انتخاب عنوان مناسب و اعداد در سئو به همراه 2 مثال واقعی

احتمالا خیلی از دوستانی که سایت دارند علاقه مند هستند که مطالبی که منتشر می کنند توی صفحات اول گوگل و حتی رتبه های اول دیده بشه و بیشتر کلیک بخوره اما شاید خیلی فرصت یادگیری سئو و وقت گذاشتن برای اون و حتی شرکت در دوره های مختلف رو نداشته باشند.

منم خیلی از سئو سر در نمیارم و متخصص نیستم اما گاهی اگر مطلبی رو متوجه بشم و تست کنم و به نتیجه ای برسم حتما با بقیه هم به اشتراک میذارم تا شاید بتونه کمکی هم به اونها بکنه.

چند تا مطلب قبلا خونده بودم که گفته شده بود اگر از اعداد در عنوان مطلبی که منتشر می کنید استفاده کنید، احتمال بیشتری هست که بتونید خیلی سریع تر به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید.

یه پست هم از وبلاگ بچه های متمم در زیر آوردم که پیشنهاد می کنم اونها رو هم بخونید و شاید بتونه شما رو قانع کنه تا بیشتر از اعداد استفاده کنید.

علت تاثیر مثبت اعداد در سئو

خب اگر لینک های بالا رو مطالعه کرده باشید، حتما تا الان قانع شدید که چقدر خوبه گاهی از اعداد هم استفاده کنید.

منم تا الان دو بار برای تست این مطلب، به عنوان دو تا از پست های خودم عدد اضافه کردم.

مثلا در تاریخ 18 خرداد 97 چند تا آهنگ فرانسوی از ایندیلا رو منتشر کردم.

عنوان پست رو هم در ابتدا به این شکل نوشته بودم: آهنگ های فرانسوی از ایندیلا.

من دوست داشتم ابتدا با کلمه کلیدی ایندیلا و بعدش در خوش بینانه ترین حالت با کلمه آهنگ فرانسوی، به صفحه و نتایج اول گوگل برسم.

(برای اطلاعات بیشتر در مورد کلمات کلیدی می تونید این پست از متمم رو بخونید. اهمیت و کاربرد کلمات کلیدی در سئو)

بعدا در تاریخ 4 تیر 97 دوباره عنوان پست رو آپدیت کردم و تبدیل شد به: 4 آهنگ فرانسوی زیبا و عاشقانه از ایندیلا (Indila): خواننده زن فرانسوی

اول از همه عدد 4 رو به عنوان اضافه کردم.

اما کلمه های زیبا و عاشقانه و خواننده زن فرانسوی رو از کجا آوردم؟

اگر کلمه ایندیلا رو در گوگل سرچ کنید در پایین صفحه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط رو به شما نشون میده.

انتخاب عنوان سئو شده

با سرچ آهنگ فرانسوی می تونید در حال حاضر به لیست زیر برسید.

اگر هم در داخل کادر موتور جستجوی گوگل تایپ کنید: آهنگ فرانسوی و چند لحظه صبر کنید لیستی از کلمات پیشنهادی گوگل نشون داده میشه.

اعداد و عنوان مناسب سئو شده

همچنین می تونید از علامت آندرلاین(_) استفاده کنید.

آندرلاین انگار نقش نقطه چین رو برای گوگل داره.

مثلا قبل از آهنگ فرانسوی اگر در داخل کادر جستجو، آندرلاین قرار بدید درست مثل این هست که قبل کلمه آهنگ فرانسوی نقطه چین گذاشتید و حالا از گوگل انتظار دارید تا اون نقطه چین رو برای شما پر کنه.

یکسری لغات دیگه هم به ابتدای اون اضافه میشه.

انتخاب تایتل مناسب

علامت آندرلاین رو بعد از کلمه آهنگ بزنید (چندبار پشت سر هم بزنید تا به یک خط بلندتر تبدیل بشه، اینجوری بهتره) ببینید اون وسط آیا کلمه ای هست که به دردتون بخوره.

چگونه عنوان مناسب انتخاب کنیم

یه کار دیگه هم می تونید انجام بدید.

تایپ کنید آهنگ فرانسوی و بعدش دونه دونه هر کدوم از کلمات صفحه کلید رو فشار بدید و می بینید دوباره یکسری کلمات جدید به شما پیشنهاد میشه.

مثلا من تایپ کردم: آهنگ فرانسوی د.

انتخاب اعداد و کلمات کلیدی سئو شده

حالا تنها کاری که من کردم این بود که بعضی از این کلمات کلیدی رو انتخاب کنم و داخل عنوان مطلب یا توضیحات متا یا در داخل متن قرار بدم.

ممکنه توی انتخاب بعضی از کلمات هم دچار تردید بشید که کدوم رو داخل عنوان قرار بدید.

مثلا فرض کنید من بین کلمات قشنگ، زیبا و ملایم می خوام یکی رو انتخاب کنم و از نظر من هر سه تاشون در یک سطح از اهمیت قرار دارند.

در اینجا می تونم از گوگل ترندز(Google Trends) کمک بگیرم.

کشور رو ایران انتخاب می کنم و بازه زمانی رو هم در یک سال یا پنج سال انتخاب می کنم و بررسی می کنم تا ببینم میزان سرچ کلمات چطور بوده و کدوم کلمه بیشتر سرچ شده و آیا روندش افزایشی بوده یه نه.

بهترین عنوان سئو شده

(برای آشنایی با این ابزار می تونید این لینک رو مطالعه کنید: گوگل ترندز چیست؟معرفی ابزار استخراج آمار جستجوی کلمات در گوگل )

همچنین اگر افزونه یواست (yoast) رو نصب کرده باشید، می تونید از بعضی از این کلمات کلیدی هم در توضیحات متای خودتون استفاده کنید.

(برای توضیحات بیشتر در مورد افزونه یواست روی این لینک کلیک کنید: افزونه Yoast Seo)

توضیحات متا همون متن مختصری هست که در زیر عنوان مطالب هر سایت در گوگل مشاهده می کنید.

مثلا برای این پست من:

انتخاب عنوان مناسب

البته برای این پست کلمات کلیدی زیادی رو به توضیحات متا اضافه نکردم و فقط متن رو به شکلی نوشتم که اصطلاحا call to action باشه یعنی مخاطب رو ترغیب کنه که کلیک کنه.

توضیحات متا خیلی مهم هست چرا که اگر متن و عنوان خوبی نوشته باشید و در صفحه اول گوگل هم حضور داشته باشید، در صورتی که نتونید مخاطب رو با همین توضیحات مختصر قانع کنید که روی لینک شما کلیک کنه، احتمالا می تونه باعث تنزل جایگاه شما بشه.

بعد از اینکه این تغییرات رو فقط در عنوان ایجاد کردم، کمی صبر کردم و بعد از چند روز می شد افزایش یا عدم تغییر در بازدید ها رو لمس کرد.

انتخاب عنوان یا تایتل مناسب در سئو

عکس بالا هم که از گوگل سرچ کنسول استخراج شده تعداد کلیک های این پست رو در گذر زمان نشون میده .

همین طور که می بینید تعداد کلیک من روی این پست از روزی 10 تا به حدود روزی 400 تا هم افزایش پیدا کرد. البته تا الان.

با عوض کردن همین تیتر و بدون اینکه لینک سازی خاصی هم برای این پست انجام بدم یا حتی متن خیلی طولانی بنویسم، با کلمه کلیدی ایندیلا توی نتیجه دوم و با کلمه کلیدی دیگه یعنی آهنگ فرانسوی هم توی صفحه اول گوگل اومدم. (البته ممکنه این جایگاه وقتی شما این مطلب رو می خونید تغییر کنه.)

اگر قرار باشه تا این روند و جایگاه حفظ بشه و بهبود پیدا کنه و حتی با کلمات کلیدی دیگه هم بتونم توی نتایج گوگل بهتر دیده بشم، می تونم وارد گوگل سرچ کنسول خودم بشم و ببینم بازدیدکننده های مختلف با چه کلماتی وارد این صفحه شدند و این کلمات رو به عنوان (البته ظرفیت عنوان من به اندازه کافی استفاده شده) یا توضیحات متا یا متن خودم اضافه کنم و این پست رو هم آپدیت کنم.

برای مطالعه بیشتر در مورد گوگل سرچ کنسول لینک های زیر رو مطالعه کنید.

آیا از سرویس گوگل وبمتسر تولز برای سایت خود استفاده می کنید؟

یه نکته جالب دیگه که من یاد گرفتم این بود.

فرض کنید شما یک سایت دارید و می خواستید با کلمه کلیدی دانلود آهنگ فرانسوی بالا بیاید.

احتمالا برای شما خیلی سخت خواهد بود که در بین این همه سایت که در زمینه دانلود موسیقی کار می کنند بتونید رقابت کنید.

درست مثل وقتی که شما تولید کننده محصولی هستید و یک رقیب قلدر و قدر دارید. پس به جای رقابت با این رقیب قلدر سعی می کنید یک بازار کوچکتر که رقیبتون احتمالا فعالیت کمتری در اون داشته رو هدف بگیرید.

در اینجا هم به جای اینکه با کلمه کلیدی خیلی پررقابتی به جنگ و جدل با رقیباتون بپردازید، یک کلمه کلیدی با سطح رقابت پایین تر اما مرتبط رو در اون حوزه انتخاب می کنید.

در مثال من، به جای اینکه همون اول روی کلمه کلیدی آهنگ فرانسوی بخوام سرمایه گذاری کنم، سعی می کنم یه بخش کوچک تری رو انتخاب کنم مثل کلمه کلیدی ایندیلا!

با توجه به اینکه رقابت زیادی برای این کلمه نبوده، گوگل به سرعت من رو با این کلمه توی صفحه اول آورده اما بعد از یه مدت که متوجه شده همه مخاطبینی که وارد این صفحه میشن راضی بودند، پا رو فراتر گذاشته و اجازه داده تا با کلمه آهنگ فرانسوی هم توی صفحه اول گوگل باشم.

اما یه کلمه دیگه هم موند. کلمه زیبا که در عنوان اون مطلب دیده میشه.

فقط خواستم بار احساسی پست بیشتر بشه!

به نظر می رسه پرانتز و دو نقطه و اینجور علایم و کلمات احساسی هم میتونه تاثیر مثبتی داشته باشه.

در آخر هم در مورد یک مثال دیگه خیلی کوتاه می نویسم.

من یکی از پست هایی که در مورد خاطرات سربازی خودم نوشته بودم، عنوانش این بود. لوازم مورد نیاز برای سربازی.

این پست صفحه دوم گوگل بود و درست مانند مثال قبلی سعی کردم عنوان بهتری برای اون انتخاب کنم که در نهایت تبدیل شد به این: لیست کامل وسایل مورد نیاز برای دوره آموزشی سربازی و یگان

برای این تغییر عنوان هم دقیقا همون مراحل که در مثال قبلی گفتم رو انجام دادم.

یعنی به سرچ های پایین صفحه گوگل، سرچ اتوماتیک خود گوگل، اضافه کردن یک حرف به انتهای کلمه کلیدی خودم و دوباره بررسی کلمات پیشنهادی گوگل، استفاده از آندرلاین در ابتدا و انتها و میانه کلمات کلیدی و استفاده از گوگل ترندز، که در نهایت تبدیل شد به این عنوانی که در بالا آوردم.

اما فقط یه نکته دیگه داشت که اینجا بهش اشاره می کنم.

بعد از اینکه شما لیستی از کلمات رو از طریق روش بالا به دست آوردید، هر چقدر بتونید در داخل متنتون و عنوان و توضیحات متا بیشتر از این کلمات استفاده کنید احتمال اینکه بیشتر دیده بشید بالاتر میره.

در مثال من بعضی از این کلمات هم خانواده هستند مثل لازم یا ضروری یا مورد نیاز، لوازم یا مدارک، دوره آموزشی یا دوره اعزام به خدمت.

شما در انتخاب عنوان و حتی توضیحات متا محدودیت دارید و می بایست یکی از این لغات رو انتخاب کنید.

پس با استفاده از گوگل ترندز کلمه ای که بیشتر سرچ شده رو در عنوان انتخاب می کنید.

اما اگر متن شما طولانی باشه، این مزیت رو دارید که از سایر کلمات هم خانواده و کلمات دیگه هم استفاده کنید.

یعنی سایر کلماتی که از روش های بالا به دست میارید رو به راحتی از دست ندید و تا جایی که امکانش هست این کلمات رو در نقاط مختلف متنتون استفاده کنید.

هر چقدر بتونید این کلمات کلیدی رو در 100 تا کلمه ابتدایی متن خودتون بیارید بهتر هست.استفاده از کلمات کلیدی در عنوان

عکس بالا هم نتیجه این تغییر در عنوان و اضافه کردن کلمات کلیدی هم خانواده به ابتدای این متن و همچنین توضیحات متا هست.

دو تا نکته:

1) برای افرادی که عاشق رنگ سبز افزونه Yoast هستند. برای پست مربوط به آهنگ های فرانسوی از ایندیلا، که کلیک بالایی برای من داشت رنگ این افزونه اصلا سبز نبود و بهتره زیاد روی رنگ اون وسواس نداشته باشید.

2) تصور نکنید که همیشه با اضافه کردن یک عدد و یا چنین تغییراتی توی صفحات اول حضور دارید.

چنین ترفندهایی توی حوزه هایی که کمتر نخنما شده و محتوای کمتری داره بیشتر کاربرد دارند.

مثلا من چنین تغییراتی رو در چند تا پست که در مورد تجربه خودم برای یادگیری زبان انگلیسی نوشتم هم اعمال کردم اما به اندازه دو مثال بالایی موفق نبود، که این نشون میده قرار گرفتن در رتبه های نخست در چنین حوزه ای که محتواهای زیادی منتشر شده به این راحتی و با چند تا تغییر در عنوان مطالب یا توضیحات متا یا متن نیست.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم بخوانید:

لینک سازی با سایت مدیوم
باکس رنگی در وردپرس
ایجاد Jump Link

6 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. درود
    تبریک میگم که برای انتقال تجربیات از زبان شیوا و محاوره ای استفاده کردی و در این بین به اهداف اصلیت میرسی. نوش جان و گوارای وجود این تبادل پر زحمت;)
    بعد از خوندن این مطلب از این روش استفاده کردم و با تغییر عنوان ” بهترین آموزشگاه بازیگری” یا “بهترین آموزشگاه حقوقی و وکالت” تاثیر مثبتش رو دیدم. در یک مورد هم از عدد استفاده کردم و “صفر تا 100 تاسیس آموزشگاه زبان” رو معرفی کردم که از نتیجه شگفت زده شدم.
    ««««««««««««««««««««««««««««««« جستجو کنید متوجه میشید »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

  2. سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود
    من چند روزی هست عنوان مطلب خودم رو عوض کردم و در سرچ کنسول هم درخواست ایندکس داد م ولی در گوگل عنوان مطلب عوض نشده انگار گوگل راضی نیست !
    به نظر شما علتش چیه؟

    1. سلام. علتش رو دقیقا نمیدونم ولی فکر می کنم یکم دیگه صبر کنید گوگل عنوان رو تغییر خواهد داد

  3. سلام ممنون که مطالب رو بدون هیچ چشم داشتی به اشتراک میزارید.
    این کار یعنی تغییر عنوان مطالب امکان نداره باعث بشه رتبه سایتمون افت کنه ؟
    راستش من میترسم تغییر بدم ولی یهویی از اینی که هست بد تر بشه از کجا میتونم مطمئن بشم که تاثیر مثبت داره ؟

    1. اگر تو یه مطلبی که نوشتید در صفحه اول نیستید، به نظر من ارزش این رو داره که شانستون رو امتحان کنید و عنوان و برخی از مطالب داخل متن رو کمی عوض کنید. برای اینکه از چه عنوان و یا کلیدواژه هایی توی متنتون استفاده کنیم، باید به گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید و از اون استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید