خراب است که لازم است زنجیر هم داشته باشید. قفل دیگر هم برای بستن درب ساک شخصی شماست.

در صورتی که از وسایل شخصی خودتان در سربازی مراقبت نکنید، دستبرد زدن به وسایل شخصی شما و سرقت آنچه دارید حتمی است.

این توصیه را لطفا جدی بگیرید و اگر وسیله باارزش و مهمی مثل ساعت یا انگشتر گران قمیت دارید اصلا با خودتان به سربازی نبرید.

وسایل متفرقه:

کِش: حدود نیم متر کش با خودتون ببرید برای گِتر کردن. گتر به عملی گفته میشه که یک سرباز، پاچه شلوار نظامیش رو از داخل کشی که دو انگشت بالای پوتین و به دور ساق پا پیچیده شده، عبور میده تا شلواری که پوشیده ظاهر شکیلی داشته باشه.

پلاستیک فریزر: بعد از صرف وعده های غذایی شما می بایست ظرف های خودتون رو بشورید اما به خاطر کمبود فضا برای شتسشو و شلوغی بیش از اندازه چنین مکان هایی، مجبور هستید مدت طولانی رو در صف باشید، البته اگر چنین قسمتی در پادگان وجود داشته باشه. در غیر این صورت شما مجبور هستید در سرویس های بهداشتی این کار رو انجام بدید.

اما برای اینکه مجبور نباشید وقت زیادی رو به این شکل هدر کنید، میتونید با خودتون پلاستیک فریزر ببرید و روی بشقابتون بکشید و غذا رو هم روی پلاستیک بریزید و بعد از اینکه غذاتون رو میل کردید خیلی راحت پلاستیک رو از روی ظرف بردارید و همیشه ظرف تمیزی داشته باشید. هرچند که این روش هم اصلا بهداشتی نیست.

قاشق، چنگال و ظرف: معمولا عُرف هست که در پادگان ظرف هایی به سربازان داده میشه که اصطلاحا بهش گفته میشه یَقلَوی! اما یه چند روزی طول میکشه تا این ظرف ها براتون فراهم بشه البته اگر در پادگان موجود باشه. پس بهتره از قبل تدارک دیده باشید.

کارت تلفن: چندتایی کارت تلفن داشته باشید. ممکنه مدت زمان مرخصی شما طولانی بشه و نتونید دوباره فرصت این رو داشته باشید که کارت تلفن تهیه کنید. البته معمولا داخل خود پادگان هم هست اما به خاطر تعداد زیاد سربازها معمولا خیلی سریع تموم میشه.

همچنین یکسری وسایل پرکاربرد مثل دستمال کاغذی، نخ و سوزن و قیچی، ناخونگیر، چسب زخم و مدارکتون از جمله کارت ملی، برگ اعزام و برگ معرفی نامه به مکان آموزشی رو هم با خودتون همراه داشته باشید.

اگر این لیست بهتون کمک کرده یا فکر می کنید وسیله ای هست که می تونه داخل این لیست اضافه بشه، خوشحال میشم نظرتون رو برام بنویسید.

راستی، حالا که تا اینجا این مطلب رو خوندید، شاید دوست داشته باشید بدونید برنامه هر روزتون در طول دوره آموزشی چگونه هست. مطلب زیر رو هم پیشنهاد می کنم مطالعه کنید، هرچند که یکم طولانی هست.

برنامه سین در دوره آموزشی سربازی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:
خاطرات سربازی من

431 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

      1. هیچ اتفاقی نمیفته من امتحان کردم خوردم برا گلو دردم .. لیمو و عسل رو ریختم تو اب نسبتا گرم و هم زدم و خوردم .. برام خوب بود .. تاثیر داشت ..

      2. هنگام عسل با آبجوش یک سم تشکیل میشه که ضرر داره و حتی خاصیت عسل از بین میره !

        1. من ۳۱فروردین ۱۴۰۲ همین دو روز پیش آموزشی تموم کردم مرزبانی بودم
          وسایل آبکی آب و آب میوه و .. نان و فطیر و حتی سوزن و قیچی گوشی همراه حتی ساده اصلا نبرید چون موقع ورود بغیر گوشی که دژبانی تحویل میدی بقیه رو باید بندازی سطل آشغال بعد اینکه به بوفه داخل پادگان دلخوش نباشید چرا که برا ما کلا کیک و ویفر داشت همین تا میتونید براخودتون مواد خوراکی خشک ساقه طلایی و کیک و بادام و.. ببرید

    1. سلام خسته نباشید.من اعزامی 8/1پروندم رو دادم یه اشنا برا جذب سپاه برگ سبز همراه مدارک منگنه شده بود ب پوشه.الان برم پادگان فقط برگه معرفی که هفته اخر میدن کافیه یا باید اون برگه سبز هم باشه؟

      1. سلام. من سپاه نبودم و در جریان نیستم. امیدوارم اگر کسی پیامتون رو می بینه و اطلاع داره بهتون پاسخ بده.

      2. سلام دوست عزیز، شما که تو این تاریخ اعزام شدید رفت، ولی برای اطلاع بقیه مشمولان، برگه سبز رو خود سپاه پست میکنه، شما منتظر پیامک سازمان نظام وظیفه میمونه که هر وقت اومد به معنی اینه که برگه سفیدت آمادست و باید بری پلیس به اضافه ی 10 تحویل بگیری، کلا یه هفته مونده به اعزام برو پلیس +10 برگه سفید رو تحویل بگیر، در آخر آموزشی که امریه میدن باید بیوفتی جایی که واسش درخواست داده بودی، قبلش معلوم نمیشه، اگرم که میخواستی بری سپاه و آموزشی رو تو ارتش افتادی کلات پس معرکست و باید زود بری پیش همونی که بهش درخواست دادی که تورو بیاره تو سپاه. در مجموع استرس نداشته باش برگه سبزت ارسال شد منتظر برگه سفید باش، موفق باشی

  1. همسر من هم كمتر از ي هفته ديگه اعزام ميشه و من خيلي ناراحتم و كاملا استرسي،مرسي از توضيحاتتون حداقل اينطوري فهميدم كه چيا بايد براش بذارم،و ي سوال ديگه كاش ميگفتيد چه لباس هايي لازمش ميشه،و اينكه بايد چمدون داشته باشه يا نه؟پتو و ملحفه و بالش چطور آيا خودشون ميدن يا بايد خودم براش بذارم ?

    1. سلام. چند روز اول سربازی خودشون لباس میدن. زیرپوش. شرت. شلوار و لباس پنبه ای. در دوره سربازی همه باید یه جور لباس بپوشن. پس نمی تونید مثلا یه ژاکت گرم براش بذارید که داخل آسایشگاه بپوشه و احتمالا بهش گیر میدن.
      در مورد چمدون. نه اصلا. یک ساک کوچیک که این وسایلی رو که گفتم داخلش جا بشه، براش بذارید. واقعا در دوره آموزشی کمبود فضا هست و حتما باید وسایلشون رو داخل کمد ها بذارن (البته اگر وجود داشته باشه) و این کمدها اونقدر بزرگ نیست که بشه یه چمدون داخلش قرار بدید. بیشتر از چیزایی که گفتم همراهش نباشه چون دردسر میشه.
      پتو، ملحفه خودشون دو تا میدن و بالشت هم یه دونه. نگران نباشید.

  2. سلام و خسته نباشید توضیحاتتون واقعا مفید بوده.
    فقط اینکه به جای ژیلت میشود ماشین اصلاح صورت ببریم داخل پادگان؟

    1. سلام. راستش من ندیدم کسی ماشین اصلاح بیاره. توی سربازی هرچقدر وسایل قیمتی رو کمتر با خودتون حمل کنید راحت تر هستید. همچنین، با توجه به روابط صمیمی که با خیلی ها پیدا می کنید، ممکنه این انتظار رو از شما داشته باشن تا از ماشین اصلاح شما استفاده کنن و شما توی رودربایستی گیر کنید و احتمالا دوست نداشته باشید که این وسیله شخصی شما دست خیلی ها بیوفته. البته حمل ژیلت رو هم من برای بعضی موارد ضروری گفتم. در نیروی انتظامی که من بودم، حق نداشتیم صورتمون رو باتیغ یا ژیلت بزنیم.

      1. سلام ممنون واقعا مفید بود فقط میخاستم بدونم برای رفع دلتنگی همسرم میتونم براش گردنبندی که عکس بچمون باشه ببره.اصلا میشه عکس و انگشتر و … برد

        1. سلام. اره میتونه ببره ولی حواستون باشه که ارزش مادی این گردنبند و انگشتر خیلی زیاد نباشه. در سربازی شاید کمدی در اختیار همسرتون قرار نگیره و نگهداری وسایل قیمتی حتما براش دردسر میشه.

        2. شما ک متهل هستید شوهرتون به نزدیک ترین پادگان میفته و تا ساعت 12 یا 2فقط تو پادگانه و بعد از این میتونه بیاد خونه

        3. بسیارخوب ومفیدمن‌که چندروزدیگه دوره آموزشیم شروع میشه وبایدبرم ارتش هم هست۰۷کازرون میگم خیلی سخته کسی اطلاعی داره بده سپاه راحت ترنیست؟

    2. سلام.بله حتما میشه با خودتون ببرید ولی مواظب باشید ندزدن ازتون و به رفیقاتون هم بگید که نمیدید بهشون همون اول و خلاص.من دیدم استفاده میکنن ازش ولی ژیلت برای این هستش که شما ریش ها رو “آنکارد” کنید .اکثر گروهان ها یه ماشین اصلاح دارن (مرزبانی که اینطوری بودش) که شما ریش و سرتون رو با استفاده از اون اصلاح میکردین و هزینه خیلی خیلی کمی میگرفتن (این هزینه برای تعمیر ماشین اصلاح در روز مبادا و یا خریدن وسایل مورد نیاز گروهان خرج میشد – مثلا ما اخرش یه پولی گذاشتیم روش و یه سماور بزرگ خریدیم برای خیرات سربازهای اینده گروهانمون که بعد ما میان چون قبلی های ما خیلی چیزا خریده بودن حتی 15 سال پیشش بود و ما استفاده میکردیم (مثل بخاری برقی).

    1. سلام. آره من برده بودم. البته قیچی نباید نوکش تیز باشه که بتونید به کسی یا خودتون آسیب بزنید. مثلا تیغ رو نمیشه برد چون خیلی راحت می تونید هر چیزی رو بشکافید! اما با قیچی کار خطرناکی نمیشه انجام داد.

    2. قیچی استفاده ای نداره ، اگرم داشت از منشی گروهان یا دفتر فرماندهی میگیرن. مثل مدرسه هست.

      1. با قیچی میتونی موهای زائدتو بزنی (اگه به ژیلت حساسیت داره پوستت و جوش میزنه) منشی قیچی شو نمیده که پشماتو بزنی

  3. سلام واقعا توضیحات مفیدی بود فقط میخواستم بپرسم پادگان باشگاه بدنسازی داره یا کلا میشه رفت بیرون پادگان و باشگاه رفت ممنون میشم جواب بدید❤

    1. سلام. توی دوران آموزشی حداقل جایی که من بودم باشگاه بدن سازی وجود نداشت و کلا اونقدر وقت خالی نداشتی که دنبال این باشی باشگاه بری. همچنین خیلی سخت بهت در دوران آموزشی مرخصی میدن.

      1. سلام. حتما کارت بانکی با خودتون ببرید. البته زمانی که من سرباز بودم ما مجبور بودیم یه حساب بانکی در بانک سپه باز کنیم و حقوق سربازیمون رو داخل اون حساب می ریختن. اما خب قطعا اون پول کم کفاف خرج های شما رو نمی ده و باید یه عابر بانک دیگه هم همراه خودتون داشته باشید.

  4. سلام مرسی از توضیحات خوبتون.ی سؤال داشتم.میخواستم بدونم اگه یه نفر دوره سربازیش رو تو شهر خودش بگذرونه،بهش اجازه میدن داخل آسایشگاه بمونه یا اجبار میکنن که بره خونه؟
    ببخشید میدونم ربطی به موضوع بحثتون نداره ولی گفتم شاید شما تجربه یا اطلاعی در این مورد داشته باشید.

    1. سلام. توی دوران آموزشی حتی اگه توی شهر خودت هم باشی فقط می تونی اگر آخر هفته بهت مرخصی دادن از آسایشگاه بری. البته من شخصی رو هم می شناختم که دوره آموزشی تهران بود و خونشون هم تهران بود و توی دوران آموزشی هر شب می رفت خونشون. البته این یه استثنا بود. بعد از دوران آموزشی هم، نیروهای مسلح ترجیح میدن که سربازها توی شهر خودشون باشن و بعد از ساعت کاری به خونه خودشون برگردن تا هزینه اونها برای پادگان کمتر بشه. ولی اینکه این قضیه رو اجبار می کنن یا نه نمیدونم. چون وقتی داخل شهر خودت باشی دیگه کسی اصراری نداره داخل اسایشگاه بمونه.

    1. سلام ببخشید تو اموزشی وقتی بهمون لباس دادن ایا مرخصی میدن لباسامون رو درست کنیم یا ن باید اونا رو همونجوری پوشید

      1. سلام. بستگی به فرمانده داره. گاهی وقت ها مرخصی میدن و میرید و لباساتون رو درست می کنید. اگر هم مرخصی ندن، حداقل جایی که من بودم، یکی از سربازها خیاطی بلد بود و لباس ها رو به اون می دادیم و اون برامون درست می کرد.

  5. سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    میخواستم بدونم نخ سوزن میشه برد؟
    کاره دیگه یهو لباسا پاره پوره میشه 🙂

  6. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم لباس برای موقع شب ک تو آسایشگاه میخوای بخوابی چیزی میدن یا باید ببریم؟
    دوره آموزشی رو عرض میکنم

    1. سلام. همون دو سه روز اول همه وسیله های لازم از جمله لباس برای آسایشگاه میدن. من که آموزشیم زمستون بود لباس های پنبه ای دادند و همه اجبارا باید تنها از این لباس ها در آسایشگاه استفاده می کردند و اینجوری نیست که هر لباسی که دوست داشته باشی بتونی بپوشی. لباس زیر شامل زیرپوش و شرت هم میدن. بعضی وقتا حتی به اینکه لباس زیر مخصوص رو بپوشی هم گیر میدن. مثلا من یادمه چند بار توی محوطه گفتن لباس ها تون رو دربیارین ببینیم واقعا از لباس زیرهای ما استفاده می کنید یا نه! چون بعضی از بچه ها از زیرپوش های رکابی استفاده می کردند. حتی یه بار توی حموم بودم یه دفعه فرمانده رو دیدم گفت چرا شرتی که ما بهتون دادیم رو استفاده نکردی! یه خاطره در مورد مرخصی ها در سربازی نوشتم. اون رو هم بخون.

    1. سلام. استاد پسوند فامیلم هست و من اصلا استاد نیستم. لباس شخصی که باید ببرید. فرض کنید بهتون مرخصی میدن آخر هفته برید خونه یا شاید چند ساعت بتونید مرخصی بگیرید و برید بیرون. احتمالا علاقه ای ندارید که با لباس نظامی توی خیابون قدم بزنید. چون پوشیدن لباس نظامی مسئولیت شما رو سنگین میکنه و دیگه آزاد نیستید هر جور دلتون می خواد و هر کاری که دوست دارید انجام بدید. توی کتابچه ای که روزهای اول بهتون میدن این مطالب نوشته شده. مثلا نوشته شده با لباس سربازی نمی تونید سینما برید. هر چند که خیلی اغراق شده اما به هر حال اگر بهتون گیر بدن ممکنه براتون دردسر بشه. یا مثلا فرض کنید شاید دوست داشته باشید برید سفره خونه قلیون بکشید و یا حتی اگه سیگار می کشید یه نخ سیگار دود کنید. اگر کسی عزمشو جزم کرده باشه که بخواد بهتون گیر بده، چنین کارهایی می تونه براتون دردسر بشه. چون وقتی لباس نظامی می پوشید قشنگ اسم و فامیلتون و گردانتون روی لباستون هست و خیلی راحت پیداتون میکنند. پس لباس شخصی حتما داشته باشید. تر جیحا کفش هم با خودتون داشته باشید و نه صندل. چون من یادمه وقتی یه بار صندل پوشیدم و می خواستم بیام داخل پادگان بهم گیر دادن چرا صندل داری و کفش نپوشیدی؟

  7. کارت تلفن که ميگين باید چه قد بزاریم داخلش کافیه ??
    آخر هفته هم مرخصی میدن اگه بخوايم??
    میشه گوشی برد و گوشی رو تحویل دژبان داد ??

    1. 1. در مورد کارت تلفن: با توجه به اینکه معلوم نیست آخر هفته ها حتما بهتون میرخصی بدن یا ندن و حساب کتاب هم نداره و اینکه پادگانی که داخلش خدمت می کنید ممکنه به اندازه کافی کارت تلفن برای فروش نداشته نباشه و حتی ممکنه برای یک کارت تلفن مدت زیادی مجبور بشید تو صف بایستید، پیشنهاد می کنم حتما دو سه تا کارت تلفن همراهتون داشته باشید. البته اگر زیاد صحبت میکنید تعداد بیشتری از قبل بخرید.
      2. مرخصی: توی دوران آموزشی برای رفتن به مرخصی خیلی سخت گیری میشه و خود فرمانده تصمیم میگیره که همه با هم مرخصی برید یا نرید. مرخصی شخصی معمولا خیلی خیلی خیلی سخت داده میشه مگر اینکه برای کارهای ضروری مثل بیماری یا خدایی نکرده فوت اقوام و خویشان و به طور کلی عذر و بهانه ها برای گرفتن مرخصی واقعا باید موجه باشه.
      3. در مورد گوشی: آره میتونید گوشی رو ببرید و تحویل دژبانی بدید. اما ترجیحا با خودتون نبرید. تصور کنید با کلی مکافات اخر هفته فرمانده تصمیم میگیره به تعداد زیادی سرباز به صورت گروهی مرخصی بده. بعد از اینکه مرخصی رو گرفتید در هنگام خروج از پادگان خودتون و ساکتون به صورت کامل بازرسی میشه. می تونید تصور کنید 100 تا آدم توی صف نشستن و دژبانی دونه دونه این بازرسی ها رو انجام میده. خیلی وقت ها هم برای اذیت کردنتون این پروسه رو عمدا طولانی می کنن تا حالتون گرفته بشه! خب تا اینجا دیدید که چقدر کلافه شدید تا از پادگان خارج بشید. بعد از خروج از پادگان حالا مجبورید توی یه صف دیگه هم برای تحویل گرفتن گوشی بایستیدید. به خاطر اینکه معطل نشید پیشنهاد می کنم اگر در شهر خودتون آموزشی افتادید یا یه شهر نزدیک بودید گوشی نبرید.

  8. سلام خسته نباشید من 5 روز دیه اعزامم افتاد ارتش پرندک اصلا نمیدونم فضاش چجوری یا چحور ساکی باید ببرم

    1. سلام. به سلامتی انشاالله. همین طور که گفتم یه ساک متوسط که فقط وسایل ضروری که گفتم داخلش بتونه جا بشه با خودتون ببرید. ساک خیلی بزرگ با وسایل اضافه نبرید که دردسر میشه براتون.

        1. من خودم همه این وسایل رو تو یه ساک جا دادم. به هر حال اگر فکر می کنی زیاده، بعضی هاشو حذف کن. ولی من یادم میاد که همه این وسایل به دردم خورد.

        1. سیگار که داخل پادگان نمیشه کشید. مگر اینکه قاچاقی ببری و بکشی و خیلی ریسکش بالا هستش و به دردسرش اصلا نمی ارزه. به نظر من توی سربازی هر چقدر قوانین رو رعایت کنی و احترام بذاری، در کل برای خودت بهتره.

  9. سلام.
    خیلی مفید بود، ببخشید یه سوال اگر داروی خاصی همراه داشته باشیم سوال میکنن که برای چه بیمارییه گیر میدن!

    1. سلام. داروهای معمولی رو که اصلا گیر نمیدن. اما اگر داروی خاصی باشه که اسمشو نشنیده باشند میپرسند این دارو رو برای چه بیماری استفاده میکنید. نه دیگه اونقدرها هم گیر نمیدن.

      1. سلام نامزد من خدمته اموزشیش افتاده بیرجند..خیلی جای بدی هسش…مسیرشم تا شهرخودمون دوره حدودا ۶.۷ساعتی راه هس…میشه بگید میشه یواشکی گوشی ببره ؟چ جوری اونوخ؟چون اونجا کارت تلفن گیرنمیاد ازون کارت تلفنایی ک ۲هزاری و۵ هزارتومنیه میخاد ک تو خودبیرجند گیرنیومد حتی توشهرخودمونم نداشت..نمیدونیم ازکجا باید بگیریم.براهمون اگ گوشی ساده ببره راحت تره ?میشه دوستان بگن اونایی ک یواشکی گوشی میبردن چجوری گوشیو میبردن داخل پادگان؟ک کسیم نفمه ?مرخصیم نمیدن خیرندیده ها مثلا متاهله ها ☹

        1. اینکه بخواید گوشی داخل پادگان ببرید خیلی ریسکش زیاده. اگر گوشی رو بگیرین خیلی براش دردسر ایجاد میشه. پیشنهاد می کنم کارت تلفن به هر شکلی شده براش پیدا کنید و بگیرید. به نظر من توی سربازی هر چی کار درست رو انجام بدی، سریعتر تموم میشه. اگر بخوای توی سربازی زرنگ بازی دربیاری مطمئن باش یه جا لو میری و اصلا ارزش نداره به خاطر یه گوشی یا چمیدونم یه کار غیرمجاز یا وسیله غیرمجاز، براتون کمیسیون تشکیل بشه و همش استرس اینو داشته باشی که سرنوشت سربازیت به کجا میره.

    2. سلام خسته نباشید من 12/19 اعزامی ام محمد رسول الله نیروی انتظامی بیرجند افتادم شما اطلاعی از این پادگان ندارین؟

  10. سلام دوستان لطفاً منو راهنمایی کنید من امریه یکی از ارکان هارو گرفتم ظاهراً اموزشی دریکی از پپادگان های ارتش هست من گواهی ۳۰ روزه بسیج رو دارم این گواهی به کارم میاد لطفاً راهنمایی کنید

  11. سلام مطالب مفید و عالی
    یه سوال سربازی که دوره اموزشی نیروانتظامی مرزبانی ببینه ایا میتونه یگانش کلانتری یا دیگه ارگان ها مربوط به نیرو اتتظامی باشه یا فقد مرز میفته یگانشم ؟مچکر

    1. سلام. خواهش می کنم. من خودم مرزبانی بودم و کسی که آموزشی مرزبانی باشه به احتمال بالای 90 درصد میوفته لب مرز. البته سربازهایی که آشنا داشتن، کلانتری و پلیس راهور هم میوفتادن. گاهی اوقات که خیلی کم هم پیش میومد، اگر کلانتری نیاز به نیرو داشت، همه سربازهای مرزبانی میوفتادن توی کلانتری ها. ولی اگر مرزبانی افتادید، بنا رو بر این بذارید که با احتمال خیلی بالایی خدمتتون توی مرز هست مگر اینکه اشنا داشته باشید.

  12. سلام ، ممنون از اطلاعاتتون

    آیا لباس نظامی و پوتین رو خودشون میدن یا ما باید تهیه کنیم؟

    امکان استفاده از لباس های گرمکن زیر لباس های نظامی وجود داره؟

    1. سلام. خواهش می کنم. لباس نظامی و پوتین خودشون بهتون میدن. زیر لباس های نظامی هم می بایست از لباس های گرمی که خودشون براتون تدارک دیدن استفاده کنید. آموزشی من در فصل زمستان بود و به یاد نمیارم بابت استفاده از لباس هایی که بهم داده بودند سرما خورده باشم.

  13. سلام خسته نباشید من ۱۹ دی اعزامم امریه برای اتشنشانی گرفتم باید تحویل کجا بدم؟

    1. 1-کسایی که امریه گرفتن2- باید پست کنن 3- برگ سبز رو تحویل ارگان مربوطه بدهند 4-منتظر بمانند تا به اموزشی بروند.
      درضمن حداقل قبل از 35–40 روز برگه سبزتونو باید تحویل ارگان مربوطه بدید چون روند اداری داره .

  14. با سلام و تشکر از اطلاعاتتون

    پیرو سوال دوستمون… پوتین ولباس رو میدن… اگه اندازه نبود؟ چیکار کنیم؟ بعضیا نوشتن میرن مغازه عوض میکنن.مگه نباید در نهایت پوتین و لباس رو دیگه نباید تحویلشون بدیم؟

    اون 6 روزی که اول آموزشی مرخصی میدن واسه چه کاریه دقیقا؟

    1. سلام. آره پوتین و لباس رو میدن. وسایل استحقاقی از جمله پوتین و لباس رو به صورت رندم و شانسی بهتون میدن. بعدش دیگه می تونید با بقیه سرباز ها عوض کنید. مثلا پوتین من سایز 43 بود و توی آسایشگاه داد میزدم می گفتم کسی هست پوتین 43 بخواد و بهم پوتین 41 بده؟ اینقدر جا به جا می کردیم تا سایز مورد نظرمون رو گیر بیاریم. برای لباس ها همین طور بود. بعضی وقت ها شرایطی پیش میومد که دیگه به هیچ شکلی امکان نداشت پوتین و لباس سایز خودت رو گیر بیاری، اون موقع با فرمانده صحبت می کردی و بهت یه مرخصی ساعتی میداد و می رفتی یه مغازه که وسایل سربازی می فروشن. پوتین و لباسی که سایزت نبوده رو بهشون میدی و به جاش سایز مورد نظر خودت رو ازشون می گیری. البته فروشنده یه مبلغی هم بابت این تعویض ازت می گیره.
      البته من یکی از دوستام که آموزشی تهران بود بهم گفت وقتی وسایل استحقاقی رو میخواستن بهشون تحویل بدن ازشون می پرسیده که پوتین چه سایزی بدم بهتون؟ لباستون سایزش چند هست؟ ولی اکثر افرادی که باهاشون صحبت می کردم بهم گفته بودند که به صورت اتفاقی و شانسی این استحقاقی ها رو توزیع می کنند.
      در مورد سوال آخرتون. این که حتما بهتون اون اولش مرخصی بدن قانون قطعی و لازم الاجرا نیست. ممکنه بعد ازچند روز فرمانده یه مرخصی کوتاه بده به سربازها تا هم نفسی تازه کنند و هم لباس ها و پوتین هایی که سایزشون نبوده رو ببرند درست کنند و با آمادگی و تجهیزات کامل به پادگان بیان. خیلی وقت ها هم من شنیدم که کل مدت دوران آموزشی فرمانده هیچ نوع مرخصی نمیده!

  15. سلام.
    وقت بخیر.
    من بیاد 97/10/19 باید اموزشی . اموزشیم هم سپاه هس پذیرش گرفتم.
    ولی هنوز معلوم نیس کدوم پادگان هنوز کد نخورده
    میخواستم ببینم اموشی چه جوری هس تو این ماه زمستان و چه کار میکنن با ادم توبیابان هم میبرن یانه؟
    و کارت تلفن کجا بیگرم توی شهرمون هیج جا نبود. تهران هم گشتم پیدا نکردم.
    ممنون.

    1. سلام. به سلامتی. آموزشی توی زمستون و ماه های دیگه هیچ فرقی نداره و حتما چند روز شما رو توی بیابون میبرن. فرقی هم نداره هوا سرد باشه یا گرم باشه.
      در مورد کارت تلفن. راستش من هم سال 94 که سرباز بودم یکم سخت پیدا می کردم اما بگردید پیدا میشه. می تونید از دکه های روزنامه فروشی تهیه کنید و اگر جایی رو پیدا کردید حتما به تعداد کافی بخرید که بابت پیدا کردن دوبارش اذیت نشید.

      1. همراه با برگ سبز و برگ فارغ التحصیلی به پادگانی که میخوای پذیرش بگیری مراجعه می کنی، قسمت نیروی انسانی و کارگزینی، سابقه بسبج و معرف هم لازمه

  16. سلام خسته نباشید من آموزشیم آباده شیراز هست خواستم ببینم چه مدارکی موقع اعزام لازمه؟

  17. سلام داداش مرسی از توضیحاتت …داداش یه سوال اگه ۱۹ هم اعزامی نری و ۴ یا ۵ روز بعد بری مشکلی داره؟؟،غیبت میزنن چیکار میکنن؟؟؟??????

    1. سلام. آره. خیلی دردسر میشه برات. خیلی گیر میدن و اذیت می کنن به خاطر این مسایل. نظم و انضباط خیلی مهمه توی سربازی. اگر تصمیم گرفتید سربازی برید از همون روز اول منظم باشید و بیخودی برای خودتون دردسر درست نکنید.

    2. سلام خسته نباشید و خیلی ممنون من اعزامی 19/8 هستم افتادم آجا پدافند سمنان
      جاش چطوره خوبه یا بدتوروخدا یکی بهم بگه

  18. ممنون.
    تو اموزشی چه کارا میکنن با ادم. یعنی میگن چه کنید و چقدر طول میشکه تمام شه؟
    من یه کمی میرتستم راستش

    1. سلام. توی خاطرات سربازی که نوشتم تا حد زیادی توضیح دادم که با چه مسایلی رو به رو می شید. پیشنهاد می کنم فرصت داشتید بخونید. اما اصلا نترسید. دوره ای هست که در هر صورت می گذره و خیلی ها گذروندند و تبدیل میشه به خاطرات.

      1. داوود جان سلام
        نظرات ماشالله زیاده من به پایین نمیرسم
        اغا خاستم بپرسم داروهایی رو که میبریم چک میکنن
        چون من متاسفانه دارویی مصرف میکنم که مجاز نیست انچنان ولی خب از داروخونه
        میگیرم و بدون قرصم اعصابم بهم میریزه
        البته این مورد رو نگفتم چون میترسیدم که
        بزنن معافی اعصاب و روان
        میخام خدمت عادیمو بگیرم
        اسم داروم متادونه ایا میتونم اینو ببرم
        حالا یا پنهانی یا اشکار میشه یا خیر
        ممنون میشم اگه تونستید در اسرع وقت پاسخ بدید
        و سپاس از مطالب خوبتون.

        1. سلام. دارو ها رو حتما چک می کنن. متادون رو هم حتما بهت گیر میدن. مگر اینکه پنهونی بتونی ببری. به نظر من اگر وابستگی خاصی به دارویی داری، سربازی موقعیت خوبی هست که ترک کنی. من یادم میاد فرمانده گروهان که برامون صحبت می کرد، توی این مورد همیشه می گفت اگر وابستگی خاصی دارید به ما بگید تا بهتون کمک کنیم. شاید بتونی از پزشک پادگان هم کمک بگیری.

    2. سلام وقت بخیر
      من خودم تهرانم
      ولی اموزشی افتادم ۰۴ بیرجند
      میخواستم بدونم یک تیر که اعزام هستم باید همه ی وسایل رو با خودم ببرم یا اینکه وقتی میرم پادگان مرخصی میدن؟

  19. سلام وقت بخیر من 97/10/19عازم هستم و ساکن تهران هستم اگه دوره امورشی از شهر خود دور باشم میتونم با خودم گوشی ببرم و به دژبانی تحویل بدم و موقع مرخصی بگیرم؟

    1. سلام. آره میتونید گوشی رو ببرید و تحویل دژبانی بدید. اما ترجیحا با خودتون نبرید. تصور کنید با کلی مکافات اخر هفته فرمانده تصمیم میگیره به تعداد زیادی سرباز به صورت گروهی مرخصی بده. بعد از اینکه مرخصی رو گرفتید در هنگام خروج از پادگان، خودتون و ساکتون به صورت کامل بازرسی میشه. می تونید تصور کنید 100 تا آدم توی صف نشستن و دژبانی دونه دونه این بازرسی ها رو انجام میده. خیلی وقت ها هم برای اذیت کردنتون این پروسه رو عمدا طولانی می کنن تا حالتون گرفته بشه! خب تا اینجا دیدید که چقدر کلافه شدید تا از پادگان خارج بشید. بعد از خروج از پادگان حالا مجبورید توی یه صف دیگه هم برای تحویل گرفتن گوشی بایستیدید. به خاطر اینکه معطل نشید پیشنهاد می کنم اگر در شهر خودتون آموزشی افتادید یا یه شهر نزدیک بودید گوشی نبرید.

  20. سلام دوستان وقت بخیر
    من یه هفته دیگه1/10/97باید برم آموزشی 05کرمان اگه کسی از وضعیت آموزشی تو این پادگان اطلاعی داره ممنون میشم توضیحاتی مفیدی رو عرض کنه

  21. سلام .تشکر از شما.خیلی مفید و شکیل نیازمندی ها رو فرموده بودید.
    آرزوی سربلندی وطن و سربازان وطن.

    1. سلام. خواهش می کنم. خیلی خوشحال میشم اگر این لیست بتونه به سربازی کمک کنه. انشاالله

  22. سلام
    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون
    برادرم آموزشی اول دی نیرو هوایی سمنان باید برا معرفی بره. به نظرتون اگه بتونیم تمدید بگیریم دوره بعد احتمال داره جای بهتری بیفته.البته برا امریه هم اقدام شد ولی قبول نشدن.
    اگه تمدید بزنیم میشه دوره بعد برا سپاه انتخاب بشه

    1. سلام. خواهش می کنم نظر لطفتونه. من خیلی وقته از دوران سربازیم فاصله گرفتم و اخیرا اطلاع ندارم قوانین چطوری هست. بستگی به نیازهای سازمان داره. ممکنه اگر تمدید بزنید باز هم نیروی هوایی سمنان بیوفته. از پلیس +10 بپرسید بهتر میتونن راهنمایی کنن.

  23. Cr7 اونجایی که افتادی۰۵کرمان نمیخوام بترسونمت ولی محیط بدی داره و اصلا وضعش خوب نیس نه غذاش نه هیچیش….

    1. سلام منم ۰۵ کرمان افتادم‌اول دی ماه یعنی پس فردا اعزامم
      یکی بگه چی ببرم‌اونجا چطوره ؟
      چیکاربکنیم چیکارنکنیم درکل شرایط اونجا چطوره ؟
      من بچه شیرازم و خیلی استرس دارم اونجا افتادم

  24. سلام کسی از پادگان احمد بن موسی شیراز مرودشت خبری داره چطوریه محیطش من آموزشی اونجا افتادم ممنون میشم اگر کسی خبر داره راهنماییم کنه

  25. عجب شانسی دارم من!!!
    اعزامی 97/10/1
    محل آموزش 03 عجبشیر
    ولی کوچکترین استرسی ندارم چون مرد باید سختی بکشه
    به امید روزهای خوب

  26. سلام برای کارت تلفن یکی از دوستام تعریف میکرد که نباید بخرم چون کارت تلفن هر شهر مخصوص خود اون شهره و جاهای دیگه جواب نمیده مثلا من از مشهد که هستم کارت تلفن اگه بخرم و ببرم یه شهر دیگه اونجا جواب نمیده و نمیخونه آیا این درسته؟

  27. سلام داداش واسه این پذیرش گرفتن سپاه و خدمت در محل سکونت و سابقه بسیج….اینجور کارها کی باید اقدام کرد ؟؟

    1. سلام
      البته آقای شاکری خیلی خوب توضیح دادن.
      1.برای پذیرش سپاه یا هرارگان دیگه ای شما باید حداقل 45 روز قبل از اعزامت(البته اگر غیبت داشته باشید کلا نمیشه) بری جایی که میخوای امریه بشی و درخواست بدی و مدارکتو بدی و فرمها و معایناتشو انجام بدی و بعدش دیگه منتظر پیامک اعزامت باشی. با این همه کار 50 درصد احتمال داره که کلا بیوفتی مثلا سپاه تازه فقط 50 درصد تو سپاه باشی نه دقیقا جایی که پذیرش گرفتی.
      2.برای پذیرش، یکی از مدارکی که حتما برای سپاه داشته باشی معرفی نامه ناحیه بسیجی که فعالیت می کردیه.
      برای کسری باید بعد از آموزشی اقدام کنی تا روند اداریش طی بشه.اول میری حوزه بسیج خودت و درخواست کسری میدی. حوزه نامه میده بهت و میری ناحیه بسیج خودت تحویل میدی. از روزی که نامه رو میدی به ناحیه ات 1 ماه تا 4 ماه طول میکشه تا جوابش بیاد.جوابش که اومد میری حوزه ات میگیری و میبری یگانت. یوقت کلا اون ارگان کسری بسیج قبول نمیکنه یا یکمش رو قبول می کنه یا مثلا اگر فعال بودی و تو سپاه هم افتاده بودی 6 ماهو فیکس (البته ربط به فعالیت خودت هم داره) بهت میده.بهترین زمان برای اقدام برای کسری هم بعد از هفته اول یگانت(بعد از آموزشی) هست.

  28. سلام به اقا داود گل بخاطر مطالب خوب و راهنمایی هاش
    من امریه وزارت نیرو هستم، اموزشم 01نیروی زمین ارتش شهدای وظیفه هست.
    اوایل روز که مرخصی میدن بسته به مسافت شهر مرخصی تعیین میشه، یا برا همه یه روز مشخص رو تعیین میکنن که بره و برگرده؟
    برگ سبز سپاه به درد میخوره؟

    1. سلام معین جان. من توی دوران آموزشی نیروی انتظامی بودم و معمولا آخر هفته ها به همه به یک شکل مرخصی میدادن و اینکه تو دورتر بودی یا نزدیک تر براشون اهمیت نداشت. مرخصی ها خیلی سلیقه ای هست و پادگان با پادگان و ارگان با ارگان فرق می کنه. در مورد برگ سبز سپاه متاسفانه اطلاعی ندارم.

  29. سلام به آقا داود عزیز
    مطالبتون واقعا مفید و کاربردی بود. بسیار سپاسگزارم
    دوستانی که پادگان 05 کرمان افتادن می تونن به سایت پایین سر بزنن که اتفاقی تو اینترنت پیدا کردم. امیدوارم همگی دوران خوب و خوشی رو در سربازیمون داشته باشیم
    ارادتمند دوستان
    https://virgool.io/@ihmahmoodi/military-service-v63sey4q3wyf

  30. سلام اقاداود،خسته نباشی و مرسی بابت حرفات ک خیلی کمک کرد بهم
    فقط ی سوال برام مونده
    اول اینکه توی اموزشی میشه کتاب برد برای خوندن؟
    دوم اینکه اصن وقت میشه ک کتاب بخونیم؟
    یاهمش توتمرینای نظامی هستیم و…

    1. سلام. آره میشه کتاب برد و اگر اصل کتاب هستی حتما با خودت ببر. من خودم کتاب انسان در جستجوی معنا از ویکتور فرانکل رو می خوندم. آره اگر به مطالعه علاقه مند باشی حتما فرصت مطالعه پیدا می کنی.عصر ها تا موقع خواب یکی دو ساعتی وقت خالی داری.

  31. سلام خسته نباشید من میخوام اقدام کنم واسه خدمت تازه وارد ۱۸ سال شدم و هنوز کارت ملیم نیومده واسه اعزام حتما نیاز هست به کارت ملی یا نه ؟

    1. سلام. راستش اون موقعی که من رفتم کارت ملی لازم بود. از پلیس +10 سوال کنید.

  32. با سلام و ممنون از پاسخگویی شما
    من تازه دوره ی اموزشی رو به اتمام رساندم. سوالم اینه که هرچی استحقاقی به ما دادن رو باید ببریم همرامون؟ آیا درجات نظامی رو خودمون باید خریداری کنیم و نصب کنیم؟ موها باید با چه ماشینی زده شه برای کسی که ستوان دومه؟

    1. سلام. لباس های سربازی و پوتین و وسایل شخصی خودتون و کوله سبزی که بهتون رو میدن حتما با خودتون باید ببرید.
      در جات نظامی رو من یادم میاد خودم خریدم. قیمت زیادی نداشت اون موقع که من خریدم.
      در مورد موهاتون. راستشو بخواید بعد از دوره آموزشی سخت گیری ها کمی کمتر میشه. البته بازم بستگی به جایی داره که میوفتید. مثلا من روز اول وقتی لب مرز رفتیم و وارد اتاق فرمانده شدیم، طبق اون چیزی که توی آموزشی یاد گرفته بودیم به فرمانده احترام می ذاشتیم ولی در حقیقت بعد از یه مدت متوجه شدیم که نیازی نیست دقیقا و مو به مو طبق همون اصول آموزشی رفتار کرد. البته پادگانی که قراره خدمت بکنید هم بسیار تاثیرگذار است.

  33. دمت گرم من همین فردا اعزام میشم مطالب مفیدی بود ، کمک زیادی کرد….
    ….
    ….
    ….
    متشکرم

    1. به سلامتی بری و برگردی انشاالله. خوشحالم که این مطلب تونست بهت کمک کنه.

  34. سلام
    من ریشم یکیم زیاد و زود در میاد و مرتب هر روز اصلاح می کنم
    از اونجایی که اسفند اعزام هشتم می خواستم بدونم در پادگان اوضاع چطوریه؟؟؟
    اونجا باید ریش رو زنم؟؟
    با چی ریشم رو بزنم؟؟؟
    اگه نزم مشکلی نیست
    مثلا ریشم نا مرتب و بلند باشه؟؟؟
    با تشکر

    1. سلام. من نیروی انتظامی بودم و اگر ریش رو با تیغ میزدیم بهمون گیر میدادن. اگر از یه حدی هم بلندتر میشد بازم گیر میدادن. با توجه به اینکه موهاتون رو حداکثر با شماره 4 می زنید، سعی کنید ریش هاتون رو هم با موزر و از ته بزنید.
      (پیشنهادم اینه موهاتون و ریش هاتون رو با ماشین موزر و از ته بزنید، برای اینکه وقتی بلند میشن اگر بهتون مرخصی ندن مجبور میشید از آرایشگاه های پادگان استفاده کنید که هم شلوغ هست و هم شاید خیلی بهداشت به اون شکلی که تصور می کنید نباشه)

  35. سلام
    من تاریخ اعزامم 19 بهمنه
    میخاسم بدونم دوره طلایی میخوره یانه؟
    ممنون

  36. سلام ، مرسی از مطالب مفیدی که ارائه دادی.
    سوالی که دارم اینه که پولی هم باید با خودمون ببریم ؟ چه بصورت نقدی یا چه تو کارت و اینکه چقدر لازم میشه ممنون

    1. سلام. آره یه مقدار پول نقدر با خودتون ببرید اما خیلی زیاد نبشه. نمیدونم مثلا سی یا چهل تومن. آموزشی جایی که من بودم دستگاه کارت خوان و همچنین عابربانک داشت و فکر می کنم همه پادگان ها این تجهیزات رو داشته باشند. کلا توی سربازی چیزهای با ارزشمند مثل پول زیاد، ساعت گرون قیمت، وسایل زینتی گرون مثل دستبند یا گردنبند، با خودتون نبرید. خیلی حساب کتابی نداره که حتما کمد داشته باشید و کمدتون رو هم بشه به خوبی قفل کرد و اگه حتی قفل کردید کسی نتونه باز کنه! اینایی که گفتم همشون می تونه براتون دردسر بشه.

  37. سلام داداش
    درمورد غذاهایی که بهتون میدن یکم توضیح بده بی زحمت
    چون من خیلی حساسم رو این موضوع
    چی میدن و کیفیتش چجوره؟

    1. سلام داداش. راستش محل آموزشی من مشهد بود و غذاهاش هم بد نبود. حداقل در حد کیفیت غذاهای دانشگاه بود. ولی فکر می کنم کیفیت غذاها احتمالا توی پادگان های مختلف کیفیت های متفاوت داشته باشه.

  38. سلام دوست عزیز
    میخواستم بپرسم آیا مدرک تحصیلی تاثیری تو موقعیت سربازی داره یا نه ؟
    منظورم اینه هر چه قدر مدرک تحصیلی بالاتر باشه راحت تری یا فرقی نداره

    1. سلام. راستش به نظر من مهم تر از مدرک تحصیلی، محل خدمت هست. فرض کنید شما مدرک تحصیلی فوق لیسانس داشته باشید و در نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی باشید. هرچند که شما درجتون بالاست اما خب شاید مجبور باشید سرچهارراه بایستید و خدمت کنید. یا با مدرک بالا و درجه بالا نزدیک مرزها باشید. درسته کار شما با درجه بالا احتمالا راحت تر از یه سرباز صفر هست اما شاید محل خدمت شما سختی های زیادی رو بهتون تحمیل کنه. شاید شما شانس بیارید و با هر سطح از مدرک، توی یه شهر بزرگ مثلا تهران و در یک مکان عالی خدمت کنید. یا حتی ممکنه توی همین تهران یه سرباز محل خدمتش خیلی بد باشه و شرایط بدی رو مجبور باشه تحمل کنه. کلا حساب کتاب نداره و قابل پیش بینی نیست.
      به نظر من اگر مدرکتون بالاست، سعی کنید امریه بگیرید و محل خدمتتون رو به اما و اگر نسپارید. بعضی ها رو میبینم که در بنیاد ملی نخبگان عضو میشن و پروژه هایی می گیرن که باعث کسری خدمت میشه. قبل از اینکه مدارکتون رو برای اعزام بفرستید تا جایی که توان دارید بگردید و محل خدمتتون رو خودتون انتخاب کنید.

      1. سلام به آقا داود عزیز و تشکر از مطالب مفیدت . میخواستم بگم که منم افتادم نیروی انتظامی و ی هفته دیگه اعزام میشم میخواستم اگه میشه درمورد خدمت در نیروی انتظامی و شرایطش ک مثلا خدمت تو اونجا چجوره و مثلا با ارگانهای دیگه چه فرقی داره توضیح بدید. ممنون.

        1. سلام. تا جایی که من اطلاع دارم وقتی نیروی انتظامی هستید چند حالت ممکنه اتفاق بییوفته. یا باید برید و در کلانتری ها حضور داشته باشید. یا باید داخل جاده ها و در خدمت پلیس راهور باشید. یا اینکه اگر مرزبانی باشید باید لب مرز خدمت کنید. توی سربازی مهم تر از اینکه کدوم ارگان میوفتید این هست که در چه محلی خدمت میکنید. مثلا من کسی رو میشناختم که مرزبانی افتاده بود اما لب مرز نرفت و در داخل شهر تهران و در ستاد فرماندهی خدمت می کرد. یا یکی دیگه از دوستای من نیروی انتظامی افتاد و چون مدرکش بالا بود، با آشناهایی که داشت در طول مدت سربازی در دانشگاه های ناجا خدمت می کرد و درس می داد. یا یکی دیگه از دوستام نیروی انتظامی بود و توی شهر محل سکونتش بود و یه ماشین بهش داده بودند و بیشتر وقتش به گشت زدن در داخل شهر می گذشت. حتی کسی رو می شناختم که با مدرک فوق لیسانس نقطه صفر مرزی خدمت می کرد.
          اگر برای سربازیتون خودتون دست به کار نشید، هر جایی که ارگان های نظامی نیاز به نیرو داشته باشند خدمت خواهید کرد و اینکه شرایط خدمتتون براتون راحت باشه یا سخت، به نظر من خیلی اتفاقی و شانسیه.

  39. سلام،مرسی بابت توضیحاتتون و نظرات همه دوستان
    من 97/10/19 اعزامم،آموزشی افتادم مشکین شهر،پادگان شهید بیگلری
    میخواستم بدونم کسی هست که با من اعزام بشه همین پادگان؟
    اگه هست لطفا بگید
    بعدش یه سوال داشتم،میخواستم بدونم چند تا کارت تلفن میتونم با خودم همراه ببرم؟
    2.آیا وقتی که گوشیو تحویل دژبانی دادم،بعدش در زمان استراحت اجازه میدن که با گوشیم زنگ بزنم و بعد دوباره تحویل بدم؟

    1. سلام. کارت تلفن که محدودیتی نداره و هر تعداد فکر میکنید نیاز هست با خودتون ببرید.
      جایی که من بودم زمانی می تونستی گوشیتو بگیری که از پادگان میرفتی بیرون. یعنی باید همه کارهای مرخصیتو انجام میدادی، به طور کامل از پادگان خارج می شدی، بعدش یه قسمت داخل پادگان وجود داشت که پنجرش به بیرون از پادگان باز می شد. رسیدی که موقع نحویل گوشی بهتون داده بودند رو نشون میدادید و گوشیتونو دریافت می کردید.
      پس چون در زمان استراحت از پادگان خارج نمی شید، نمی تونید گوشیتون رو هم دریافت کنید. برای محل خدمت من که اینجوری بود.

    2. سلام
      حتما شما تا الان دوره آموزشیتون تموم شده اگه پیامم رو دیدین ممنون میشم راهنماییم کنین منم همونجا افتادم ۲/۲ اعذامم لطفا در مورد بهداشت و وضعیت مرخصی و غذاهاش و … یکم توضیح بدین

  40. سلام.خسته نباشید.ببخشید من ۱۰/۱۹ افتادم زندان شهید کجویی کرج (فردیس )خواستم یه مقدار درمورد سر باز زندان توضیح بدید.ممنون

  41. سلام خسته نباشی
    قاسم هستم اهواز
    ۱۹/۱۰ اعزام هست ۰۵ کرمان ارتش
    میخوام بدونم که گوشی اگه ببرم میشه تحویل دژبان داد بعد که مرخصی گرفتم بهم بدن ؟

      1. سلام داداش.من پادگان شهید کچویی کرج افتادم واسه زندانه.کسی اطلاعی در مورد اونجا نداره؟بعد اموزشی زندان با سپاه و ارتش یکیه یا مدتش کمتر و بیشتره؟

        1. سلام. من اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی پیامتو میبینه و اطلاع داره بهت پاسخ بده.

          1. سلام
            بیدار شدن صبح تو آموزشی چطوره اگر کسی خوابش سنگین باشه؟میشه ساعت زنگ دار برد؟
            یافقط ساعت مچی آلار دار مجازه؟!

          2. سلام. اینقدر داد و بیدار و فریاد میزنن مطمین باشید اگر خوابتون هم سنگین باشه به سرعت بیدار می شید!

  42. سلام داداش.خاستمبدونم برای اموزشی روز اول ک بخام برم پادگان موهام رو با چهار بزنم گیر نمیدن؟بعدش من عادت ندارم ریشمو بزنم البته زیاد بلندم نیست خاستم بدونم ریشمو باید بزنم یا مشکلی نیست

    1. سلام فرید جان. اگر با شماره 4 موهاتو بزنی بهت گیر نمیدن. اما به نظر من با شماره پایین تر بزن که دیرتر بلند بشه. شاید نتونی به این زودی مرخصی بگیری و اون موقع مجبور میشی از آرایشگاه های پادگان استفاده کنی. من نیروی انتظامی بود و ریش ها رو نباید با تیغ میزدی. اما از یه حدی هم نباید ریشت بلندتر بشه.

  43. سلام من پادگان شهید مدنی اصلاندوز افتادم.شما هم مرزبانی اونجا بودین؟کسی میدونه شرایطش چه طوریه؟

    1. شاید بهتون مرخصی ندن و نیاز داشته باشید تا موهای زاید بدنتون رو بزنید. تیغ که نمیشه برد. پس مجبورید ژیلت ببرید. قیچی گیر نمیدن ولی نوکش نباید خیلی تیز بشه به شکلی که نتونید به خودتون یا سایرین اسیب برسونید.

  44. سلام .
    ببخشید میشه در مورد دوره‌ی آموزشی نیروی هوایی ارتش ( پایگاه هوایی مهرآباد ) توضیحاتی هم بدید ؟
    خیلی ممنون . ??

    1. سلام مهدی جان. متاسفانه اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی پیامت رو میبینه و اطلاعاتی داره بهت پاسخ بده.

  45. سلام آقای شاکری خواستم بدونم من ۴۵ روز پیش دفتر چه پست کردم و تاریخ اعزامم هم هست 97/12/01 خواستم بدونم کجا میفتم سپاه یا ارتش یا نیروی انتظامی

    1. سلام مهران جان. خب از قبل که معلوم نیست. زمانی که من دفترچمو پست کردم، 15 روز قبلش رفتم و از پلیس +10 پرسیدم و اونها بهم گفتن در چه ارگانی و در کدام پادگان باید خدمت کنم. معمولا چند روز قبل از اعزام هم نامه ای به آدرسی که داده بودید میاد و محل خدمتتون مشخص میشه.

  46. سلام آقای شاکری، mp3نمیشه برد؟ یا وسیله ای ک فقط باهاش اهنگ بشه گوش داد ؟برای زبان میخام بگوشم ممنون

    1. سلام. ام پی تری یا وسیله ای که بتونی باهاش آهنگ گوش بدی نمیشه برد.

  47. سلام آقا داوود ممنون بابت اطلاعات مفیدتون???
    قضیه این دستشویی شستن چی هستش که رفیقام میگن اگه بری چون سرباز صفری باید دستشویی بشوری

    1. سلام مصطفی جان. همیشه این طور که می گن نیست. در دوره اموزشی همه سربازها وظیفه دارند محل های مختلف پادگان رو تمیز کنند. یکی از این محل ها هم دستشویی هست. کارگری وجود نداره که این جا رو نظافت کنه پس باید توسط سربازها تمیز بشه. اما گاهی شنیده شده که در دوره بعد از آموزشی و خدمت، در برخی از پادگان ها، افرادی که پایه خدمتی بالاتری دارند یکم سرباز صفرها رو اذیت می کنند یا اینکه کارهای سخت تری رو به اونها می سپرند. البته این یه قانون نیست و کاملا بستگی داره به جو و محیط پادگانی که در اون خدمت می کنید. مثلا گاهی وقت ها فرمانده ها شدیدا با چنین برخوردهایی مقابله میکنند و گاهی هم فرمانده زیاد در این مسایل دخالت نمی کنه.

  48. سلام من به دلیل زانو هام معاف از رزم شدم و لیسانس هستم.منم عین بقیه بعد از تایم اداری میام خونه یا من باید وایسم؟ کدوم قسمت بهتره که من برم؟
    البته سازمان فنی و حرفه ای امریه میدن؟من در رشته تخصصی که دارم و در شهرمون نیست میتونم تدریس کنم که کد استاندارد هم داره.

    1. سلام. در دوره آموزشی که مثل همه سربازها باید تمام وقت در پادگان باشید. البته بعضی از پادگان های تهران من شنیدم که اگر ساکن تهران باشید اجازه میدند که عصر ها به خونه خودتون برگردید. بعد از دوره آموزشی هم بستگی به محل خدمتتون داره. حساب کتابی نداره که حتما بعد از تایم اداری خونه برید. اینجور که من از دوستان شنیدم با توجه به هزینه های زیاد حضور سرباز ها در پادگان (منظورم بعد از دوره اموزشی هست) خود یگان های مختلف هم ترجیح میدند که سربازها رو بعد از تایم اداری مرخص کنند. حالا اگر در شهر خودتون باشید که میرید خونه خودتون و در غیر این صورت می تونید خونه بگیرید. باز هم تکرار می کنم این یک قانون نیست. کاملا سلیقه ای هست و هر پادگان در هر نقطه از کشور می تونه قوانین مختلفی داشته باشه.

      1. با سپاس از مطلب خوبتون
        اعزام اسفند که میگن ماه طلایی محسوب میشه و هر کس یه حرفی میزنه شما اطلاعات کاملی دارید برا این؟
        و سوال بعدی اینکه نیرو انتظامی هم مثل پادگان ها میزارن بیایم خونه یا اونجا اذیت میکنن؟
        ممنون

  49. سلام آقای شاکری چه وقت معلوم میشه که معاف از رزم شدی و بعد دوره طلایی چیه که همه میکن دوره طلایی خوبه

    1. سلام اگر برای معافیت پزشکی اقدام کردید و کمیسیون پزشکی تهران رفتید ۳۰ تا ۴۰ روز بعدش میرید نظام وظیفه شهرتون و اونجا بهتون نوبت میدن برای کمیسون دوم توی شهر خودتون و اونجا وقتی پزشکا دیدنت بهت میگن فلان روز بیا برا جوابش و وقتی بری بهت میگن معاف شدی یا معاف از رزم

  50. سلام خسته نباشید ، با دیپلم سربازی رفتن چقدر فرق داره با لیسانس از نظر سختی ها ، محیط و هم دوره ای ها؟

    1. سلام. من با دیپلم سربازی نرفتم. اما می تونم اینو بگم که در دوره آموزشی، معمولا لیسانس ها و فوق لیسانس ها و دکترا با هم هستند و دیپلم ها و زیردیپلم ها هم با هم. بعد از دوره آموزشی هم، متناسب با مدرک تحصیلیتون به شما درجه داده میشه. حالا اینکه این درجه ای که به شما داده میشه چقدر می تونه بهتون کمک کنه بستگی داره به ارگانی که میوفتید. مثلا ممکنه شما با مدرک دیپلم و درجه پایین یه جای خوب بیوفتید و با مدرک فوق لیسانس و درجات بالا بیوفتید در سخت ترین نقاط. اما معمولا اینجوری هست که اگر شما مدرک تحصیلیتون بالاتر باشه چون درجتون هم بالاتر میره پس احتمالا و به صورت میانگین می بایست در مقایسه با مدرک دیپلم و درجه پایین تر، سربازی راحت تری داشته باشید. اما این یه قانون نیست. در دوره آموزشی که گفتم هم دوره ای هاییتون متناسب با مدرک تحصلیلیتون هست اما پس از دوره اموزشی، در محل پادگانی که خدمت می کنید همه نوع سرباز با درجات مختلف هستند.

  51. سلام دوست عزیزی که افتادین اصلاندوز
    دوستم اونجا افتاده بود میگفت یک هفته بود گربه افتاده بود توی تانکر اب کسی نفهمیده بود چند نفر مسموم شدند
    شهرش نزدیک اب هم هست میگفت میرفتیم ماهی گیری

  52. سلام.
    چه مطالب خوبی نوشتی..
    منم بیست روز دیگه اعزامم
    سربازی سختی دیگه?
    ولی بعدش همشون خاطره میشن
    غقط تاجایی که من شنیدم همه چیز در اختیار میزارن بردن وسایل هم دردسرهای خودشو داره!
    فقط یه سوالی داشتم روز اعزام که با لباس شخصی میریم هرچی دوس داشتیم میشه پوشید؟
    مثلا با دمپایی باشی گیر میدن؟
    مدارک هم فقط کارت ملی پیشمون باشه کافیه؟

    1. سلام امین جان. ایشالاه سربازیت شروع میشه و به خوبی و خوشی هم به پایان میرسه و میشه یه خاطره و همیشه برای بقیه تعریف می کنی. خیلی خوشحال میشم خاطرات جالبی که داشتی بعدا برای من هم کامنت بذاری و منم بخونم. لباس شخصی مناسب بپوش مثلا شلوار لی پاره نباشه. تی شرت های عجیب غریب نداشته باش. دمپایی و صندل هم با خودت نبر. من دقیقا یادمه بهم گیر دادن و گفتن حتما باید کفش داشته باشی. خلاصه تمام تلاششون رو میکنند که گیر بدن. سعی کن لباس های معمول و عرف جامعه رو بپوشی که دچار دردسرهای بیخود نشی.

  53. سلام و خسته نباشید مطالب جالبی بود خداقوت من یه سوال داشتم فقط راهی هست که بشه اموزشی رو تو شهره خودمون (تهران) بندازیم حالا به هر روشی؟؟

    1. سلام. تنها روشی که میشناسم اینه که پارتی داشته باشی و اون برات بتونه کاری انجام بده. یا اینکه بتونی امریه بگیری.

  54. سلام داداش..اطلاعاتت بسیار مفید بود.ی سوال من آموزشی درجه داری نیرومسلح اعزامم بنظرت اونجا میذارن از گوشی موبایل استفاده کنی؟؟

  55. سلام آقای شاکری وقتتون بخیر آیا میشه بدون برگه سبز یا بدون بسیج فعال باداشتن پارتی سربازی را در سپاه خدمت کرد

    1. سلام مهران جان. راستش من چند سال پیش سرباز بودم و اطلاعاتم در مورد سوالی که پرسیدی به روز نیست. یادم میاد چند سال قبل یکی از دوستام بود که بسیجی فعال نبود اما توی یک هفته تونست کارت بسیجی فعال بگیره و بعدش هم خیلی راحت افتاد سپاه و دوره آموزشی خاصی هم نداشت و در شهر خودش هم خدمت کرد.

  56. من نظرات رو خوندم و بیشتر سوالاتمو گرفتم فقط یه سوال ذهنمو مشغول کرده کسی که نماز بلد نباشه مشکلی براش پیش نمیاد؟حتما باید بلد باشی؟

    1. مشکل برات پیش میاد. یادگرفتنش کار سختی نیست. توی سربازی یه درسی هست که این اصول رو دقیقا بهتون یاد میدن. طریقه درست وضو و تیمم کردن، خوندن درست نمازهای یومیه. همه رو بهت یاد میدن. بعد هم ازت امتحان عملی میگیرن. مثلا بهت می گن اذان رو بخون. یا به صورت عملی وضو و تیمم رو اجرا کن.

    1. سلام. من ندیدم کسی رو که پوتین هاشو زیپ دار کنه. فکر نمی کنم اجازه بدن. چون که توی سربازی همشکل بودن لباس ها و پوشیدنی ها خیلی مهمه. این هم شکل بودن به حدی مهمه که من یادم میاد اگر کسی بند پوتین هاشو به شکل متفاوتی از سایرین می بست بهش گیر میدادن.

  57. سلام اقا داوود حالتون خوبه ببخشید میخواستم بپرسم من و دوستم با هم پست کردیم به نظرتون با هم می افتیم همین سوال ذهنم مشغول کرده

    1. سلام. امکانش هست. من یادم میاد دو تا از دوستام به صورت اتفاقی دفترچشون رو تو یه روز مشخص ارسال کرده بودند و آموزشی سربازی با هم افتاده بودند اما بعد از دوره اموزشی محل خدمتشون جدا شد. اما بازم خیلی شانس دخیل هست. زیاد ذهنتو درگیر نکن که اگر یه وقت با هم نبودید سختت نباشه.

    1. من زمستان سرباز بودم و ساعت های حمام رو طبق اون زمان بهت میگم. صبح از ساعت 3.30 تا 4 و قبل از بیدار باش، هر سربازی می تونست حموم بره. البته گاها پیش میومد که مسئول حموم نمیومد و تو نمیتونستی حموم کنی. بعد از ساعت 4 صبح تا اتمام کلاس ها که حدود 5 عصر می شد نمیتونستی حموم بری. با توجه به اینکه حموم کوچیک بود و ظرفیت بالایی نداشت و تعداد سربازها هم بسیار زیاد بود، فقط در یکسری روزهای مشخص می تونستی عصرها از حموم استفاده کنی. مثلا فرمانده می گفت که گروهان ما روز یک شنبه از ساعت 5 تا 7 عصر اجازه داره از حموم استفاده کنه.
      حموم ها هم بخشیش به شکل نمره بود یا اصطلاحا اختصاصی. توی پادگانی که من بودم حدود 5 تا حموم نمره داشت. یعنی می تونستی بری داخل و در رو ببندی و راحت دوش بگیری. البته به خاطر ازدحام سربازها یادم نمیاد که یک نفر اینقدر راحت می تونست بره داخل و در حموم رو ببنده و با خیال راحت حموم کنه. معمولا چند تا سرباز که خیلی با هم رفیق می شدن از یه حموم نمره استفاده می کردن.
      علاوه بر اون تعداد زیادی هم دوش به صورت آزاد و بدون هیچ دیواری در کنار هم بود. یعنی تو نمی تونستی لباس زیرتو (شرت) در بیاری و با خیال راحت حمام کنی. اینجوری هم نبود که فرصت خیلی زیادی داشته باشی و چون سرباز خیلی زیاد بود باید خیلی سریع کارتو انجام میدادی. مثلا توی یه ربع. توی همون مدت هم ممکن بود یه سرباز بیاد کنارت و از یه دوش با هم استفاد کنید. مثلا میرفتی کنار و لیف میزدی و سرتو میشستی، یه سرباز دیگه هم بلافاصله از موقعیت استفاده می کرد و سر و بدنشو خیلی سریع می شست و بعدش دوباره تو از دوش استفاده می کردی.
      با توجه به اینکه بعد از یه مدت با بقیه سربازهای گروهانت دوست میشی، خیلی فضای شاد و مفرحی در حموم حکمفرما میشه!
      اون موقعی که من سربازی رفتم یه قانونی وجود داشت که 5 نفر اخری که دوش می گرفتن باید صبر می کردن و حموم رو تمیز می کردن. پس اگه دلت نمیخاد حموم رو بشوری خیلی سریع کارتو انجام بده و بیا بیرون!
      البته تمام این مواردی که گفتم مربوط به حمام پادگانی بود که من داخلش خدمت کردم و از وضعیت حمام ها در پادگان های دیگه خبر ندارم. شاید وضعیت اونها متفاوت باشه.

  58. سلام آقای شاکری خواستم بدونم تو آموزشی چجور امتحاناتی میگیرن و یا برای درجه دادن هم امتحان میگیرن

    1. سلام. برای آموزشی و بعدش درجه دادن امتحان می گیرن. بعضی هاش عملی هست بعضی هاش تئوری. مثلا تیراندازی، باز و بسته کردن اسلحه، امتحان از کتابچه سربازی و همچنین درس هایی که بهتون آموزش دادن

  59. سلام خیلی ممنون از راهنماییتون 1- میخواستم ببنینم لباس های رو (پیراهن و شلوار و…) را کجا میشورند؟
    2- ایا شویینده برای شستن لباس ها برد؟

    1. سلام. راستش جایی که من اموزشی بودم در زمینه شستشوی لباس یکم مشکل داشتیم. معمولا صبر می کردم و هر موقع مرخصی میدادن خونه میومدم و لباس هامو می شستم. سربازهایی که از شهرهای دیگه اومده بودن بالاجبار لباس ها رو داخل پادگان می شستن اما متاسفانه تشت و اینجور چیزا نبود. بعضی ها مقداری تاید رو داخل قوطی های نوشابه ریخته بودن و با خودشون آورده و از اون استفاده می کردن. خود پادگان هیچ شوینده ای در اختیار سرباز ها نذاشته بود. بعضی ها هم از مایع دستشویی برای شسشتوی لباس ها استفاده می کردن.
      همونطور که گفتم تشت نبود، به خاطر همین معمولا سرباز ها لباس های سربازی رو با فرچه های فرش شویی می شستن. یعنی یه جایی از دستشور رو خیلی خوب تمیز می کردن. بعدش لباسشون رو اونجا پهن و خیسش می کردن و روش تاید می ریختن و با فرچه فرش روی لباس می کشیدن تا تمیز بشه. بعدش هم آب می کشیدن و لباسشون رو می بردن داخل آسایشگاه تا خشک بشه.
      معمولا این کار رو پنج شنبه ها انجام میدادن تا جمعه لباس هاشون خشک بشه.

  60. آقا داوود سلام ممنون بابت وقت گذاشتنتون بنده یک اسفند 97 اعزامم
    میخواستم بدونم تو آموزشی بخصوص روزهای اول آموزشی میشه برا خونواده زنگ زد؟
    2-آیا توی نیروی انتظامی برای اعطای درجه یا همون دوره کد درجه رو براساس صلاحیت اون فرد میدن یا نه همینطوری میدن؟
    3-فرض مثال من آموزشی رو خارج از استان خودم بیفتم بعد ازآموزشی چطور میتونم توشهر خودم خدمت کنم؟
    4-بعد اینکه مختصر شرح حال تفاوت سربازی یک سرباز صفر و یک سرباز درجه دار فرض مثال استوار رو شرح بدید(به غیر از داستان اینکه تو چه پادگانی بیفتیم که در نظرات بالا بهش پرداختید)
    ممنونم

    1. سلام. انشاالله به سلامتی.
      1. آره میتونید زنگ بزنید. البته همونظور که گفتم باید حتما کارت تلفن از قبل داشته باشید.
      2. برای اعطای درجه، در انتهای دوره آموزشی یکسری امتحانات تئوری و عملی از شما گرفته می شه و بر اساس نتایج این امتحانات درجه شما تعیین میشه.
      3. اگر آشنا و پارتی داشته باشید می تونید ازش کمک بخواید تا کمکتون کنه شهر خودتون بیوفتید. در غیر این صورت، اینکه شما شهر خودتون بیوفتید یا نیوفتید متناسب با نیازهای سازمان انجام می گیره و بعضا هم به صورت شانسی و اتفاقی هست. هر چند که به نظر می رسه ارگان های نظامی برای کاهش هزینه ها، ترجیح میدند که سربازها در شهر خودشون خدمت کنند.
      4. سرباز صفر در دوره اموزشی معمولا شرح وظایف مشخصی داره و هر روز اون طبق برنامه سین هست.
      بعد از دوره اموزشی، وظایف شما متناسب با محل خدمتتون هست و این وظایف با توجه به محل خدمتتون متفاوت هست. مثلا اگر مرزبانی بیوفتید خب وظایف شما کاملا متفاوت هست در مقایسه با وقتی که داخل کلانتری هستید.

  61. سلام.وقتتون به خیر.میخواستم بدونم.مرخصی هایی که تو زمان آموزشی داده میشه جزو آموزشی محسوب میشه یا اینکه نه حساب نمیشه؟! و سوال دیگه اینکه ایام عید ایا مرخصی داده میشه چون بنده 23 بهمن اعزامم هستش.

    1. سلام. مرخصی های آموزشی، جزو آموزشی حساب میشه.
      اگر خدایی نکرده اتفاق خاصی براتون بیوفته که بیش از حد از مرخصی استفاده کنید، (مثلا دو هفته مرخصی موجه یا غیرموجه) چه با دلیل موجه مثل بیماری یا بدون دلیل موجه مثل فرار!، اگر تعداد روزهای مرخصی از یه حد مشخصی بیشتر بشه برای شما جلسه کمیسیون در نظر می گیرن و تجدید آموزش میشین. پس بهتره خارج از زمان های مرخصی که فرمانده به همه سربازهای گروهان میده، مرخصی بیشتری نگیرید که براتون دردسر نشه.
      در مورد ایام عید قانون مشخصی وجود نداره و با توجه به نظر فرمانده مرخصی ها داده میشه. مثلا موقعی که من بودم، نصفی از بچه های گروهان 7 روز اول عید رو مرخصی بودن و نصف دیگه 7 روز دوم.

      1. درسته.ممنون..الان یعنی آموزشی ما 23 بهمن هستش تا 23 فروردین تموم میشه؟ بعد اینکه ما آموزشیمون توی استان خودمون بودش..حالا به یه دلایلی آموزیشیمونو توی استان دیگه انداختن.و توی برگه ی اعزامی که قبلا داشتیم کفایت آموزش زده بودش..اما خلاصه فرستادن مارو آموزشی..حالا ممکنه محل خدمتمون همون استان خودمون باشه؟!

  62. سلام سه شنبه اعزامم و متاسفانه تصادف کردم و کل پولی که میبرم پادگان بیست تومنه به خیاط اینا باید پول بدیم ؟ یا کلن باید بابت چیزی بهشون پول بدیم؟ چقدر

    1. سلام. من یادم نمیاد برای خیاط پول داده باشم و اگر پولی هم دادم فکر کنم خیلی مبلغ کمی بود. بابت موارد دیگه هم من یادم نمیاد پولی گرفته باشند.

  63. سلام خداقوت
    این برگه سبزی ک میگین همون برگه اعزام ب خدمته ک از پلیس بعلاوه ده می گیری و مشخص میکنه کدوم پادگان و ارگان باید خدمت کنی یا تفاوت داره ؟ چون برگه یا نامه ای ب آدرسی ک زمان پست دفترچه اماده ب خدمت نوشتم نیومده و مستقیما از پلیس بعلاوه ده ، برگه اعزام ب خدمت گرفتم

    1. سلام. اسم و رنگ برگه ها دقیقا یادم نیست. یه برگه هست که نوشته شده شما باید در یک تاریخ مشخص خودتون رو در پادگانی که محلش مشخص شده معرفی کنید. این برگه رو من دو هفته قبل از اعزامم از پلیس +10 گرفتم. البته وقتی چند روز به اعزامم هم مونده بود به آدرسی که توی دفترچه نوشته بودم هم ارسال شد. اگر اشتباه نکنم یه برگه دیگه هم همون روز اول ثبت نام برای سربازی می گیری که توی اون تاریخ اعزام نوشته شده. اون رو هم با خودت ببر. حتما از پلیس +10 هم سوال کن. من مدت ها از دوره آموزشی سربازیم می گذره و جزییاتش دقیقا خاطرم نیست.

  64. سلام من معاف از رزم هستم خاستم بپرسم معاف از رزم ها کارشون راحته یا سخت تر؟

    1. سلام. پادگانی که من بود معاف از رزم ها کمتر رژه می رفتن و یکم فرمانده ها بیشتر هواشون رو داشتند. مثلا اگر تنبیهی می خواستن انجام بدن شرایطشون رو درک می کردن. اما در مورد تیراندازی و نگهبانی و سایر موارد عینا مثل سایر سربازها باهاشون برخورد میشد.

  65. سلام داوود جان ممنون بابت مطلب مفیدت، من اول اسفند 97 تاریخ اعزامم هست و یه سوال خیلی مهم دارم که شدیدا نگرانش هستم
    متاسفانه وابستگی شدید (اعتیاد) به قرص متادون دارم میخواستم بدونم میتونم این قرص هارو ببرم داخل پادگان؟ ضمنا قرص ها توی ورق نیستن و بصورت فله هستن،اگ ورق دار گیر بیارم میشه؟
    اگر به هیچ وجه امکان بردنش نیس تکلیف شخصی مثل من چیه؟

    1. سلام. راستش روی قرص خیلی حساس هستند. من یادم میاد یکسری قرص هایی نیاز داشتم مصرف کنم و همیشه از من سوال می پرسیدن که این قرص مربوط به چی هست و چرا مصرف میکنی. در مورد قرصی که مصرف می کنی فکر می کنم به احتمال بسیار زیاد بهت گیر بدن. البته من نمیدونم چرا قرص متادون رو استفاده میکنی. اگر واقعا بهش نیاز داری و دکتر برات تجویز کرده، نظر دکترت رو ببر و به پزشک پادگان نشون بده. اگر واقعا نیاز به مصرفش داشته باشی و دکتر پادگان قانع بشه، اجازه مصرف بهت میدن.
      اگر نیازی به مصرف این قرص نداری و وابستگیت هم شدیده، اگر علاقه داری این وابستگی رو کنار بذاری، می تونی از این فرصت سربازی استفاده کنی. اونقدر سرت شلوغ میشه که شاید کمتر برای مصرفش تحت فشار قرار بگیری.
      من سربازهایی رو دیدم که مثلا موادی مثل سیگار، تریاک و ماده مخدر ناس رو مصرف میکردن و اعتیاد داشتن، فرمانده هایی که من همیشه نوشتم خیلی بداخلاقن، خیلی پدرانه میومدن و صحبت می کردن که اگر واقعا به موادی اعتیاد دارید، به ما بگید و ما کمکتون می کنیم.

    1. سلام. دمپایی خودشون میدن. حوله حموم نمیدن ولی حوله دست فکر می کنم دادن. دقیقا یادم نیست.

  66. اقا سلام
    دمتون گرم
    میگم من میتونم دوره اموزشی(مالک اشتر اراکم) ماشینمو ببرم با خودم؟؟میذارن ببرمش تو؟؟

    1. سلام. مخلصم مهدی جان. راستش منظورتو درست متوجه نشدم. دوره آموشی می بایست کاملا در اختیار پادگان نظامی باشی و فرصت این رو نداری که از پادگان خارج بشی و بتونی از ماشینت استفاده کنی. اگر هم منظورت اینه که ماشینتو ببری و بعد آخر هفته اگر مرخصی دادن بتونی استفاده کنی، راستش جایی که من آموزشی بودم، سربازی رو ندیدم که ماشین با خودش بیاره. کلا پیشنهاد من همیشه این هست که در سربازی هرچقدر وسایل قیمتی و با ارزش با خودتون کمتر ببرید، خیالتون راحت تره.

  67. سلام من ارتش افتادم
    یه سوال داشتم … قبل آموزشی باید حساب بانکی باز کنم یا میشه بعدا هم برم بانک افتتاح کنم؟

    1. سلام. وقتی برای ثبت نام برای خدمت سربازی به پلیس +10 تشریف می برید، ازتون می خوان تا یک حساب در یکی از بانک ها، فکر کنم سپه، باز کنید.

  68. سلام و خسته نباشید
    من 1 اسفند اعزامم
    میخواستم بدونم وسایل باید ببرم یا خیر؟
    مکان پرندک…
    میگن اولین روز معرفیه بعد میفرستن خونه مسگن سه روز دیگه بیایید درسته؟؟

    1. سلام. من پرندک نبودم. روز اول ما رو خونه نفرستادن. یک هفته ما رو نگه داشتن و یک مرخصی یک روزه بهمون دادن. بعضی وقت ها شنیدم در بعضی از پادگان ها، روزهای اول اصلا مرخصی نمیدن. به نظرم وسایل با خودتون ببرید.

  69. توی هر سایتی میری . هر کسی برای خودش چیزی درباره آموزشی نوشته. یکی گفته وسایل هیچی نبرید و خودشون میدن و اونجا جا نیست. یکی دیگه نوشته ملافه اضافه ببرید برای تخت و خوراکی و لباس گرم و… آخر نفهمیدیم که حرف چه کسی را باید گوش کنیم. ? من پادگان نیروی انتظامی باهنر کرمان افتادم. توضیحاتی که توی سایت ها درباره بردن وسایل نوشته شده آدم را گیج میکنه. یکی نوشته بود فقط مدارکتون را ببرید. مشکل این هست که خود سایت نظام وظیفه چیزی نگفته که چه وسایلی با خودمون ببریم.

    1. نیما جان، وقتی آموزشی میری بعد از چند روز یکسری وسایل استحقاقی بهت میدن. مثل شرت، زیرپوش، دمپایی، صابون، شامپو، لباس پنبه ای گرم، پوتین، جوراب، ظرف غذا، مسواک، خمیردندون، لباس نظامی. خب حالا اگر فکر میکنی این وسایل استحقاقی برات کافیه می تونی هیچ وسیله ای با خودت نبری. من برای راحتی و آسایش خودم، وسایل بیشتری بردم و خیالم خیلی راحت بود. مثلا اگه یکم سرمابخوری و نیاز به قرص داشته باشی، باید بری از کلی آدم امضا بگیری تا بهت اجازه بدن دکتر پادگان رو ببینی. من نوشتم اگه قرص سرماخوردگی و استامینوفن با خودت ببری خیلی راحت میتونی هر وقت نیاز داشتی مصرف کنی. پادگان هیچ وقت بهت قفل و زنجیر نمیده، پس باید حتما خودت اینو با خودت ببری. مثلا حتی شاید بهت ظرف غذا نرسه، پس برای آسایش خودت هم که شده یه بشقاب و یک قاشق با خودت ببر.

  70. سلام داود جان
    مرسی مطالبت خیلی بدرد خورد♥️
    من اعزامی ۹۷/۱۲/۱۹ام
    پدرم نظامی بوده فوت شده
    داداشمم نظامیه
    راهی هست که آموزشی راحت تری داشته باشم :/ ؟
    یا توی سربازی منطقه خودمون بیفتم؟؟

    1. توی پادگانی که من بودم کمد داشتم. اما دوستم بهم گفت که کمد نداشتن و وسایل رو زیر تخت یا احتمالا توی یه جای مخصوص که بهتون میگن میبایست بذارید. پس حتما قفل کوچیک با خوتون ببرید.

      1. سلام داوود جان ممنون بابت مطالب زیبات و جواب دادن به کامنت های?❤
        بچه ها جسارتا میخواستم بپرسم من متاهل هستم ولی خانومم شهر خودشون هستش و من آموزشی رو که میدونم صددرصد میتونم تو پادگان بمونم ولی تو یگان حتی اگه شهر خودم باشم بازم میتونم تو خوابگاه بمونم یا نمیتونم؟؟بعدش میخواستم بپرسم به خاطر متاهل بودن کسری هم میدن تو دوران خدمت؟؟
        ممنون میشم مثل بقیه دوستان جواب سوالم رو بدید???

        1. سلام احمد جان. در طول مدت آموزشی باید به صورت کامل در اختیار پادگان باشی. بعد از دوره آموزشی هم، بستگی به نظر فرمانده و پادگان داره. شاید مجبور باشی داخل پادگان بمونی و شاید هم بهت اجازه دادن که از پادگان خارج بشی. تا جایی که من اطلاع دارم، اینکه متاهل باشی کسری خدمت نمیدن. البته من اخیرا از قوانین جدید اطلاعی ندارم. متاهل بودن فقط یه امتیاز داره که احتمال اینکه توی شهر خودت خدمت کنی بالاتر میره.

  71. سلام خسته نباشید مرسی از اطلاعاتتون قفل و زنجیر باید در چه سایز هایی بریم و اندازه کیفی که میدهند چقدر است

    1. سلام. قفل خیلی بزرگی انتخاب نکنید. قراره درب ساک خودتون و یا کمد خودتون رو باهاش قفل کنید. زنجیر هم والا نمیدونم چه اندازه ای دقیقا با خودتون ببرید. من زنجیر رو به این دلیل گفتم ببرید که شاید درب کمد، محل مناسبی برای زدن قفل نداشته باشه و بنابراین شاید داشتن یه زنجیر کمک کنه تا بتونید درب رو قفل کنید.
      من نیروی انتظامی بودم و یک کیف استوانه ای نسبتا بزرگ بهم دادند و می تونستم وسایلمو داخلش بذارم و این کیف رو روی کولم بندازم. بعد از آموزشی، تمام وسایلی که در بالا گفتم رو داخل همین کیف گذاشتم و اعزام شدم.

  72. داداچ همه چی رو گفتی الا اصله کاری، کافور که میریزن توو غذا توو چه مرحله ای از طبخ میریزن؟ میشه اگر قسمت شد و خودمونو جا کردیم توو آشپزخونه پادگان واسه خودمون نریزیم و با این معضله جهانی رو در رو بشیم و شکستش بدیم؟ D:

    1. شایان جان، فکر نمی کنم در غذاهای سربازی کافور بریزن. در طول دوره خدمت، اینقدر سرتون شلوغ میشه و خسته میشید که نیازی به ریختن کافور نیست! فرصت فکر کردن به مسائل متفرقه رو ندارید.

      1. سلام من 19/12/97 یعنی ۴ روز دیگه اعزامم
        آموزشی افتادم سماجا کهریزک
        خواستم بدونم کسی اطلاع داره چه جور پادگانی هست؟
        و این که تقسیمات این پادگان بیشتر به کدوم ارگان ها صورت میگیره؟
        و این که من فوق دیپلم دارم احتمالا چه درجه ای به من میدن؟
        در آخر هم ممنون بابات اطلاعات مفیدتون

  73. سلام 97/12/19تاریخ اعزاممه پادگان شهید باهنر کرمان اما محل زندگیم کرج هستش تک فرزن هم هستم .چن تا سوال دارم اولیش این ک بعد از اموزشی میتونم بیام شهر خودم؟
    دومی این ک از کرج تا کرمان خودشون میبرنمون ب پادگان ؟
    و سوم این ک این پادگان سخته یا نه اگه اطلاعی داری ممنون میشم بهم بگید

    1. 1. اینکه شهر خودتون بخواید بیوفتید یکم شانسی هست. ولی اینکه تک فرزند هستید می تونه بهتون کمک کنه که شانس بیشتری داشته باشید. اما دست روی دست نذارید و هر کاری می تونید انجام بدید. مثلا اگر آشنایی چیزی دارید شاید بتونن براتون کاری انجام بدن.
      2. نمیدونم متاسفانه. من شهری که آموزشی بودم نزدیک به محل محل سکونتم بود و نیازی نداشتم منو با اتوبوس ببرن. اما از بعضی ها شنیده بودم که در چنین شرایطی خودشون می برن. بازم بپرسید. من اطلاع دقیقی ندارم.
      3. من در این پادگان خدمت نکردم و اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی اینجا خدمت کرده جواب سوالتو بده.

  74. خیر – اون مدارک بسیج فقط برای سپاه استفاده داره . من ناجا بودم اصلا این مدارک برگ سبز و 30 روزه و … کمکی بهش نکرد . فقط ممکنه توی کسر خدمت کمکی بکنه ولی در مورد اینکه توی اموزشی کمکی بکنه خیر

  75. سلام همسر من بعد تقسیم مرزبانی سیستان افتاده آیا اونجا میتونن همراهشون گوشی داشته باشن خواهش میکنم زود جواب بدید

    1. سلام. آره میشه با خودشون گوشی ببرن اما باید به دژبانی تحویل بدن و هر موقع فرمانده دستور داد می تونن برای ساعاتی از گوشی همراهشون استفاده کنن و می بایست دوباره تحویل بدن.

    1. سلام. من اونجا خدمت نکردم و امیدوارم اگر کسی اونجا خدمت کرده پیامت رو ببینه.

  76. و اینکه اگه یگان هم بیفتم مرز خوبه یا از کسی کمک بخام تا توی شهر خودم خدمت بکنم .
    وضعیت خدمت توی مرز چجوریه و چقدر کسری داره ؟؟

  77. سلام اگه اعتیاد داشته باشی هیچ جوری نمیشه قرص اینا برد داخل و جاساز کرد من یکشنبه هفته بعد اعزامم سپاه افتادم اونم کرمانشاه

    1. خواهش می کنم. جایی که من بودم باشگاه بدنسازی نداشت. من زمستان سرباز بودم و از حدود ساعت 5 عصر تا 8 وقت خالی داشتیم. البته در این مدت باید شام هم میخوردیم و نماز هم می خوندیم.

  78. سلام من تهران زندگی میکنم کارت عادی بسیج دارم با گواهینامه دوره بسیج اطلاعی دارید که تو تهران میوفتم یا نه دوره اموزشی نه دوره اصلی خدمت؟ یا کسایی که باهاتون بودن بومی بودن؟

  79. با تشکر از مطالب خوبتون همچین زمانی که میذارین تا جواب نظرات رو بدید.
    یه سوال داشتم اینه در زمان آموزشی آیا امکان پیگیری و تماشای فوتبال هست؟ اگر که هست شرایطش چجوریه

    1. سلام خواهش می کنم. آسایشگاه ما تلویزیون هم داشت و اگر زمان بازی فوتبال در وقت استراحت سربازها بود، می تونستیم فوتبال رو ببینیم. اما مثلا اگر وقت نماز مغرب و عشا فوتبالی پخش می شد، اجازه فوتبال دیدن نداشتیم و باید بالاجبار نمازخونه می رفتیم. من خودم بازی پرسپولیس و استقلال رو توی آسایشگاه دیدم. یه بار هم یادم میاد بازی الکلاسیکو حدود ساعت 12.30 شب بود و زمان بازی هم توی عید بود، ازشون خواستیم و بهمون اجازه دادن که با صدای کم ببینیم. اما روزهای دیگه هیچ وقت اجازه نمیدادن بازی های نصفه شب رو ببینیم. البته مطمئنم اگر اجازه هم بدن، اونقدر در طول روز خسته میشید که ساعت 9 شب میرید و می خوابید. حتی همین الکلاسیکو هم یادم میاد همه از خستگی خوابشون برده بود و نتونستن تا آخرش ببینن!

    1. سلام مهسا خانوم. من توی آموزشی که بودم کسی رو ندیدم که بخواد بسته پستی دریافت کنه اما جایی هم نشنیدم که نشه بسته ای رو پست کرد.

  80. سلام. خسته نباشید.ممنون از سایت مطلب خوبتون و پاسخهایی که میدین.
    من اهل ارومیه هستم و فوق لیسانس.1 اردیبهشت اعزامم.
    خاستم بدونم امکان داره مثلا به دورترین پادگان ممکن مثل کرمان یا بیرجند بیفتم یا نه؟بخاطر مرخصی میان دوره میگم که با یک یا دو روز مرخصی واقعا نمیشه رفت و برگشت
    سوال بعدیم اینه که همون 1 اردیبهشت که رفتیم نظام وظیفه شهرمون، همونروز با اتوبوس اعزام میشیم یا مثلا میگن برید دوسه روز بعد بیایین؟
    سوال بعدیم این هست که لباسهای نظامی دوره آموزش برای همه یکی هست؟؟مثلا اگه توی 01 باشیم، باید همه لباس خاکی بپوشن یا میتونیم لباسمون رو بدیم فروشگاه و یه لباس دیجیتالی بگیریم بجاش؟؟

    1. سلام.
      1. آره. هر چیزی ممکنه. ممکنه هر شهری بیوفتید. اما احتمال اینکه شهرهای نزدیک تر به محل سکونتتون بیوفتید بیشتر هست.
      2. من آموزشیم نزدیک شهر محل سکونتم بود و نمیدونم جواب سوالتون رو. یعنی من مستقیما همون روز اول رفتم پادگانی که باید خودمو معرفی می کردم.
      3. آره لباس های نظامی دوره آموزش برای هر گروهان یکی هست. مثلا اگر نیروی انتظامی افتاده باشین، باید لباس مخصوص نیروی انتظامی رو بپوشید. لباس زیرهاتون هم باید یکی باشه! دیگه لباس نظامی که جای خود داره!

  81. جناب استاد سوالی داشتم من شرایط معاف کردن خودمو دارم ولی اخه اینکا میگن سربازی ادمو محکم میکنه و مسؤلیت پذیر ایا واقعا راسته و نیازه برم یا اینکه برای کنکورم درس بخونم
    اخه یه ذهنیتی برا خودم ساختم که اگه نرم ادم سوسولی بشم در اینده ایا درسته این فکر؟

    1. والا چی بگم. خب به هر حال وقتی سربازی میری، اتفاقات و سختی هایی رو مجبوری تحمل کنی که می تونه تو رو باتجربه تر کنه. اما به نظر من حتما قرار نیست که سربازی بری و این سختی ها رو بکشی. همین که بری دانشگاه یه شهر دیگه و سعی کنی از همون اول روی پای خودت باشی، هم میتونه تو رو با تجربه تر کنه.

  82. سلام من بچه مشهدم
    ببخشید میخاستم بدونم رو برگه معرفی من زده ف انتظامی استان . ینی استان خودم یا جای دیگ؟ اگ مرزبانی باشی مینویسه مرزبانی یا ن؟

    1. سلام. اینکه منظورش کدوم استان بوده رو از پلیس +10 بپرسید. روی برگه معرفی خودم دقیقا پادگانی که باید آموزشی رو می گذروندم زده بود.
      وقتی میزنه نیروی انتظامی، ممکنه مرزبانی، پلیس راهور یا پلیس در کلانتری ها باشید.

  83. سلام. خیلی ممنون از توضیحاتتون.
    من شوهرم دکتری داره و اموزشی پادگان جوادنیا قزوین افتاده. هیچ راهی وجود نداره که غیر از مرخصی ها مثلا روزی دو ساعت بتونه از پادگان بیرون بیاد؟ چون شغلش طوری هست که خیلی به حضورش نیاز هست. اگر یه مدت کلا در دسترس نباشه خیلی برای شلغش بد میشه

    1. سلام. همه چیز بستگی به فرمانده ها دارند. اگر موافقت کنن، شاید همچین اجازه ای داده باشه ولی احتمالش خیلی کمه.

    1. سلام. در همین صفحه ای که هستید چند بار در مورد گوشی موبایل بردن در سربازی صحبت شده. کافیه فقط CTR+ۤF رو بزنید و کلمه گوشی یا موبایل رو سرچ کنید. کامنت های مربوط رو می تونید ببینید.

  84. سلام من یک اردیبهشت اعزام عجب شیر هستم.تو خونه شدیدا به بودنم نیاز دارن.با رفتنم خیلی اوضاع خونه بهم میخوره.راهی هست بشه تو خدمت معافعیتی هر نوع مدلی باشه رو به هر نحوی گرفت؟
    اینم ایمیلم هست کسی راهی بلد بود برام ایمیل بزنه ممنون
    Rasoul.pd@gmail.com

  85. سلام من ۹۸/۲/۲ اعزامم
    آموزشی افتادم پادگان شهید خضرایی ارتش
    میخواستم بدونم چیزی میدونین از این پادگان؟
    چجوریاس

  86. سلام
    برگه معرفی نامه من زده 2 اردیبهشت اعزامم ولی خانمی که مسول پلیس +10 بود گفت اون روز میری مدارکتو میدی میدون سپاه ولی همون روز اعزام نمیشی! مگه میشه؟ من وسایل ببرم؟ نبرم؟ گیم آو ترونز میتونم ببینم؟ نمیتونم؟
    و آیا من میتونم موذر ببرم برای اصلاح ریش؟ چون ژیلت برقی ندارم از این تیغیاس ک از ته میزنه و میگید از ته اجازه نمیدن!

    1. سلام. در مورد معرفی نامه و اینا نظری ندارم. من روز اعزام با وسایل رفتم و همون روز هم پادگان رفتم.
      من نیروی انتظامی بودم و از ته اجازه نمیدادن ریشامون رو بزنیم. ارگان های دیگه رو دقیقا نمیدونم.

  87. سلام مجدد
    ببخشید اگه بخوام دلمو بزنم به دریا و به کسی که دوسش دارم و میخواد بره سربازی یه یادگاری بدم چه یادگاری بدم به نظرتون بهتره؟ چیزی که توی سرباری خیلی به کارشون بیاد و بتونن همه جا همراهشون ببرن؟؟
    راستی
    یکی از غصه هام اینه که ایشون خیلی به درس علاقه دارن و میدونم که یکی از ناراحتی های اصلیشون دور موندن از فضای درس و فراموشی اون هست.. خواستم بدونم ایا امکانش هست با خودشون کتاب درسی ببرن؟ که بعدا خواستن برای ادامه تحصیل اقدام کنند این مدت از درس دور نیوفتند؟ ایا سالن مطالعه و چیزی به این شکل اونجا هست؟
    ممنون

    1. سلام. سالن مطالعه که وجود نداره اما می تونن در اوقات بیکاری کتاب ببرن و مطالعه کنن. به نظرم کتاب هدیه خوبی می تونه باشه. من خودم توی دوره آموزشی کتاب انسان در جستجوی معنا از ویکتور فرانکل رو می خوندم. بعضی از سربازهای دیگه هم کتاب رمان می آوردن می خوندن و بعضی هاشون هم کتاب های درسی و کنکوری.

  88. سلام وقتتون بخیر ببخشید همسرم میتونه زمان اموزشی اون گردنبند ک حاوی دعابرای رفع خطر هست و همیشه باید همراهش باشه باخودش ببره بهش گیرمیدن ممنون میشم راهنمایی کنین

  89. سلام من اموزشیم آباده شیرازه و باید 2/19 برم میدون سپاه راهشم حدودا دوره چ لوازمی بردارم؟
    گوشی ساده ببرم یا ن همینی ک دارم؟
    ایا اونجا موقع تحویل دادن لوازم مثل گوشی اذیت میکنن؟
    هنگام آموزشی وقتی مرخصی میدن اگر با لباس شخصی باشیم میتونیم هرکاری کنیم؟ مثل سیگارو…

    1. سلام. وسایلی که به نظرم مفید هست رو در همین پست بهش اشاره کردم.
      در مورد گوشی هم وقت ورود و خروج به پادگان باید گوشی رو تحویل بدی که اگه تعداد سرباز زیادی توی صف باشن ممکنه یکم معطل بشی.
      آره دیگه. اگه لباس شخصی باشی، آزاد هستی هر کاری بکنی. البته نه اینکه کارهایی بکنی که به دردسر بیوفتی!

  90. سلام آقای شاکری من مدارکمو فرستادم و ۱۹ خرداد عازمم . چند ماهی هست که مشکل کمر درد پیدا کردم و همین الان درحدی هست که عطسه میکنم کمرم درد میگیره. امکانش هست که حین آموزشی به بهداری یگان خدمتی درخواست بدم و بعد انجام معاینات معاف از رزم بشم؟یعنی حین خدمت معاف از رزم میکنن؟
    مرسی

    1. سلام. آره میشه. به پزشک پادگان مراجعه می کنید و بعدش شما رو برای تشکیل کمیسیون در مورد کمردردتون معرفی می کنند. در کمیسیون پزشک های متخصص مدارک شما رو می بینند و بعدش طبق قانون برای شما تصمیم گیری میشه.

  91. سلام ببخشید منظورتون از قفل کوچک چی هست که برای ساک استفاده کنیم؟ اون وقت کلیدش رو میزارن همراه خودمون موقع آموزش های عملی داخل جیبمون بزاریم؟

    1. سلام. روی زیپ ساک معمولا دو تا زائده هست تا بتونی زیبپ رو ببندی که اگر اونها رو به هم نزدیک کنی، می تونی با یه ققل کوچیک اونها را قفل کنی تا کسی نتونه درب ساکت رو باز کنه. آره کلیدش هم همراهت هست.

      1. سلام جدا میشه گوشی برد ؟ من فکر کردم دوستان با ترس و یواشکی میبرن گوشی رو . اگر میشه گوشی ساده برد اونجا تحویل میگیرن که باز موقع مرخصی تحویل بدن ؟ چون دیگه تلفن کارتی که نیست و وجود نداره تو سطح شهر ، البته سوال دیگه ای هم داشتم که وقت میگیره 🙂

        1. سلام. آره میشه گوشی برد. فقط باید تحویل بدید دژبانی. سوالی دارید بپرسید اگر بلد باشم و چیزی از اون دوران یادم مونده باشه جواب می دم.

    1. سلام. آره. می تونید داشته باشید. اما از یه حدی اگر بلندتر بشه باید کوتاه کنید. مثلا نمی تونید مدل خاصی به ریشتون بدید. توی سربازی ظاهرتون باید نرمال باشه.

  92. سلام من سربازی افتادم تو مرزبانی ناجا البته قبلش آموزشی رو باید تموم کنم بعد برم مرز حالا می خواستم بدونم تو مرز میشه گوشی لمسی برد؟ اصلا گوشی میشه برد؟

  93. سلام
    من ده روز دیگه اعزامم هست نیروی انتظامی کرمان افتادم اردوگاه شهید باهنر
    خواستم بپرسم چه قفلی با خودم ببرم از این قفل های آویز ببرم یا نه
    بعدش برای کسانی که معاف از رزم هستند آیا شرایط بهتر خواهد بود یا نه و برای اصلاح صورتم باید چکار کنم چونکه ریشم خیلی زود بلند میشه

    1. سلام. یه قفل کوچیک ببرید که بتونید ساکتون رو باهاش قفل کنید. یه قف یکم بزرگتر هم داشته باشید تا اگر کمدتون مشکلی نداشت بتونید قفل کنید. قفل آویز با خودتون ببرید.
      برای معاف از رزم ها آره یکم آسونتر می گیرن. مثلا اگه رژه رو اشتباه برید خیلی بهتون گیر نمیدن. یا اگه توی ورزش کردن کم بیارید بیشتر هواتون رو دارن.
      برای اصلاح صورتتون هم می تونید از آرایشگاه پادگان استفاده کنید. یا با خودتون ماشین ریش تراش ببرید. اما اگه ماشین ریش تراش بردید خیلی گرون قیمت نباشه. البته یه مشکلی براتون پیش میاد که احتمالا سربازهای دیگه هم ازتون درخواست می کنن تا ماشین ریش تراش رو در اختیارشون بذارید. خلاصه خودتون باید این مساله رو مدیریت کنید.
      چون به ما هر چند هفته مرخصی میدادن، من صبر می کردم مرخص بشم و ریش هام و موهامو توی مرخصی ها میزدم.

    1. سلام. آره میشه برد. اما باید تحویل بدید. من یادم میاد بعضی روزها اجازه میدادن تا از گوشی ها استفاده کنیم.

      1. سلام و خسته نباشید…ممنون بابت صبر و حوصله و توضیحات خوبتون…منم اگر خدا بخواد یکشنبه ۱۹خرداد اعزامم منتها پادگان شهید قاضی تبریز افتادم ولی محل اعزام زدن میدون سپاه نظام وظیفه تهران?یعنی خودشون میخان مارو ببرن تا تبریز یا تهران تقسیم بندیمونو انجام میدن و لباسامونو میدن؟؟؟
        سوال بعدی اینکه آزمایش یا تست اعتیاد از سربازا میگیرن؟؟؟
        سوال بعدی اینکه اگر کسی از پادگان شهید قاضی تبریز اطلاعی داره لطفا کامنت کنه…فکر میکنم هتل باشه?

        1. سلام. در مورد سوال اولتون مطمئن نیستم بهتره از پلیس +10 بپرسید ولی فکر می کنم اگر در روزی که گفته شده باید خودتون رو معرفی کنید، تشریف ببرید، خودشون شما رو به پادگان مربوط ببرن.
          وقتی که من سرباز بودم، آزمایش یا تست اعتیاد از ما نگرفتن.

  94. سلام…من مشکل جوش صورت دارم و دکتر برام دارو نوشته…ضد افتاب و چندتا داروی مایع که بمالی به صورت و صابون مخصوص….آیا تو پادگان گیر نمیدن و میشه استفاده کرد؟

    ضد آفتاب ک فک کنم ضروری باشه تو فصل تابستان با خودت ببری عجیبه چطور شما ننوشتی

  95. سلام ممنون بابت مطالبتون اونایی ک ارتشن میگفتن یه روتختی و رویه متکا ببرین ک روکش کنید موقعه خواب ک کثیف نشه مجبور شید بشورید و اینکه سنجاق برای انکارد تخت و مهمترین سوالم اینه ک میشه مکمل بدنسازی برد یا نمیزارن ببری؟

    1. سلام. آره موافقم. حرف درستی زدن. حتما اون مواردی که گفتید رو هم ببرید. والا در مورد مکمل بدن سازی اطلاعی ندارم. اگر هم خواستید ببرید ریسک نکنید و مقدار زیادی با خودتون نبرید. ممکنه دژبانی ازتون بگیرن و اینکه بعدا چجوری بتونید دوباره بگیرید دردسر میشه برات.

  96. سلام جناب شاکری
    سوالم اینه چه در زمان آموزشی چه زمان که کد میخوری چه بعد تقسیم بندی برای ادامه خدمت و چه زمان تسویه ،چه مدارکی باید همراهمون باشه و با خودمون ببریم (دیگه ببخشید زیاد چه تو چه شد 🙂 )

    1. سلام. راستش من خیلی فاصله گرفتم از اون دوران و یادم نیست دقیقا. خب کارت ملی که باید حتما همراهتون باشه. قبل آموزشی هم وقتی میخواین خودتون رو معرفی کنید برگه سبز و سفید، همون برگه ها که میگه کجا افتادین و کجا باید خودتون رو معرفی کنن، باید داشته باشین. برگه واکسیناسیون رو هم با خودتون ببرید. توی دوران آموزشی هم یکسری مدارک هست که برای یگان باید با خودتون ببرید. مثلا زمان ما یه کارتی بود که بهش می گفتن فکر کنم کارت نماز! که نشون میداد امتحان نماز و ارکان دین و اینا رو بلدیم. اون رو هم باید با خودمون می بردیم. راستش خیلی جزییاتش یادم نیست.

    1. خب موقعی که من هم رفتم بعضی ها تو آموزشی قاچاقی می آوردن. اما ریسکش خیلی زیاده. اگر گوشی رو بگیرن براتون کمیسیون تشکیل میشه و میوفتید توی دردسر

      1. بستگی به جایی داره که میوفتی. جایی که من بودم چون تو پاسگاه بود نمی شد گوشی ببری.

  97. سلام خدمت همه ی دوستان. من یه سوال داشتم میخواستم بدونم در دوران اموزشی ایا اگه حرفه ای بلد باشی ازت استفاده میکنن . مثلا اگر اشپز باشی یا ارایشگر ازت استفاده میشه یا این شغلا رو خود کادری ها فقط انجام میدن؟ من شغلم ارایشگریه میخاستم ببینم اصلا بگم بهتره یا کار اضافی ازم ممکنه بخوان؟ ممنون میشم اگه کسی اطلاع داره بگه

    1. سلام. آره اگه حرفه ای بلد باشی که به دردشون بخوره از شما استفاده می کنن. مخصوصا آشپزی و آرایشگری. اونها از خداشونه که از سربازهایی که کاربلد هستند استفاده کنند.

    1. سلام. آره. شرت سربازی یکی از لوازم استحقاقی هست. می تونن به خاطر اینکه شرت سربازی رو نپوشیدی بهتون گیر بدن. یادم میاد همه رو میبردن توی حیاط پادگان و می گفتن لباس های سربازی رو در بیارین تا ببینیم زیرپوشی که بهتون دادیم رو پوشیدین یا نه. اگر کسی رکابی پوشیده بود بهش گیر میدادن.

  98. سلام. داود جان میشه ازین انبرهای چند کاره با خودم ببرم؟ ازینا که همه چی مثل در باز کن کنسرو و چاقو و چیزای مختلف دیگه داره.

    1. سلام. اشیایی که خیلی نوکشون تیز باشه رو بهتون اجازه نمیدن. چون که ممکنه کسی با این اشیا به بقیه سربازها یا خودش صدمه بزنه.

  99. سلام خدمت دوستان عزیز .
    بچه ها چندتا توصیه دادم خدمتتون حتما گوش کنید که به دردتون میخوره
    اول اینکه کسایی که میخان برن خدمت ، حتما قبل خدمت پرونده بسیجتونو تکمیل کنید و کاراشو بکنید که بعدا به مشکل برنخورید برای کسری خدمت ، سعی کنید حتما از لحاظ بسیجی با توپ پر برید خدمت که خیلی با ارزشه کسری بسیج توی سربازی
    دوم اینه حتما حتما حتما از پادگان های سپاه و ارتش و این موارد که توی شهرتون یا استانتون برید پذیرش کنید که خدمتتون بیفته تو استان یا شهر خودتون چون خیلی این مورد اگه پیگیرش نشید توی سربازی بخاطرش حسرت میخوردید که ای کاش میوفتادم شهر خودم . ( من خودم قبل خدمت رفتن گفتم کاش جای دوری بیفتم که زود بگذره و دوری از خانواده رو بفهمم و این داستانا که بعدش به غلط کردن افتادم و خیلی پشیمون شدم )
    نکات جالب راجب خدمت :
    بهترین دوستاتون ، دوستای دوران اموزشیتون هستن و بهترین دوران خدمت همون آموزشیه !
    سعی کنید توی هرجا هستید با اونجا خودتونو وفق بدید
    هی به رفتن فک نکنید و روزشماری نکنید ،باور کنید اینطوری خیلی سخت میگذره براتون
    بعد آموزشی
    وقتی تقسیم شدید به استان های مختلف. وقتی میرید ستاد فرماندهی اون استان ، سعی کنید توی همون مرکز پذیرش کنید که توی ستاد ها بیفتید ، میتونید برید قسمت های مختلف ( مثلا من نیروی انتظامی بودم وقتی رفتیم ستاد فرماندهی بچه ها میرفتن عقیدتی ، بازرسی ، نیرو انسانی ، اشپزخونه میگفتن سرباز میخاید
    و بعضیا با همین کار توی ستاد خودشونو جاگیر میکردن چون خدمت توی ستاد ها و مراکز فرماندهی خیلی عالیه )
    توی سربازی سعی کنید با داشته هاتون حال کنید (گوشی لمسی نیس ،ساده هست ! ساده نیست ؟ کتاب هست / نظافت هست ! همش ۲۰ دقیقس / پست هست ! همش ۲ ساعته یا ۴ ساعت / سربازای عوضی پایه بالا هست ! فحش های ابدار هست ?
    من خودم اموزشیم پادگان شهید دستغیب جهرم بود که هواش بشدت گرم و خشک بود ولی عشقمون این بود ظهر پنجشنبه تا عصر جمعه میزاشتن بریم بیرون و با بچه ها کل شهرو میگشتیمو عشقو حال میکردیم
    خودم خوزستان بودم وقتی تقسیم اومد همه رفیقام افتادن اصفهان و من افتادم هرمزگان ،خیلی ناراحت شدم اما رفتم بندرعباس و دوستامم توی اصفهان هرکدوم یه جایی افتادن که هیچوقت دیگه همو ندیدن و اکثرا جاهای بدی افتادن
    بندری که من افتادم انقد هواش شرجیه و گرمه که ساعت ۵ونیم صبحی ۵ دقیقه نظافت میکنیم حیاطی رو سرتاپامون میشه خیس عرق …
    خلاصه الان ۴ ماه از خدمتم گذشته
    یادمه روزای اول خدمت توی اموزشی میگفتم خدایا کی میشه ۱۰ روز از خدمتم بگذره ولی الان ۴ ماهش رفته
    اگه خدا بخاد ۶ ماه کسری بسیج و اب و هوای بد دارم و ۱۲ ماه دیگه از خدمتم مونده
    همه خدمت میکنن و میگذرونن این دوره رو سعی کنید اینو یک تکلیف بدونید و مطمعن باشید چندماه دیگه تموم میشه و شما میرید و هیچوقت دیگه هم فرمانده های بد و سربازای عقده ای پایه بالاتر از خودتونو نمیبینید ، و برمیگردید سر زندگیتون و همه کارهایی که توی خدمت دوست داشتید انجام بدید رو انجام میدید .
    [سخت بگیری و کما بزنی و همش به خونه فک کنی و عشقت تنهاس و اینا ، روزت شب نمیشه
    پشت این دیوارای بلند هیچ خبری نیس همه دارن به عادی ترین شکل ممکن زندگیشونو میکنن و شما هم بعد خدمت بهشون ملحق میشید .
    ببخشید طولانی بود منتها خودم خیلی سختی دیدم توی خدمتم و خیلی هم ازش مونده و گفتم بهتون بگم که از این لعنتی یه غول نسازید و به فکر فرار و غیبت کردنو اینا هیچوقت نباشید که هیچکس جز خودتون ضرر نمیکنه ، درسته کارت پایان خدمت شاید به درد خیلی از ماها نخوره اما نداشتنش هزارتا مشکل برامون درست میکنه بعدا و حسرت میخوری که چرا نرفتم خدمت ، چرا فراد کردم ،چرا غیبت کردم و…
    توکل کنید به خدا و وظایفتونو درست انجام بدید که کسی بهتون گیر نده و اعصابتونو خراب کنه .
    یا علی

  100. سلام آقای شاکری
    من چند هفته ی دیگه اعزامم چندتا سوال دارم که شاید بعضیاش خنده دار به نظر بیاد ولی اینو بگذارید به حساب صفر کیلومتری !
    1- لباسایی که روز اول تنمون هست رو میشه موقع خوابیدن توی پادگان استفاده کرد؟مثلا پیراهن ساده؟ یا باید زیرپوشی که بهمون میدن رو بپوشیم؟ در مورد شلوار گرم کن چی؟
    2- جایی نوشته بودید حمام کردن یک سری تایم به خصوصی داره که باید اجازه ش داده بشه میخواستم بدونم این در مورد مستراح رفتن هم صادقه؟! یا اون دیگه مشکلی نداره؟! البته زمان بیکاری منظورمه
    3- به ریش و اینا زیاد گیر نمیدن مثلا با طول 5-6 سانتیمتر؟ یا به ارگانش بستگی داره؟
    4- ساعت مچی عقربه ای مشکلی نداره ببریم؟
    5-لباس و پوتین و کوله رو همون روز اول میدن؟ نیازی به تهیه لباس نداریم؟
    6- جایی که آموزشی میوفتیم، دوره ی خدمتم همون ارگان هستیم یا بعد از آموزش امکانش هست مثلا از ارتش بیوفتیم نیروی انتظامی؟
    7- خواستم بدونم چه سایز قفلی برای ساک مناسبه یعنی قطر زبانه ش 1-2 سانتی باشه میخوره به ساک؟ از این برنجیها منظورمه. یا خیلی کوچکتر. چون یدونه دارم دیگه قطرش خیلی کمه و با یه پیچ کشتی شاید بکشنه
    (البته من چیز گرونی فکر نکنم با خودم ببرم بیشتر میترسم کسی چیزی نندازه توی ساکم)
    8- به نظرتون چند درصد احتمال داره دوران خدمت نزدیک محل زندگی بیوفتیم؟ میگن سربازان بومی میگیریم، ولی الان دوستم خدمتش جای دوریه در حالی که آموزشیش توی شهر خودش بود !
    شرمنده اگر طولانی شد

    1. سلام.
      1.باید از لباس هایی که خودشون میدن استفاده کنید.
      2. هر زمان خواستید می تونید مستراح برید!
      3. به ارگانش هم گویا بستگی داره. ریش ها اگه از یه حدی بلند بشن گیر میدن. تیپ و ظاهر کاملا باید نرمال باشه.
      4. نه می تونید ببرید. ترجیحا گرون قیمت نباشه.
      5. همه وسایل لازم رو در روزهای ابتدایی بهتون میدن. لازم نیست چیزی تهیه کنید.
      6. هر ارگانی بیوفتید باید در همونجا خدمت کنید. مثلا نمی تونید از ارتش برید نیروی انتظامی.
      7. دو تا قفل ببرید. یکی کوچیک یکی کمی بزرگتر. یکی برای ساکتون و دیگری برای در کمدتون.
      8. خیلی شانسیه. هر جایی ممکنه بیوفتی. بستگی داره به نیاز ارگان های نظامی.

  101. سلام .. ممنون از مطلبتون ، تمام کامنت ها رو خواندم و سوال جدیدی دارم ..
    بنده اطلاعات عقیدتی ، علمی و کامپیوتری زیادی دارم . اگر این پتانسیل از افرادی که در آموزشی به سرباز ها آموزش میدن بیشتر باشه ، ممکنه بتونی برای سرباز ها کلاس بذاری .
    و دوم اینکه اگر بتونی خیلی موفق عمل کنی آیا تاثیری در تقسیم بعد از آموزشی داره ، که بتونی انتخابی روش داشته باشی.
    یعنی طرحی هست که سرباز ها رو تفکیک یا امتیاز بندی کنه ؟

    1. سلام. راستش توی دوره آموزشی بیشتر از سربازهایی استفاده می کردن که کار فنی بلد بودن مثل نقاشی، لوله کشی. کارهای کامپیوتری و این جور چیرا به دردشون نمی خورد. موقعی که من بودم طرحی نبود که سربازها رو امتیاز بندی کنه. الان رو نمی دونم.

  102. سلام و خیلی ممنون از توضیحات کامل و پاسخ به تک تک نظرات. من وزنم زیاد هست و میخوام برم سربازی. میخواستم ببینم لباس در همه سایز ها دارن؟:) یا اینکه خودم باید از بیرون تهیه کنم؟

  103. قبل از اینکه برا دوره آموزشی راه بیوفتم از خونه وسایل رو باید تو کوله پشتی که میخرم بزارم!؟
    و اینکه این کوله پشتی را باید از کجا خرید!؟ کوله خاصی هست که بایستی بخرم!؟ یا هر کوله پشتی میشه!؟

    1. یه ساک معمولی با خودت ببر. وسایلی که لازم داری رو بریز داخلش. بعدش که رفتی آموزشی، بعد از یه مدت یه کوله مخصوص خودشون بهت میدن.

  104. بعد اینکه از بابت قفلی که برا کمد میشه در نظر گرفت! چه نوع قفلی خوبه!؟ قفل آویزر یا …

  105. عادت خوردن غذا با چوب غذا خوری یا همون Chopsticks دارم مجاز هست یا استفاه از قاشق و چنگال اجباره!؟

    1. والا مهدی جان من تا حالا توی سربازی ندیدم کسی به جز قاشق و چنگال چیز دیگه ای با خودش بیاره. اما حتما یه قاشق و چنگال هم با خودت همراه داشته باش. توی سربازی اونقدر خسته میشی و بعید می دونم اونقدر برات مهم باشه که حتما از چوب غذاخوریت استفاده کنی!

      1. آدم شکمویی نیستم و از اتلاف وقت هم متنفرم!
        از بابت تمیزیش نسبت به قاشق و چنگال که کار خاصی نداره تأکید دارم روش!
        در هر صورت ممنون از اینکه جواب دادی!

      2. سلام،من ۶/۱۹ اعزامم برای نیروی هوایی سپاه من کف پام صافه و زانو درد هم دارم،برای این مشکل چ کاری کنم دفترچم هم پست کردم، ایا الان میتونم اقدام کنم شاید تخفیفی شاملم بشه.یا تو دوره آموزشی باید بگم… لطفا راهنماییم کنید

        1. سلام. چون دفترچه رو ارسال کردید الانش رو نمیدونم از پلیس +10 بپرسید اما اگه آموزشی رفتی با پزشک پادگان هماهنگ کن. اگر واقعا مشکل خاصی داشته باشی می تونی بری کمیسیون پزشکی برای معافی یا معاف از رزم بگیری. برای این جور کارا باید خیلی آدم پیگیری باشی و پیله!

  106. اقای شاکر ممنون بابت پاسختون
    فقط اینکه همه جا میگن لباس گرم ببرید
    زیرشلواری ببرید
    بالاخره ببریم یا نه؟
    موقع خواب باید با شلوار نظامی بخوابیم؟
    و اینکه قیچی اصلاح دارم نوکش زیاد تیز نیست و خب مال اصلاحه، نباید ببرم؟ اگر بگیرن ازم، همون اول کار برام جریمه رد میشه؟؟؟؟ یا فوقش میذارنش کنار؟
    خیلی ممنون

    1. شلوار پنبه ای گرم بهت میدن. من چون آموزشیم زمستون بود، شلوار پنبه ای بهمون میدادن و موقع خواب از اون استفاده می کردیم. قیچی رو می تونی ببری و اگر بگیرن جریمه ای که برات رد نمیشه. ولی اینکه دوباره بهت برگردونن یا نه رو نمی دونم.

  107. سلام به همه دوستان
    من هم به اميد خدا اعزام يكم شهريور هستم به پادگان المهدي بابل لطفا اگر كسي اطلاعاتي از اونجا داره به من هم بگه

  108. سلام
    وقت بخیر

    ببخشید داخل آموزشی میزارن ساعت مچی همراه داشته باشیم؟ و اینکه اگه سخت گیری زیاد میکنن داخل بردن ماشین اصلاح پس چطوری انتظار دارن ریش ها رو کوتاه کنیم؟

    1. سلام ساعت مچی آره میتونید ببرید. برای اصلاح ریش ها یا باید از زمان های مرخصی توشهری و ساعتی استفاده کنید و یا برید داخل آرایشگاه پادگان. البته من خیلی کم پیش اومد که از آرایشگاه پادگان استفاده کنم. چون اکثرا شلوغ بود و علاقه ای نداشتم با ماشینی که هر روز سر کلی سرباز رو میزنه اصلاح کنم.

  109. سلام. آقا من پایه خدمتی تیر هستم. الان دوره آموزشی م تموم شده، باید خودم رو به فاتب معرفی کنم. برای معرفی خودم در ستاد فرماندهی تهران باید لباس شخصی برم یا لباس آموزشی رو بپوشم؟ وسیله چی ببرم با خودم؟

    1. سلام. من خدمتم یه شهر دیگه به جز شهر محل آموزشیم بود. با لباس شخصی رفتم. وقتی به ستاد فرماندهی رسیدم یه اتاق کوچیک بود که بهم گفتن برو لباس شخصیتو عوض کن و با لباس نظامی اجازه ورود بهم دادن. وسایل شخصی هم همین چیزایی که نوشتم رو برداشته بودم. البته فک کنم مواد غذایی زیاد با خودم نبرده بودم. وسایل ضروری.

    1. سلام. چند سال قبل که من سرباز بودم برای صافی کف پا یا زانو درد معافیت نداشت. الان رو نمیدونم. اگر برای معاف از رزم اقدامی نکردید و وارد آموزشی شدید، با پزشک پادگان صحبت کنید. اگر واقعا مشکلتون جدی باشه شما رو به کمیسیون معرفی می کنن. توی کمیسیون پزشکی تصمیم گیری میشه براتون. مثلا می تونن شما رو معاف از رزم کنن یا معاف از ورزش و تیراندازی بکنن. یا اگر واقعا مشکل جدی داشته باشید و بندی برای معافیت وجود داشته باشه ممکنه معاف هم بشید.

    1. سلام. متاسفانه اطلاعی ندارم. امیدوارم اگر کسی پیامتون رو میخونه بتونه بهتون جواب بده.

  110. دوستانی که اعزامشون توی فصل های گرم سال و یا تو مناطق گرمسیره کشوره حتما به همراه خودشون دو عدد پودر بچه ی بزرگ به همراه داشته باشند وگرنه قطعا دچار مشکل سوختگی کشاله ی ران میشند و واقعا معنای زجر کشیدن رو در حین تمرینات متوجه میشند به این کهنه سرباز اطمینان کنید تو این مورد پیشگیری خیلی بهتر از درمانه

    1. سلام. همین هایی که نوشتم رو ببین کدومش بیشتر به دردت می خوره بردار. من همشو برده بودم.

  111. سلام من اعزامی دی نود و شش هستم ما که رفتیم ارومیه وسایل مانند تیغ و برنده و.. نمیزان ببریم همه رو سربازای یگان اونجا ورمیدارن وسایل گران قیمت هم به هیچ وج نبرید میدزدن همیشه قفل همراه داشته باشید و با عزض معذرت شورت زیپ دار پول همراه داشته باشید اما به مقدار لازم مثلا برگه شهری یا تو پادگان دفترو خودکارو و… اینا لازم دارید و خواهشا نزارید سربازای یگان ازتون اشخوری بکشن با تشکر ….

    1. سلام اقا یه سوال تیغ نمیزارن ببریم پس چجوری اصلاح کنیم موهای بدن رو و در مورد اش خوری هم اگه میشه بیشتر توضیح بده تو چه مواردی تو روشون باید وایساد

      1. سلام. ژیلت با خودتون ببرید. در مورد آش خوری هم دیگه مربوط میشه به خودت. من توی دوره سربازی توی روی کسی وانستادم چون حوصله دردسر و اضافه خدمت و استرس و اینجور چیزا رو نداشتم. اما خب بعضی از سربازها بودن که خیلی فرمانپذیر نبودن. دیگه هر کسی یه جوریه توی سربازی.

    1. سلام. ریش پروفسوری که نمیشه بذاری. یا باید ریش ها تو با ماشین بزنی یا در حد معقول بلند باشه.

  112. سلام من یک ابان اعزامیم هست هنوز برگه ی سفیدم نیومده خواستم به بقیه دوستان سرباز اطلاع بدم که دوران اموزشی خوشبختانه یا بدبختانه ۳ ماهه شده!! 🙁

    1. سلام. مدرک تحصیلی روی درجه تاثیر داره. در مورد تک فرزندی نمیدونم جدیدا چقدر تاثیرگذار هست.

  113. سلام ممنون بابت اشتراک گذاری اطلاعاتتون میخاستم ببینم مو چین میشه برد ؟
    نمیگن تیزه و فلان؟

  114. آقای شاکری سلام
    میخواستم بدونم پادگان ها باشگاه بدنسازی هم دارن؟
    یا یه وقتی میدن که بزارن تمرین کنی؟
    و سوال دیگه اینکه اگه رشته رزمی بلد باشی اونجا بدردشون میخوره و واسشون استفاده داره یا نه؟

    1. سلام. باشگاه بدنسازی که نداره اما عصر ها یکم وقت اضافی دارید که اگر دوست داشته باشید می تونید تمرین کنید. بیشترین چیزهایی که به دردشون می خورد کارهای فنی مثل نقاشی و برق کشی و اینجور چیزا بود. اما فکر می کنم اگر ورزشی رو به صورت حرفه ای بلد باشید شاید توی تیم های نظامی ازتون استفاده کنن.

        1. یک مطلبی در مورد برنامه سین و اینکه توی آموزشی یک روز رو چجوری می گذرونین نوشتم. (برنامه سین) می تونی این مطلب رو بخونی. معمولا عصر ها یکم وقت شاید در حد یک ساعت دو ساعت اضافه بیاری. البته خیلی از سربازها ترجیح میدادن از این وقت های اضافه برای خواب و استراحت استفاده کنن. اما من یادم میاد یکی از سربازها عصرها می دوید. دیگه بستگی به خودت داره.

          1. شرمنده سوالام زیاد شد
            برنامه سین رو خوندن اینکه ورزش اجباری هم میدن باز خوبه
            ولی این وقتی که عصر ها هست فقط مربوط به دوره آموزشی بعد دوره آموزشی هم وقت اضافی میاریم؟

          2. بعد دوره آموزشی بستگی به محل خدمتت داره. ممکنه اداری باشی و صبح تا ظهر خدمت کنی یا اینکه بیوفتی تو کلانتری یا پلیس راهور یا هر سازمان و ارگانی که نیاز داشته باشن. نمیشه نظر قطعی داد.

  115. سلام
    دکتر برام لوسیون مو ودارو های مکمل خوراکی برای ریزش و این چیزا داده خواستم بدونم بهم گیر نمیدن و اصلا اونجا وقت میکنم استفاده کنم؟

    1. سلام. بعید می دونم بهت گیر بدن. حالا اگر خیلی گرون خریدی، بهتره دستور پزشکت رو همراه خودت ببری بدونن این داروها مربوط به ریزش مو می شه. ممکنه به خاطر بی اطلاعی بهت گیر بدن.
      آره خب وقت که می کنی. آخر شب قبل خواب می تونی این لوسیون رو استفاده کنی. اما فکر می کنم اینقدر درگیر سربازی و کارهای سربازی و خستگی هاش بشی که بیخیال مو و ریزش و اینجور چیزا بشی! اما به هر حال با خودت ببر. ضرر نداره.

  116. سلام داوود جان خسته نباشی
    من اعزامیم افتاده یک ابان 03عجبشیر
    چندتا سوال داشتم
    1/خدمت ارتش و سپاه چ فرقی داره؟
    2/حقوقاشون چطوره؟
    3/من با مدرک کارشناسی پرستاری میرم چقدر احتمال داره بیوفتم بهداری؟

    1. سلام. سوالایی که پرسیدی خیلی کلیه و نمیشه یه جواب مشخص داد. چون من ارتش و سپاه خدمت نکردم نمیتونم تفاوتشون رو بهت بگم. حقوقاش رو دیگه الان نمیدونم چند هزار تومن هست. زمانی که من رفتم خیلی پایین بود. با توجه به نیازشون اگر مدرک شما به دردشون بخوره ازتون استفاده می کنن.

  117. سلام.می خواستم بدونم میشه کتاب هم با خودت ببری؟ و تا چند تا می تونی ببری.محدودیت داری،

    1. سلام. آره می تونی کتاب ببری. محدودیتی که وجود نداره اما خب حواست باشه محدودیت فضا داری توی سربازی.

    1. آره. خب ولی حتما باید داخل ساکتون که قفل بهش زدید لباس هاتون رو قرار بدید.

    1. سلام. نه متاسفانه. امیدوارم اگر کسی پیامتون رو میبینه جواب بده.

  118. با اجازه استاد
    من پارسال این موقع حاضر می شدم برم پادگان عجب شیر ؛الانم یک سال خدمت میشم
    دقیق نمیشه گفت اما ارتش سخت تره ؛ حقوق ارتش هم نسبتا کمه ؛ در مورد مدرک پرستاری هم بگم این یک شانس بزرگه برای شما خیلی نیاز دارند به مدارک مرتبط با بهداری ، خدمت تو بهداری خیلی خیلی راحتتره

  119. سلام حموم توخدمت چجوریه؟؟هرچن وقت میتونی بری؟؟؟؟چقد تایمه حمومشه؟؟؟؟؟یامثلا امروز بری حموم دوروز بعدش محتلم شه طرف تکلیف چیه میزارت بره غسل کنه؟؟؟؟؟

    1. سلام. توی آموزشی،زمانی که من سرباز بودم، قبل از بیدار باش از ساعت 3.30 تا 4 صبح آزاد بود و می تونستی بری. عصرها هم بعضی وقت ها آزاد بود و بعضی وقت ها هم می گفتن گروهان مثلا ایکس، امروز وقت حمومشون هست و می تونن حموم برن. تایم حموم هم دقیقا مشخص نیست اما چون بسیار شلوغ هست قطعا محدودیت زمان داریم و اینجوری نیست که هر چقدر دلمون خواست تایم حموم رو طولانی کنیم. حموم نمره (منظورم حمومی که درب داره و میشه در رو قفل کرد) دو یا سه تا بیشتر نبود. حدود ده یا دوازده تا دوش هست که کنار هم قرار گرفتن و میری زیر دوش و خیلی سریع دوش می گیری و به صورت مشترک با بقیه باید استفاده کنین. اگر نیاز به غسل دارید باید قطعا قبل از بیدار باش حموم برید وگرنه در طول روز امکان دوش گرفتن نیست.
      مواردی که گفتم مربوط به پادگانی بود که من دوره آموزشی رو گذرونده بودم. ممکنه سایر دوستان تجربیات دیگه ای هم داشته باشن.

  120. من19/8/98 اعزام میشم خیلی استرس دارم
    آموزشیم افتاده شهید رجائی کرمانشاه
    جای خوبیه با نه ؟

    1. سلام. من اطلاعی از اینجا ندارم. امیدوارم اگر کسی اینجا خدمت کرده پاسخ شما رو بده.

  121. سلام من افتادم ۰۵ کرمان و اینکه خیلی شکمو هستم و حوصلم که سر میره دیوانه میشم
    چه چیز هایی بهتره ببرم یا اصن کسی اشنایی داره با اونجا

    1. سلام. توی پادگان بوفه هست و می تونید استفاده کنید. توی سربازی هم بعید می دونم حوصلتون سر بره.

  122. من بعد دو ماه آموزشی دوره کد تکاوری پرندک افتادم
    وسایل میدن دوباره یا وسایلامو با خودم ببرم؟؟؟

  123. سلام
    آقا توی آسایشگاه یگان می تونم گوشی لمسی با خودم داشته باشم؟ من توی ستاد کل سپاه که تهران هست افتادم. صرفا آسایشگاه هم باشه برای من عالیه.

  124. سلام استاد اول ک ممنون بابات ارائه مطلب خیلی مفیدتون

    ی سوال داشتم
    میخواستم بدونم اولین روزی ک میرم
    یعنی از ماشین ک پیاده شدیم
    چیکار میکنن با ما دقیقا
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام روز اول که میرید اول وسایلتون رو میگردن و بعد اجازه ورود میدن. وقتی وارد شدید دیگه کم کم قوانین رو متوجه میشد و سخت گیری ها و رعایت نظم شروع میشه. کلی فرم و اینجور چیزا هست که باید پر کنید. بعدش میرید آسایشگاه فرماندتون میاد و براتون کلی صحبت می کنه تا توجیه بشید کجا هستید و چه قوانینی رو باید رعایت کنید. یکی دو روز بعد هم وسایل استحقاقی رو بهتون میدن و دیگه هر روز طبق برنامه سین تا آخر آموزشی میرید جلو تا تموم بشه.

  125. سلام ممنون بابت توضیحاتتون پسر من ۱۹ آذر اعزام میشه پادگان کهریزک تهران افتاده
    برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم همگی به خوبی و خوشی دوران خدمت رو پشت سر بگذارید و به سلامت از این دوران عبور کنید پسرای گلم هوای همدیگه رو داشته باشید و به هم کمک کنید

  126. سلام . خیلی خیلی ممنونم بابت توضیحات کاملتون خیلی بدردمون خورد .یاعلی

  127. پسر من تا چند روز دیگه عازم هست و من نمیدونستم چی لازم داره. مطالب شما خیلی کمکم کرد. واقعا ممنونم. کارقشنگی کردین. موفق باشید

  128. سلام
    ممنون از اطلاعاتتون
    عذر می خوام من برای آموزشی افتادم یگان ویژه ی سیستان و بلوچستان
    و واقعا جای سختی به نظر می رسه، توصیه ای هست که داشته باشید؟

    1. سلام. من اونجا خدمت نکردم و نمیدونم وضعیت چجوریه. اما به هر حال خدمت توی سیستان بلوچستان سختی های خاص خودش رو داره.

  129. سلام وقت بخیر
    من ۵بهمن ماه اخرین روز معافیت تحصلیمه
    به نطرتون ۵بهمن ماه دفترچه رو بفرستم
    اموزشیم اسفندماه خواهد بود یا اردیبهشت ماه؟(البته دوست دارم اردیبهشت ماه برم)
    مدرک دکتری تخصصی دارم.
    و احتمالا اموزشیم کجا خواهد بود؟
    با تشکر.

    1. سلام رضا جان. من خیلی وقته از دوره سربازی فاصله گرفتم. فکر می کنم اگر این سوالات رو از پلیس+10 بپرسی بهتر می تونن راهنماییت کنن. اما من اگر برگردم به دوره سربازی، سعی می کنم قبلش برم دنبال امریه گرفتن. فکر می کنم اگر چند ماه هم تلاش بکنی و بتونی برای یه ارگان امریه بگیری یا پروژه کسری سربازی بگیری، خیلی بهتر از این هست که همینجوری مدارک رو ارسال کنی و معلوم نیست کجا می فرستنت.

  130. سلام داداش یه سوال دارم.. پنچ شنبه اعزامم آموزشی افتادم پرندک تهران.. من معاف از رزم شدم میخواستم بدونم چه فرقی بین اون کسی که معاف از رزم شده و سرباز عادی هست؟؟

    1. سلام. یه مقدار فرمانده ها، هوای بچه های معاف از رزم رو بیشتر دارن. مثلا شاید رژه کمتری برن، تنبیهات سبک تری رو براشون در نظر می گیرن، سخت گیری ها یکم از لحاظ بدنی براشون کمتره.

  131. سلام و خسته نباشید خدمت آقای شاکری عزیز. من آموزشیم تموم شده و الان تو مرخصیم و قراره شنبه خودمو به ستاد معرفی کنم تا یگانم مشخص بشه. سوالم این بود که مستقیما از ستاد به یگان اعزام میشیم یا اینکه مرخصی میدن بعدش میفرستن؟ وسایل استحقاقی رو با خودمون ببریم ستاد یا نه؟

    1. سلام. وسایلتون رو که با خودتون ببرید. زمانی که من آموزشیم تموم شد، چند روز مرخصی داشتم. بعدش یه کاغذ بهم دادن که داخلش نوشته شده بود در یک تاریخ مشخص باید خودم رو به ستاد فرماندهی استانی که باید خدمت می کردم معرفی کنم. چند روز هم اونجام منتظر بودم و بعدش از اونجا منو تقسیم کردن به هنگ. چند روز هنگ بودم و از اونجا منو تقسیم کردن پاسگاه. البته من مرزبانی بودم.

  132. سلام الان دارم وسایل پسرمو اماده میکنم واسه سربازی فردا ان شاء الله عازمه
    خیلی مطالبتون خوب بود سپاسگزارم

  133. سلام ، خسته نباشید
    برای معافیت باید اول از پلیس +10 اقدام کرد؟
    و اینکه عرق کف دست میتونه باعث معافیت دائم بشه، حد عرق کف دستم طوریه که وقتی میدون تیر رفته بودم نمیتونستم درست تفنگ کنترل کنم و اسلحه خیس میشد.میخواستم این موضوع تاثیری روی معافیت داره؟

    1. سلامو من خودم وقتی سربازی رفتم اقدام کردم برای معافیت.
      از پلیس +10 بپرسید راهنمایی می کنه شما رو.
      قوانین دایما در حال تغییر هستند و باید کمیسیون برای شما تصمیم بگیرد.

  134. سلام
    من‌ شنیدم تو دوره اموزشی کسایی بدن اماده و ورزشکاری دارن انتخاب میکنن برای تکاوری درسته ؟و اگه درسته این خوبه یا بد ؟
    چون من چند ساله بدنسازی کار میکنم و امادگی جسمانی خوبی دارم و این میتونه به نفعم باشه یا ضرر ؟در کل خودمو باید همینطور که هستم یا نه باید سعی زیاد تو چشم نباشم اگه میشه یه راهنمایی بکنین

    1. سلام. جایی که من بودم تکاوری و اینجور چیزا رو نداشت. معمولا هر کدوم از بچه ها که یه تخصصی داشت ازشون استفاده می کردن مثلا کسی که نقاشی بلد بود یا کار فنی بلد بود. دیگه بستگی به خودت داره. دوس داری تو محیط سربازی باشی یا بری یه جایی براشون کار کنی.
      به هر حال می تونی کارهای دیگه هم انجام بدی. مثلا منشی بشی و خب دستت توی مرخضی و اینجور چیزا بازتره ولی به هر حال دردسرهای خودش رو هم داره

  135. سلام

    میخواستم بدونم کسایی ک متاهل هستتد در دوره اموزشی اخر هفته ها مرخصی بهشون میدن ؟
    واینکه توی اموزشی ظرف و لیوان و اینجور چیزا میدن یا باید خودطرف ببره ؟
    و ی سوال دیگه اینکه اگه کسی سرباز دائم همون پادگان اموزشی بشه بعد از اموزشی هم باید تا اخر سربازی اونجا بمونه یا میتونه جابجا بشه ؟(متاهل )

    1. سلام. مرخصی بستگی به فرمانده داره و مجرد و متاهل بود حداقل زمانی که من سرباز بودم خیلی تاثیری نداشت.
      ظرف میدن معمولا ولی حتما ظرف و قاشق و لیوان همراه ببرید.
      در مورد تقسیم شدن بعد دوره آموزشی قانون مشخصی نیست. بستگی به نیاز سازمان داره که کدوم شهر بیوفتی. ولی اون زمانی که من سرباز بودم بیشتر متاهل ها شهر های خودشون و یا شهر نزدیک محل سکونتشون افتاده بودن

    1. سلام. اواسط دوره چند روز به همه مرخصی میدن که بهش میگن مرخصی میان دوره. تعداد روزهاش هم بستگی به فرمانده داره که چند روز اجازه بده

  136. سلام میخواستم بدونم تو این وضع کرونا دوره آموزشی چه مدت شده؟ وضعیت پادگان ها چجوریه از لحاظ بهداشتی؟ممنون

  137. سلام و ارادت و تشکر
    دوستانی که تو این وضعیت کرونا رفتن آموزشی، یه سوال داشتم. الان ما باید ماسک با خودمون ببریم یا اونجا خودشون میدن؟

  138. دروود بر شما داود عزیز واقعا ممنون بابت راهنماییت.
    من دو هفته دیگه باید برم آموزشی بعد پذیرش سپاه شدم حالا به امید خدا.
    داود یه سوال دارم من چون سینوزیت دارم و همیشه انگار سرماخورده هستم آیا تو آموزشی کلاه زمستانی میدن یا ببرم همرام.

    1. سلام علی جان. بله تو آموزشی کلاه هم جزو وسایل استحقاقی هست اما حالا حتما برای خودت هدبند و کلاه ببر. شاید چند روز طول بکشه تا وسایل اسحقاقی رو بین شما تقسیم کنن.

  139. سلام خسته نباشید.سخنان بسیار مفید و زیبا بودند ⁦❤️⁩
    ببخشید سوالی داشتم ?
    آیا میتونم با خودم کتاب ببرم … از اون جایی که عاشق کتاب خوانی هستم خواستم بپرسم آیا اجازه کتاب بردن دارم تا در اوقات خالی کتاب مطالعه کنم ?
    ممنون از سایت خوبتون.

    1. سلام. بله حتما کتاب ببرید. من خودم هم توی وقت های خالی کتاب می خوندم.

    1. سلام. برای قفل ساک که یه قفل کوچیک کفایت می کنه. یه زنجیر هم با خودت ببر ممکنه کمدها درست حسابی نباشن و نیاز باشه برای قفل کمدت از یه رنجیر استفاده کنی. برای کمد هم قفل خیلی بزرگی نیاز نیست.

    1. لباس زیر و اینجور چیزا رو که بهتون میدن و باید توی آسایشگاه همون لباس ها رو بپوشید.

  140. سلام با مدرک فوق دیپلم چه درجه ای میدن ،؟
    کسری خدمت کی باید اقدام کنی قبل یا در حین خدمت
    کلا چجور باید اقدام کنی ؟
    ۲سال ۴ماه ایثارگری حضور در جبهه
    چقدر کسری میخوره ؟
    ممنون جواب بدید

    1. سلام. من چند سال گذشته از سربازیم ولی چند سال قبل با فوق دیپلم، درجه استواری میدادن. کسری خدمت رو خب مسلما قبل از اینکه بری باید اقدام کنی. در مورد سوال سومتون اطلاع ندارم.

      1. سلام وقت بخیر من محل زندگیم مازندران هست ومحل آموزشی شهید قاضی تبریز معافیت از رزم هم دارم میخواستم بدونم که آیا گوشی ساده نداریم ببریم میتونیم ازگوشی اندروید که دوربین دار هست ببریم دژبانی تحویل بدیم یانه اصلا نمیزران گوشی اندروید یادوربین دارببریم وگیرمیدن

  141. سلام
    متاسفانه کارت ملی بنده بهمراه کیف پول مدتی پیش دزدیدن
    شنیدم برای ورود به پادگان باید بهمراه برگ سبز با خودم ببرمش
    حالا سوال اینه که بدون کارت ملی با شناسنامه هم کار من راه میوفته؟
    چون اعزام تیر هستم یکم وقت هست برم دنبالش ولی بازم میدونم ک کارت ملی نمیدن بهم
    نهایت یه کاغذی بدن بجا المثنی

    1. سلام به هر حال یه کاغذی مدرکی چیزی با خودتون داشته باشید که نشون میده شما کارت ملی خودتون رو گم کردید.

  142. نامزدم ده روزه که رفته عجب شیر.
    قبلش مطالبتون رو خوندم و چک لیست درست کردم براش.خدا خیرت بده داداش.
    اجیل توو زیپ کیپ کوچیک ریختیم اندازه جیب که طول روز مصرف کنه.قرص جوشان ویتامین و قرص معده هم خیلی به درد بخور بود.تخم شربتی و خاک شیر و…
    با اب شور اونجا و قطع کردن اب و برق هرچی ببری غنیمت.
    کارت تلفن هم که اگه بوفه باز باشه ۵تومن شارژ میکنه هربار.
    قفل برای ساک هم به درد بخور بود.
    فقط پول نقد ببرید.ما پنجاه تومن دادیم که ظاهرا برای برچسب لباس و چیزای دیگه لازم میشه.
    و اینکه توو کارت بانکی که میبرید حتما حداقل سیصد چهارصد تومن باشه چون همون اول پول لباس و پتو و پوتین اینا خرج میشه و دیگه مجانی نمیدن اینارو.
    توو راه هم تا برسید اب و غذا ببرید حتما.چون اتوبوس اینا توو جاده خراب شد و ۵، ۶ ساعتی توو افتاب و بی اب الاف بودن و نه صبح راه افتادن از رشت ساعت ۲ شب رسیدن.

  143. سلام. من دوره آموزش داخل پدافند هوایی ارتش افتادم، آیا بعد از اتمام آموزشی برای خدمت میفتم داخل یکی از ارگان های ارتش(پدافند، هوایی، زمینی، دریای)؟؟؟

    1. سلام. اگر آموزشی ارتش بودید، برای خدمت هم داخل ارگان های ارتش میوفتید.

  144. من 8/1اعزام شدم برای آموزشی ارتش، همه وسایل روز اول بهمون دادن و بعد ب مدت 5 روز مرخصی دادن ک بریم و همه کارهامون انجام بدیم و برگردیم…
    بهمون اجازه استفاده از تلفن همراه هم دادن و گفتن نفری ی گوشی بیارین…

  145. آقای شاکری شما در مورد شرایط افرادی ک غیبت دارن اطلاع دارید؟؟
    منظورم اینه شما میدونید کسایی ک غیبت دارن میزان اضافه خدمتی ک ب خاطر غیبت میخور بعد از اتمام دوره اصلی خدمت محاسبه میشه؟؟
    یعنی اگر کسی 6 ماه غیبت داشته باشه بعد 10 ماه بره خدمت و حین خدمت دانشگاه دولتی(فرهنگیان) قبول بشه میتونه معافیت بگیره یا بازم نمیتونه؟؟؟
    من امسال دانشگاه فرهنگیان قبول شدم اما ب دلیل غیبت از دست دادمش و میخوام بدونم باشش ماه غیبت اگ الان برم خدمت میتونم اگر دانشگاه قبول شدم در صورتی ک 10 یا 12 ماه خدمت کرده باشم معافیت بگیرم؟

  146. سلام آقای شاکری خوبی سلامتی؟
    داداش میگم من اعزامم برج ۹ و رفتم خودم رو سپاه پذیرش کردم البته بدون داشتن بسیج ،حالا من اگر چند روز قبل از اعزامم برم پلیس بعلاوه ۱۰ و بفهمم که سپاه نیوفتادم ،میتونم تاریخ اعزامم رو تمدید کنم؟
    واینکه شرایطش چیه و…
    و در آخر که الان سپاه پذیرش شدم ،بنظرتون چند درصد احتمال داره اونجا بیوفتم؟
    ممنون میشم کمکم کنی

  147. سلام میخواست بپرسم که افرادی که غیبت دارن میزان اضافه خدمتی ک ب خاطر غیبت میخور بعد از اتمام دوره اصلی خدمت محاسبه میشه؟؟

    1. سلام. بوفه هم هستش که میشه ساندویچ بگیرید. البته اگه اون پادگانی که هستین داشته باشه

  148. سلام وقت همگی بخیر
    ببخشید مشکلی نداره گوشی هوشمند ببرم و به دژبانی تحویل بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید